Járattörlés, túlfoglalás vagy két óránál hosszabb késés esetén (kivéve a szélsőséges időjárási körülményeket vagy a természeti katasztrófákat) a busztársaságnak az utas választása alapján vagy vissza kell térítenie a jegy teljes árát, vagy további költségek felszámolása nélkül más útvonalon kell biztosítania az utazást. Emellett ha a társaság csak a jegyár visszatérítését ajánlja fel, az utas a jegyár 50 százalékának megfelelő kártérítésre is jogosult. Járattörlés vagy a három óra menetidőnél hosszabb utazásoknál a 90 percnél tovább tartó késések esetén a busztársaságnak megfelelő ellátást (hideg vagy meleg étel, üdítő) kell biztosítania.
A buszút során bekövetkező baleseteknél halál vagy sérülés esetében utasonként akár 220 ezer eurós kártérítést kell fizetnie a busztársaságnak. Ha az utat meg kell szakítani, illetve ha baleset vagy késés miatt éjszakázniuk kell az utasoknak, a busztársaságnak legfeljebb két éjszakára szóló, maximum 80 euró/éj összegű szállodai elhelyezést is biztosítani kell. Ez alól akkor mentesül a társaság, ha a szélsőséges időjárási körülmény vagy természeti katasztrófa miatt nem tudja biztosítani a járatot.
A sérült vagy elveszett poggyász esetén legfeljebb 1200 euró lehet a kártérítés összege, míg a fogyatékkal élők mozgását segítő eszközök megrongálódásánál a fizetendő kártérítésnek nincs felső határa.
Miután a rendeletet a tagállamok miniszterei már januárban jóváhagyták, így a szabályozás a közzétételt követő két évvel lép majd hatályba. A rendelet kihirdetése ez év nyara előtt várható, így 2013 nyarán már alkalmazzák a jogszabályt. Mindamellett a rendelet hatályba lépésétől számítva a tagállamok további négy év mentességet adhatnak a kisebb társaságoknak, illetve olyan cégeknek, amelyek szolgáltatásaik jelentős részét az EU-n kívül végzik. A négyéves mentesség pedig egyszer meghosszabbítható.
A téma EP-raportőre, az olasz Antonio Cancian a parlamenti szavazás után elmondta: a szabályozás kidolgozásánál figyelembe vették a busztársaságok válság miatt romló pénzügyi helyzetét, és nem akartak túlságosan nagy anyagi terhet rakni a – számos esetben kis- és középvállalkozások által működtetett – társaságokra. A néppárti képviselő szerint az utasok jogai és a kkv-k érdekei között sikerült megfelelő egyensúlyt kialakítani. A brit konzervatívok pedig amiatt elégedettek az elfogadott szabályozással, hogy az nem a légitársaságok esetében kirótt kártérítési összegeket alkalmazza majd a sokszor csak helyi vagy regionális járatokat üzemeltető busztársaságok esetében. Az eredeti tervekben ugyanis még magasabb kártérítési összegek szerepeltek, ami miatt akár arra kényszerülhettek volna a kisebb helyi szolgáltatók, hogy egyes járataikat megszüntessék.
Tavaly novemberben fogadták el a hajón utazók jogairól szóló uniós rendeletet is, így a mostani autóbuszokra vonatkozó szabályozással együtt már az összes közlekedési módra kiterjed az uniós védelem, ugyanis a repülőgépen, illetve a vonaton utazók jogaira vonatkozó jogszabály már korábban hatályba lépett. A hajón utazókra vonatkozó rendelet 2012 végén lép hatályba.