BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mit tud a négy évszakos abroncs?

Vajon képes mindenféle körülmények között jó teljesítményt nyújtani például a Vredestein új generációs négy évszakos gumiabroncsa, vagy továbbra is kompromisszumos megoldás

Tesztpálya híján egy négy évszakos gumiabroncs képességeit hitelesen kipróbálni nem igazán lehet. Már csak azért sem, mert egy helyen és időben az összes évszak sajátosságait szinte képtelenség reprodukálni. Az új Vredestein Quatrac 5-ös bemutatóján a skóciai Edinburgh is legfeljebb három szezonnal szolgált: kellemesen meleg, szinte nyárias időben érkeztünk, míg másnap a borongós őszi és a bolondos tavaszi időjárás váltakozott, kisebb-nagyobb esőzésekkel tarkítva. Sajnos a télies körülmények elmaradtak...

A Vredestein több mint 20 éve vezető márka a négy évszakos gumiabroncsok terén, az új generációs abroncs fejlesztését a hollandiai Enschedében végezték. Az előnyök ecsetelése közben az is kiderült, hogy a Quatrac 3-as után nemes egyszerűséggel átugrották a 4-est.
Ez ugyanis Indiában szerencsétlen szám, s miután 2009-ben az indiai Apollo Tyres felvásárolta a Vredesteint, immár náluk is az.

Vacsora közben pedig Onkar S. Kanwar elnök és vezérigazgató, valamint helyettese és fia, Neeraj Kanwar végigjárt a termen és egyesével mindenkinek megköszönte a részvételt – kedves gesztus. Persze a puding próbája az evés: mivel a Vredestein Quatrac 5-ös a 185/65 R15 H (210 km/h) és 225/45 R 17 V (240 km/h) méretkategórián belül 12-féle változatban készül, elsősorban kompakt és középkategóriás autókra szánják. Jelen esetben egy jókora flotta Audi A3 1.4 TFSI benzines és Mercedes-Benz A 160 CDI dízel bérautóra szerelték fel az új gumit. A Quatrac 5-ös egyébként többféle új technológiai megoldást vonultat fel, köztük az innovatív, aszimmetrikus futófelület kialakítást.

A lényeg, hogy amíg a külső részt száraz és nedves útra, addig a belsőt hideg vagy havas felületekre optimalizálták.
Gyakorlatilag már ennyiből is kiderül, hogy a négy évszakos gumi kompromisszumos megoldás – mintha egy mérleg két serpenyőjét súlyoznák. Mindazonáltal a családi kompakton jómagam is négy évszakos abroncsot használok. Részben mert annakidején egyszerre kellett volna a nyári és a téli garnitúrát is lecserélni, amihez anyagilag nem igazán volt „kedvem”... Másrészről pedig végiggondoltam, amióta családom van, óvatosabb tempóban és nagyobb követési távolságot tartva, egyszóval sokkal megfontoltabban vezetek, szakadó hóesésben pedig nem fogok mindenáron útnak indulni.

Ha valaki ez alapján magára ismer, számára defenzív vezetőként ideális megoldás lehet a négy évszakos gumiabroncs. Járulékos „nyereségként” megúszható a téli és nyári szezonváltás költsége, átszereléskor a gumiszerviznél a sorban állás, az ápolási és tárolási mizéria, satöbbi. Mivel jómagam egy másik márka régebbi gumiját használom, kíváncsi voltam, hogy időközben mennyit fejlődtek a négy évszakos abroncsok. A gyártók rendszerint szolgálnak új trükkökkel, a teljes szilikakeverék mellett például egy speciális polimer kombináció teszi kopásállóvá és tartóssá a Quatrac 5-ös futófelületét, amely az alacsony gördülési ellenállás, a vizes felületeken mért kis féktávolság és az alacsony gördülési zaj miatt kiérdemelte a zöld EU-s gumiabroncs-jelölést.

Ezen kívül a Vredestein úgy alakította ki a „nyári oldalt”, hogy jó kezelhetőséget, kormányzási pontosságot és oldalirányú tapadást nyújtson, az aszimmetrikus hosszirányú barázdák pedig (szélei különböző szögeket zárnak be a futófelülettel) javítsák az abroncs merevségét és nagyobb stabilitást biztosítanak. Meglehet, hogy saját kategóriáján belül tovább javult, de viszonylag gyorsan kiderült, hogy egy jó minőségű nyári abronccsal azért továbbra sem veheti fel a versenyt. Négy évszakos guminál bizony számolni kell azzal, hogy kanyarban hamarabb elveszíti a tapadást, a fékút pedig valamivel hosszabb.

