BUX 38,644.57
-1.50%
BUMIX 3,853.23
+0.02%
CETOP20 1,945.79
-0.35%
OTP 8,530
-5.33%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-1.40%
+0.42%
ZWACK 17,450
+0.29%
0.00%
ANY 1,600
-0.62%
RABA 1,145
-1.72%
0.00%
-3.62%
-1.35%
+0.47%
0.00%
-5.14%
-1.90%
0.00%
-0.54%
OTT1 149.2
0.00%
-2.24%
MOL 2,560
+2.24%
+0.77%
ALTEO 2,270
+3.18%
0.00%
+1.87%
EHEP 1,545
-3.13%
0.00%
+0.79%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.35%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
0.00%
-1.16%
-7.46%
0.00%
+0.96%
NUTEX 10.85
+2.36%
GOPD 12,000
0.00%
OXOTH 3,700
+9.79%
+4.53%
NAP 1,188
-1.49%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Azt hitte, megváltozik az autószerviz-helyzet?

Az Európai Bizottság a napokban tette közzé a gépjármű piaccal kapcsolatos új rendeletét, amely nagyobb szabadságot ígér a tulajdonosoknak a szerviz terén és erősebb kontrollt a gyártók irányába. A Világgazdaság Online által megkérdezett szakértők azonban megerősítették: igazán komoly változás nem várható a rendelettől.

A szabályok egyrészt a gépjármű szektor szereplőinek egymás való viszonyát, másrészt az ágazat és a fogyasztók viszonyát szabályozzák. Az új szabályok értelmében bevezetésre kerül a 30 százalékos piaci részesedési küszöb, amely felett a gépjárműgyártók és hivatalos márkaszervizek megállapodásai nem esnek a csoportmentesség alá, vagyis nem mentesülnek automatikusan a versenyszabályok hatálya alól. Az EU ettől várja a márkaszervizek és a független szervizek közötti verseny erősödését. Szintén a versenyt hivatott szolgálni, hogy a független szervizek a jövőben alternatív gyártótól is beszerezhetik az alkatrészeket.

A Gazdasági Versenyhivatal szerint a most életbelépő legfontosabb változások az alkatrészellátásra, valamint a garanciaidőn belül történő, de nem a garancia körébe tartozó javításokra vonatkoznak. A szabályozás szerint a gyártó – amennyiben a csoportmentességi rendelet alapján mentesülni szeretne – nem törölheti a garanciát, ha az autón a tulajdonos független szervizben végezteti el azokat a javításokat, amelyek nem tartoznak a garancia körébe.

Ezen kívül a garanciát akkor sem veszítheti el a fogyasztó, ha a független szervizek a garancia időn belüli, de nem a garanciális körbe tartozó javítások esetén független gyártók által készített alkatrészeket is használnak a gyártói termékek mellett. Az új autók eladását illetően a változás csak 2013-tól lép érvénybe

Tari Zsófia, a Gazdasági Versenyhivatal vizsgáló munkatársa elmondta: abban az esetben, ha egy független szerviz egy bizonyos márka szervizhálózatához szeretne tartozni, és a csatlakozását elutasítja a márkaszerviz, az alapján számolható ki, hogy a csoportmentességi rendelet alá tartozik-e az adott szervizhálózat, hogy az összes márkaszervízt alapul véve  30 százalék alatt van-e a piaci részesedése az adott márka szervizhálózatának. A GVH nem rendelkezik adatokkal arról, hogy Magyarországon túllépi-e valamelyik cég ezt a limitet. Mivel ezek a részesedések időről-időre változhatnak, ezért csak egy konkrét ügy kapcsán érdemes vizsgálni a piaci részesedéseket.

Tulajdonképpen nem sok minden változik a Bizottság mostani döntésével – szögezte le Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (GÉMOSZ) elnöke. Mint mondta, a korábbi rendelet szinte pontosan ugyanezeket a szabályokat fektette le. Így például a nem a garancia körébe tartozó javításokat eddig is elvégezhették a független márkaszervizek. Sőt, a nem a gyár által készített alkatrészeket is felhasználhatták a független szervizek, feltéve, hogy ezek az alkatrészek a megfelelő minősítéssel rendelkeztek. És mint hogy a hazai cégek egyike sem közelíti meg a 30 százalékos részesedési határt, a csoportmentesség korlátozása sem igen hat majd ki a hazai cégekre.

Gablini Gábor leszögezte: általános tévhit, hogy a márkaszervizek határozzák meg a javítások körülményeit. Valójában minden a gyártók döntésein múlik, a szervizek pedig kötelesek betartani ezeket. A szakértő hozzátette: nem igaz az sem, hogy a márkaszervizek és a független szervizek szolgáltatásai között jelentős árkülönbség lenne, sőt, a függetlenek sok esetben magasabb áron dolgoznak. Mert bár az óránkénti munkadíjuk alacsonyabb lehet, a tényleges munkaidőt számolják el, nem úgy, mint a márkaszervizek, amelyek minden esetben a gyári normát számlázhatják le az ügyfeleknek, függetlenül attól, hogy ténylegesen mennyi időt vett igénybe az adott feladat.

A GÉMOSZ elnöke megjegyezte: eddig sem jelentett gondot, ha a tulajdonos a gyári minőségűvel megegyező alternatív alkatrészt szereltetett be az autójába, a probléma az, hogy a piacot – mint fogalmazott – ellepik a kínai és tajvani gagyik, amelyeket egyébként eddig sem lehetett a garancia elvesztése nélkül beépíteni. Gablini Gábor nem számít arra, hogy jelentősen megnövekedne azok száma, akik elpártolnak a márkaszervizektől.

 

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek