BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hatékonyságjavító megoldások

Tovább mérsékelhetik kiadásaikat a fuvarozók az új közlekedésinformatikai megoldásokkal, mint az üzemanyag összetételének elemzése, illetve az abroncsnyomás adatainak valósidejű továbbítása.

A közúti áruszállítással összefüggő kiadások legnagyobb hányadát, mintegy 46 százalékát az üzemanyag-fogyasztás jelenti. Az ezt csökkentő fejlesztésekről a közelmúltban szakmai rendezvényen számoltak be közlekedésinformatikai és logisztikai szakemberek.

Az üzemanyagszint mérésén túl annak összetételére, illetve hőmérsékletére vonatkozó adatok elemzésével csökkenthetik tovább kiadásaikat a szállítmányozással foglalkozó vállalatok – derült ki Nagybalyi Nándornak, a WebEye Magyarország kereskedelmi igazgatójának előadásából. A betöltött üzemanyag összetételének vizsgálatával például meghatározható a biodízel aránya. Amennyiben ez túlságosan magas, a motor csak kisebb hatásfokon tud működni, kevesebb lesz az azonos üzemanyag-mennyiséggel megtehető kilométerek száma, vagyis kevésbé gazdaságos a gépjármű fenntartása.

Legújabb fejlesztéseiknek köszönhetően – mondta a szakember – nemcsak az üzemanyagszint változásairól kaphatók egyre pontosabb információk, hanem az üzemanyag összetétele is vizsgálható. Ennek köszönhetően feltérképezhetővé válnak az esetleges üzemanyag-minőségi problémák, amelyek ismeretében a vállalatok kiküszöbölhetik az ebből eredő gépjármű amortizációkat, és ezáltal jelentős költségek takaríthatók meg. 

 felhasznált üzemanyag összetételének elemzésén túl a költséghatékonyság tovább javítható az optimális abroncsnyomás folyamatos fenntartásával. Lenkó Gergő, a CNW Rendszerintegrációs Zrt. vezető tanácsadója elmondta, hogy az abroncsnyomás valósidejű ellenőrzésével 2-5 százalékkal csökkenthető a járművek üzemanyag-fogyasztása. Ideális nyomásérték esetén ráadásul az amortizációs költségek is alacsonyabbak lesznek, mivel az optimális guminyomás nemcsak az abroncsok élettartamát növeli, de a járművek féktávolságát, és ezzel a fékpofák kopását is csökkenti. Az abroncsnyomás ellenőrzése emellett a közlekedés biztonságának fokozásához is hozzájárul: javul a gépjármű úttartása, illetve csökken a defektek előfordulási esélye. Mivel a járművek váratlan leállásának oka 30 százalékban a nem megfelelő abroncsnyomásra vezethető vissza a WebEye Magyarország adatai szerint, az ilyen jellegű meghibásodások kivédésével megelőzhető a fuvarfeladatok késedelmes teljesítésének harmada és az ebből fakadó anyagi kár is.

Az optimális abroncsnyomás fenntartása érdekében a CNW Rendszerintegrációs Zrt. és a WebEye Magyarország olyan új megoldást fejlesztett ki, amely folyamatosan monitorozza a guminyomást, az értékek veszélyes szintű változása esetén pedig azonnal riasztást küld. A szolgáltatás a WebEye nyomkövető rendszerébe integráltan működik, így nemcsak a járművezető, hanem a fuvarszervező is valósidejű információkkal rendelkezhet a tehergépkocsi és az abroncsok helyzetéről, állapotáról. Az új megoldás további előnye, hogy a gumik hőmérsékletét is folyamatosan ellenőrzi, megelőzve ezzel a kerekek túlhevüléséből fakadó defektek bekövetkezését. Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer használatával számításaik szerint akár öt százalékkal csökkenthető a tehergépkocsik fogyasztása és 20 százalékkal is növelhető az abroncs élettartama. Ezek eredményeként járművenként átlagosan évi 560 ezer forintot takaríthatnak meg a fuvarozók.

Az adatok tárolására és továbbítására szolgáló érzékelőket a felniken helyezik el, ezzel biztonságosabbá és pontosabbá téve a nyomásmérést. Egy esetleges kerékcsere alkalmával elegendő a jármű fedélzetén elhelyezett készülékben lévő chipek cseréje, a készülék nem igényel programozást ilyen esetben, amivel a fuvarozók időt és energiát spórolhatnak meg.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.