A „téli oldal” képességeit ugyebár nem tudtuk próbára tenni – mindenesetre a sajtóanyagban továbbfejlesztett lamella technológia, valamint a gumiabroncs közepén, a lamellák között elhelyezkedő és megfelelő tapadást garantáló háromdimenziós tapadókarmok szerepelnek. Továbbá a szabványos M&S kódon kívül a Vredestein Quatrac 5-ös rendelkezik a „három hegycsúcs és hópehely” szimbólummal is, így aztán megfelel a téli gumiabroncsokat kötelezővé tevő országokban érvényben lévő irányelveknek. Személy szerint erőteljes havazásban (vagy éppen síelni) nem indulnék útnak négy évszakos abronccsal, de biztos ami biztos alapon a téli időszak alatt végig legyen ott a kocsi csomagtartójában a hólánc.

Nálunk is felépül az Apollo-Vredestein abroncsgyár – A holland üzem teljes kapacitással se nagyon tudja kielégíteni az igényeket

Az indiai tulajdonú Apollo-Vredestein Tyres még szeptemberben jelentette be, hogy Gyöngyöshalászon építi fel új abroncsgyárát. 2008-ban még a Fidesz helyi frakciója által kezdeményezett népszavazáson utasították el a gyöngyösiek az Apollo Tyres beruházását, az indiai cég a viharos helyi politikai helyzet miatt akkoriban jobbnak látta, ha felfüggeszti a beruházást. Sokat nem nagyon szomorkodtak, a holland Vredestein gumigyár megvásárlásával vigasztalódtak. Most az USA-beli Cooper Tyres cég 2,5 milliárd dolláros felvásárlása hiúsult meg, úgyhogy nemzetközi terjeszkedésüket ezért inkább az európai piacra koncentrálják, aminek eredményeként zöldmezős beruházás keretében új abroncsgyárat építenek fel.

Egészen az utolsó pillanatig Magyarország és Szlovákia volt versenyben, a beruházásért, végül Gyöngyöshalászt választották ki. Arról nincs szó, hogy most népszavazást kezdeményeznének a gumigyár felépítése ellen, sőt: a több év alatt 442,2 millió euróból felépülő Apollo Tyres üzemnek 95,7 millió euró (48,2 millió készpénz, 2,8 millió euró munkahelyteremtési támogatás, 44,7 millió euró adókedvezmény) állami támogatást adnak. Utóbbira az Európai Unió is rábólintott.

Hazánkban várhatóan majd Vredestein márkájú abroncsokat készítenek, hiszen a holland gyár teljes kapacitáson is alig tudja kielégíteni az igényeket, ráadásul az utóbbi évben régiónkban rengeteg autógyár épült, azaz logisztikai szempontból is ésszerűbb volt Közép-Európába telepíteni a gyárat. Évi 250 000 tonna éves kapacitással kezdi meg majd a működését a gyár, a termelés felfutását követően évi 900 000 tonna abroncsot lesz képes kibocsájtani.

Egészen az utolsó pillanatig Magyarország és Szlovákia volt versenyben, a beruházásért, végül Gyöngyöshalászt választották ki. Arról nincs szó, hogy most népszavazást kezdeményeznének a gumigyár felépítése ellen, sőt: a több év alatt 442,2 millió euróból felépülő Apollo Tyres üzemnek 95,7 millió euró (48,2 millió készpénz, 2,8 millió euró munkahelyteremtési támogatás, 44,7 millió euró adókedvezmény) állami támogatást adnak. Utóbbira az Európai Unió is rábólintott.

Hazánkban várhatóan majd Vredestein márkájú abroncsokat készítenek, hiszen a holland gyár teljes kapacitáson is alig tudja kielégíteni az igényeket, ráadásul az utóbbi évben régiónkban rengeteg autógyár épült, azaz logisztikai szempontból is ésszerűbb volt Közép-Európába telepíteni a gyárat. Évi 250 000 tonna éves kapacitással kezdi meg majd a működését a gyár, a termelés felfutását követően évi 900 000 tonna abroncsot lesz képes kibocsájtani. -->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.