Cégvilág

Rába: szívesen szállítunk, ha lesz magyar buszfelújítási projekt

Nem lenne célszerű a Rába tőzsdéről való kivezetése a cég vezetői szerint, noha az MNV korábban azt közölte lapunkkal, megfontolják, érdemes-e a céget tőzsdén tartani.

"Az a célunk, hogy a Rába részvények árfolyama stabilizálódjon és év végéig az ezer forintos névértékre emelkedjen" – mondta el lapunknak Pintér István elnök-vezérigazgató. Az elmúlt négy hét során ötször váltott irányt a 702, illetve 731 forintos szélső értékek közt az árfolyam.

A Rába Járműipari Holding Nyrt. tegnapi sajtótájékoztatóján arra is kitért Pintér István, hogy a cégvezetés álláspontja szerint nem lenne célszerű a tőzsdéről való kivezetés, mert egy tőzsdén jegyzett vállalat előnyösebben tárgyalhat megrendelőivel.

Ezzel szemben december elején Polacsek Csaba, a Magyar nemzeti Vagyonkezelő (MNV) társasági portfólióért felelős főigazgatója a Világgazdaságnak azt mondta, hogy a Rába Holding 75 százalékának állami tulajdonba kerülése esetén megfontolják, érdemes-e a céget tőzsdén tartani.

Mindenestre az új tulajdonos, az MNV rövidesen rendkívüli közgyűlést hív össze, miután a részvényfelvásárlás révén a Rábában a magyar állam 73,67 százalékos tulajdonnal rendelkezik, ami 76,79 százalékos szavazati arányt biztosít. A rendkívüli közgyűlésen az új tulajdonos az holding igazgatóságának és felügyelő bizottságának tagjairól is dönt.
Az első negyedévben a vállalatcsoport 6 százalékot meghaladó növekedés mellett közel 10 milliárd forintos árbevételt ért el. A növekedéshez jelentős mértékben hozzájárult a cégcsoport húzó ága, a Rába Futómű Kft. és a Járműipari Alkatrészgyártó Kft. forgalma is számottevően javult.

A Futómű Kft. ebben az évben több mint 3 millió euró értékben szállít olyan különleges terepjáró teherautó futóműveket az orosz Ural teherautógyár számára, amelyek az Egyesült Államokban nagy sikerrel értékesített típuson alapulnak. Emellett Oroszországba több ezer autóbuszhoz szállít a cég futóműveket a GAZ csoportnak és a Kamaznak.  tavalyi év és az idei első három hónap ugyan gyengébb volt ebből a szempontból, de ebben a negyedévben megkezdődött a komoly felfutás – mondta a Rába-vezér.

A Rába Jármű Kft. első negyedéves árbevétele  989 millió forintról 807 millió forintra mérséklődött, pedig az 69,2 százalékkal 2,2 millió euróra emelkedett. A belföldi értékesítés azonban 77,3 százalékkal 144 millió forintra esett a bázishoz képest.
Pintér Istvánt azonban ez nem aggasztja, mert amint lapunknak elmondta, tavaly az első negyedévben teljesítettek egy áthúzódó szállítást a honvédség számára, ezért volt a szokottnál magasabb a bázis. De amint az szokásos, idén is a második fél évben szállítjuk le a megrendelt két- és háromtengelyes csapatszállító járműveket, amelyeket MAN motor hajt.

A Jármű Kft. legnagyobb vásárlója ugyan a Honvédelmi Minisztérium, de évente körülbelül 2000 alvázat exportál útépítő gépek, dömperek számára. Korábban Nagy Britannia volt a legjelentősebb vásárló, de tavaly már a német megrendelések száma volt nagyobb.
A holding jármű üzletága idén egymillió euró értékben szállítja Norvégiába és Svédországba azokat a Mercedes-motoros S91 midi buszokat, amelyeket egy konzorcium vezetőjeként hozott létre a Rába.

"Amennyiben határozat születik a magyar autóbusz állomány modernizációjáról, szívesen részt veszünk a munkában, elsősorban futóművekkel és alvázzal, harmadsorban pedig azzal, hogy kapcsolatainkon keresztül meg tudunk szervezni egy járműipari együttműködést" – mondta a skandináv megrendelés kapcsán Pintér István, hozzáfűzve: "A Rába elsősorban futómű és alvázgyártó. Ha meghirdetik a buszbeszerzési programot, megnézzük, milyen magyar vállalatokkal lehet együttműködni. A fő kérdés, lesz-e nagyarányú buszbeszerzés, mert évi 500 darab az a legkisebb mennyiség, amit érdemes legyártani."

buszgyártás Rába részvényárfolyam futómű
Kapcsolódó cikkek