Cégvilág

A jelszó: SSC

A Nemzeti Külgazdasági Hivatal (Hungarian Investment and Trade Agency – HITA) tájékoztatása szerint hazánk változatlanul vonzó célpontja a szolgáltatóközpont-beruházásoknak. Nagyjából az óta, hogy 2000-ben megjelentek az első Shared Service Centerek. Jelenleg az országban több mint 80 szolgáltató központ működik, ezek 30 ezernél is több dolgozót foglalkoztatnak. A HITA-nál jelenleg 9 SSC-projekt fut, amelyek ha megvalósulnak, további több mint 2500 munkahelyet teremtenek. Az érdeklődők leginkább amerikai és nyugat-európai cégek.

A magyar kormány által létrehozott Nemzeti Külgazdasági Hivatal egyik fontos feladata a külföldi cégek magyarországi befektetéseinek ösztönzése. Mivel a kormány szándéka, hogy az üzletvitel megkönnyítése révén a kis- és középvállalkozásokat, valamint a nagyvállalatokat egyaránt versenyelőnyhöz juttassa Magyarországon. Kiemelt cél, hogy magas hozzá adott értékű termelőtevékenységet végző vállalatok, szolgáltató központok és K+F központok hazánkat válasszák fejlesztéseik helyszínéül.

A Budapesti Corvinus Egyetem Vállalat-gazdaságtan Intézet Versenyképesség Kutató Központ témában készült tanulmánya szerint Magyarországra döntően az alacsony költségek vonzzák az SSC-beruházásokat: míg Budapesten egy munkaállomás éves költsége alig több 3 ezer eurónál, addig ez az összeg Nyugat-Európában a 10 ezer eurót is meghaladja. Ráadásul jelentős a kínálat: csak a fővárosban több mint 3 millió négyzetméternyi modern iroda található, de egyre vonzóbbak a főként az egyetemmel rendelkező vidéki városok, így Debrecen és Pécs is.

Persze a székhely kiválasztásánál nem csak a jó megközelíthetőség, de a magasan szakképzett, nyelve(ke)t beszélő és lehetőleg olcsó munkaerő is fontos szempont. Ez utóbbiak terén is versenyképes Magyarország: a KSH adatai szerint a bruttó átlagbér 2011-ben 725 euró volt havonta, viszont nagyon sokan, több mint 350 ezren vesznek részt évente valamilyen felsőfokú képzésben, és a fiatalok között szerencsére mind több az akár két-három idegen nyelvet beszélő is. Márpedig a szolgáltató központok előszeretettel foglalkoztatnak pályakezdőket.

Az SSC-k gazdasági szerepét mindinkább felismerik a magyarországi piaci szereplők, és az egyetemek is. Ezt látszik alátámasztani, hogy a Debrecenben működő nemzetközi szolgáltató cégek, az egyetem és a város vezetői közelmúltban a lehetséges ipari együttműködésről tárgyaltak. Fábián István rektor a találkozón reményét fejezte ki az egyetem és a szolgáltató cégek szorosabb együttműködésével kapcsolatban, hangsúlyozva, hogy az egyetem a globális üzleti szolgáltató ágazat egyik stratégiai partnere.

Az intézmény több mint 30 ezres hallgatói létszámával a második legnagyobb egyetem Magyarországon, és az erős nyelvi készségek, valamint a szakmai képzések segíthetik fellendíteni a helyi szolgáltató ipart. Az egyetemen több kar is bekapcsolódik, illetve már bekapcsolódott az SSC-hez kapcsolódó képzésekbe: a Bölcsész Karon idegen nyelvi SSC tréningeket terveznek, a Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Karon SSC szakértői képzések folynak, az egyik National Instruments támogatásával is. (A cég egyebek mellett Európát, Ázsiát és Amerikát kiszolgáló központot működtet Debrecenben az IT, a jog, a pénzügy területén.) A Gazdálkodástudományi Karon a Magyar Szolgáltatóipari és Outsourcing Szövetség SSC képzésének „beágyazását” vizsgálják.

Az Informatika Kar, valamint az ugyancsak a cívis városban működő IT Services Hungary (ITSH) – amely Magyarország legdinamikusabban fejlődő informatikai szolgáltató központja és egyben legnagyobb ICT munkaadója - közös szakmai munkájának eredményeként két informatikai specializáció folyik a karon. Ezek lehetőséget nyújtanak a nyelvismerettel rendelkező, nem informatika szakos hallgatók speciális informatika képzésére. 2011-ben létrejött az Infokommunikációs Rendszerek Üzemeltetése Kihelyezett Tanszék, amely megteremti azokat a feltételeket, amelyek összehangolják a kutatást és az oktatást a piacképes tudással. Kiemelt célja a mérnökinformatikus, programtervező informatikus és gazdaságinformatikus szakos hallgatók képzési színvonalának emelése, valamint a gyakorlati oktatás, a gyakorlat oldaláról elvárt alapvető kompetenciák fejlesztése. Jelenleg 1200 főt foglalkoztatnak debreceni telephelyünkön, ahol további bővítést terveznek.

Fokozódó jelenlét

Az üzleti szolgáltatások jelentőségét Magyarországon jól szemlélteti, hogy az abból származó bevételek 2254, a kiadások 2194 milliárd forintot tettek ki 2011-ben. Az 9,7 és az 8,5 százalékos növekedése mellett az egyenleg 26 milliárddal javult, és 60 milliárd forint volt.

Az SSC szektor szerepének erősödését mutatja, hogy a HVG 2010-es TOP500-as árbevételi listáján öt szolgáltató központ szerepelt: a Genpact International Kft. az 58., az ExxonMobil Üzletsegítő Központ Kft. a 298., az EDS Kft. a 368., az IBM Hungary ISSC Kft. a 420., a SAP Hungary Kft. a 479. helyen.

Magyarországon általában a tulajdonos saját leányvállalatait kiszolgáló központok létesülnek (captive center-ek). Ezek ügyfelei zömmel a közép-európai régión belüli cégek. A Magyarországon letelepedett szolgáltató központok zöme regionális pénzügyi, számviteli, HR és back office illetve informatikai feladatokat végző központ. A vállalatok egyre komplexebb és magas hozzáadott értékű tevékenységeket folytatnak.

Az SSC szektor szerepének erősödését mutatja, hogy a HVG 2010-es TOP500-as árbevételi listáján öt szolgáltató központ szerepelt: a Genpact International Kft. az 58., az ExxonMobil Üzletsegítő Központ Kft. a 298., az EDS Kft. a 368., az IBM Hungary ISSC Kft. a 420., a SAP Hungary Kft. a 479. helyen.

Magyarországon általában a tulajdonos saját leányvállalatait kiszolgáló központok létesülnek (captive center-ek). Ezek ügyfelei zömmel a közép-európai régión belüli cégek. A Magyarországon letelepedett szolgáltató központok zöme regionális pénzügyi, számviteli, HR és back office illetve informatikai feladatokat végző központ. A vállalatok egyre komplexebb és magas hozzáadott értékű tevékenységeket folytatnak. -->

SSC hita szolgáltató központ
Kapcsolódó cikkek