Cégvilág

Megfenyegette Kína az EU-t: büntetni fogják a légitársaságokat

Jövőre szigorúbb környezetvédelmi előírások vonatkoznak majd az Európai Unió légiközlekedésére. A szabályozás az európai légitársaságok életében nem hoz nagy változást, ám a kontinensen túli – elsősorban kínai társaságok gépei szinte alig felelnek majd meg az előírásoknak. A Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) szerint ezért Kína viszont-tiltással fenyeget.

Jövőre szigorúbb környezetvédelmi előírások vonatkoznak majd az légiközlekedésére. Emiatt Kína is szigorú szabályokkal büntetné az európai légitársaságokat. Ezt a kínai légügyi hatóság, a CAAC elnöke, Li Jiaxiang jelentette be Pekingben. Európa legnagyobb légitársasága, a Lufthansa szóvivője megerősítette a FAZ értesülését.

Az európai szervezetek 2008-ban döntöttek arról, hogy 2012-től kezdve minden Európából induló és itt leszálló repülőtársaság részt kell, hogy vegyen az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésében. A javaslatot már akkor támadták a harmadik országok, és a nemzetközi repülésügyi szervezetek egyaránt.

Li szerint ezzel a lépéssel az európai légiforgalmi költségek az egekbe emelkednek, s a kínai légitársaságok versenyhátrányba kerülnek az érintet útvonalakon. A legnagyobb kínai légitársaság állami kézben működik. Kína egyben felhívta a figyelmet arra, ha valóban életbe lép a szabályozás, akkor hasonló intézkedésekkel lép fel az európai társaságokkal szemben.

A fenyegetés nem csupán a Lufthansának szól – mondta a német lapnak az európai légitársaságok szövetségének (AEA) képviselője. Hasonló visszajelzéseket kapnak a szegmens többi szereplőjétől is. A szakember szerint nem elfogadható az, hogy a magánszektor szenvedjen az unió és Kína közt kialakult diplomáciai konfliktus miatt, s ha a távol-keleti ország nem tartja elfogadhatónak az uniós rendeletet, azt diplomáciai úton kell rendeznie, nem pedig a magánszférát sújtva.

Egy potenciális kínai „büntető” illeték meglehetősen negatívan hatna a Távol-Keletre rendszeres járatokat üzemeltető társaságok jövedelmezőségére, annak ellenére, hogy még nem tudni, mekkora terhet vetne ki Kína.

A Lufthansa egyik szóvivője azonban jelezte, hogy a német társaságnak komoly terhet jelentene, mivel a Lufthansa van jelen a kínai piacon legnagyobb részben. Az első negyedévben az ázsiai-óceániai forgalma 18 százalékkal 880 millió euróra emelkedett, ennek negyedét Kína adja. Az országba közlekedő járatok a teljes forgalom immár 5 százalékát adják, s ez a Lufthansa legdinamikusabban növekvő piaca is.

illeték kibocsátás távol-kelet szén-dioxid légitársaság szabályozás Lufthansa
Kapcsolódó cikkek