BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Milliárdokat bukhat Magyarország a Tesco szigorításán

A brit Tesco a lóhúsbotrányra válaszul radikálisan csökkentené húsimportját, és többek között csak brit farmerektől vásárolna csirkét. A patriótának szánt lépés – ha valóban végrehajtják – rendkívüli piacvesztést jelentene a hazai baromfiszektornak.

Nem kellően végiggondolt marketingfogásnak tartja a brit Tesco-vezér nyilatkozatát Bárány László – erről a vg.hu-nak beszélt a Master Good cégcsoport elnöke. Philip Clarke, a brit Tesco vezérigazgatója a Telegraphnak adott interjújában a lóhúsbotrány kapcsán arról beszélt, hogy cége „mélyreható reformokat” hajt végre a beszállító láncban, és radikálisan csökkenti húsimportját. Ez akár az élelmiszerek drágulását is eredményezheti – tette hozzá Clarke.

A reform kulcseleme a „közelebbről történő beszerzés lesz”, melynek értelmében több terméket fognak vásárolni brit farmerektől. Clarke ígérete szerint kevesebb tengerentúli húsimportot bonyolít majd a Tesco, hosszabb távú szerződéseket köt a brit termelőkkel, és új minőségellenőrző rendszert is bevezetnek. Hozzátette azt is: júliustól minden brit Tescóban árult csirkehús brit farmerektől származik majd.

A brit Tesco sajátmárkás, azaz Tesco Value csirketermékeinek döntő része, több mint 90 százaléka importból származik. A fő beszállítók között van Lengyelország, Hollandia, Brazília, Thaiföld, és Magyarország is.

Magyarországról két cég is szállít pulykatermékeket Nagy-Britanniába, a Sága és a Gallicoop, ám ezek a vállalatok továbbfeldolgozó üzemekkel és nem a Tescóval állnak közvetlen kapcsolatban. A kacsa és a liba szállítása kisebb mértékű, 100-150 tonna évente, Magyarország hagyományos exportcélpontja a víziszárnyasok terén Németország, Ausztria és Franciaország.

Csirkehúst, és feldolgozott csirketermékeket azonban jelentős mennyiségben szállítanak Nagy-Britanniába többek között Magyarországról is.

„Évente megközelítőleg ezer tonnányi árut szállítunk az angol Tescónak, döntően friss és fagyasztott csirkemellet, valamint sütésre előkészített, pácolt, konyhakész termékeket. Ezeket a termékeket az angol baromfiipar képtelen lenne ezen az áron előállítani” – nyilatkozta a Világgazdaságnak Bárány László, a Master Good cégcsoport elnöke. A brit Tesco egyik legnagyobb magyar partnere a kisvárdai cég, amely a kiskereskedelmi lánc más tagjainak, így a magyar és a cseh Tescónak is szállít.

Bárány László hozzátette: „ha a brit Tesco beváltaná ezt az ígéretét, akkor azonnal 20-30 százalékkal nőne a value termékek ára, amely rendkívüli drágulásnak számítana. Ez fokozottabban igaz lenne a feldolgozott, vagyis munkaigényesebben előállított termékek esetében, hiszen a brit munkaerő jóval drágább, mint a magyar.”

Az elnök kifejtette azt is: egész Európában, „még a jó vásárlóerővel rendelkező Németországban és Nagy-Britanniában is érezhetően visszaesett a fehér húsok, vagyis a csirkemell fogyasztása a válság hatására. Ezzel szemben jobban keresettek a dark meat kategóriába tartozó részek, így a csirkeszárny és -comb.” A további drágulás az elnök szerint még inkább elfordítaná a fogyasztókat a drágább fehér húsoktól.

Bárány László szerint ezzel a brit Tesco baromfi-értékesítésének 20-30 százalékát is elveszthetné. B. L.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.