Cégvilág

A zöld üzemanyag többet árt, mint használ?

Az Európai Uniónak a bioüzemanyagok bevezetésére vonatkozó célkitűzései "nem etikusak" – véli egy a bioetikával foglalkozó Nuffield Tanács jelentése.

A tanács független testület, amely 20 évvel ezelőtt jött létre és a gyógyszeriparban és a zöld üzemanyaggyártásban felmerült etikai kérdésekkel fogalkozik. A szervezet másfél éve tanulmányozza az EU megújuló energiára vonatkozó célkitűzését, amely előírja, hogy 2020-ra a közlekedésben használt üzemanyag 10 százalékát a bioüzemanyagok tegyék ki. (Jelenleg a brit közutakon használt üzemanyag 3 százaléka bio).

A jelentés szerzői azt ajánlják, hogy az EU célkitűzésének megvalósítását ideiglenesen szüneteltessék, amíg nem teremtenek újabb biztosítékokat az Európában termesztett vagy oda bevitt bioüzemanyagokra. A Nuffield Tanács nem kardoskodik a bioüzemanyagok teljes tiltása mellett, ugyanakkor szeretnék szüneteltetni a folyamatot, amíg nem sikerül cellulózból előállítani a bioüzemanyagokat környezetkárosítás nélkül, illetve céljuk, hogy az üzemanyaggyártás ne jelentsen konkurenciát az élelmezési célú növényeknek - jelenti a BBC.

A szervezet azt szeretné elérni, hogy a Fairtrade megállapodáshoz hasonló szabályrendszert dolgozzanak ki a bioüzemanyagok gyártására. A tervezet előírná, hogy az üzemanyag-előállításra szánt növények csökkentsék és ne növeljék az üvegházhatású gázok kibocsátását (ahogyan az jelenleg sok esetben történik). A költségeket és a hasznot egyenlően osszák el a termelő államok között és a termesztés fenntartható módszerekkel folyjon. "Egyértelmű, hogy a jelenlegi uniós szabályok etikátlanok és tarthatatlanok" – fogalmazott az Edinburgh-i Egyetem professzora. 

Mint arról beszámoltunk, a kibocsátott szén-dioxid figyelembevételével adóztatná a közlekedés és a fűtés során használt energiahordozókat az Európai Bizottság. A testület az energiatermékekre adót vetne ki egy tonna kibocsátott szén-dioxidra vetítve. Ehhez az adópolitikájukat féltő tagállamok egyhangú támogatására van szükség. Az energiatermékek adóztatására vonatkozó irányelv módosítása keretében az Európai Bizottság azt javasolja, hogy az adót a felhasznált mennyiség helyett két komponens (szén-dioxid-kibocsátás, energiatartalom) alapján vessék ki.

fairtrade bioüzemanyag üvegházhatású zöldüzemanyag
Kapcsolódó cikkek