BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gyengén indult a piac

A korábbi évekhez képest idén gyengén kezdett a kis- és nagyhaszonjárművek értékesítési piaca, ami már tavaly sem volt ígéretes

Idén januárban 8, februárban pedig mintegy 14 százalékkal kevesebb új kishaszonjárművet adtak el, mint egy évvel korábban. Összességében pedig 321-gyel, 11,4 százalékkal kevesebb 3,5 tonnánál kisebb össztömegű járművet sikerült eladni idén az első két hónapban, mint egy évvel korábban – derül ki a DataHouse adataiból. Idén a legnépszerűbb modell a Ford, a Toyota és a Fiat volt. Ezek együttesen a piac több mint felét tették ki. Két év viszonylatában az látszik, hogy miközben a Ford megőrizte és még növelte is piaci részesedését, idén – a tavalyihoz képest – óriásit növekedett a Toyota iránti érdeklődés: 2017 első két hónapjában ugyanis 359-et értékesítettek, és ezzel a márka piaci részesedése 14,3 százalék volt, egy évvel korábban a Toyota csak 6,8 százalékot hasított ki a kishaszonjármű-piacból 192 autó eladásával.

A nagyhaszonjárműveknél sem jobb a helyzet: 2017 januárjában 290, februárban pedig 414 ilyen új járművet sikerült értékesíteni, ez csaknem 12 százalékos csökkenés a bázishoz képest, de a februári adat is mintegy 4 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. Idén, az első két hónapban tehát 2016 első két hónapjához képest 7,5 százalékkal kevesebb, 702 nagyteherautót adtak el. Az első két hónapban a piacot 21,3 százalékos részesedéssel a Mercedes vezette, mögötte a DAF, a Scania, a Volvo és a MAN állt. Az elmúlt két év viszonylatában a sorrend eléggé megváltozott, hiszen a 2016. január–februári összesített adatok élén a Volvo állt, amelyet a Scania és a DAF, a MAN és a Renault követett, míg a jelenlegi első Mercedes messze lemaradt a dobogós helyekről. Az idei értékesítési trendeket még nehéz megállapítani, de ahogyan a személygépkocsi-eladások általában a lakosság fizetőképes keresletéről árulkodnak, a haszonjármű-értékesítések a vállalkozók gazdasági teljesítményéről, lehetőségéről jeleznek, ezért lehetnek fontosak a trendek. A kishaszonjármű-piac visszaeséséből a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) sem tud két hónap után messzemenő következtetéseket levonni. Annyi látszik, hogy ennek a szegmensnek a növekedési potenciálja jelenleg kisebb. Sokat javítana a helyzeten, ha a vegyes használatú kishaszonjármű ismét visszakerülhetne a palettára. Emellett ez a kategória nagymértékben támogatná a kis- és középvállalatokat, ami a kormányzat deklarált célja is – közölte az MGE.

A nagyhaszonjárműveknél az MGE szerint a kedvezőtlen időjárás késlelteti az átadásokat, másrészt egyes nagy flottatulajdonosok némileg növelték a flottacserék időintervallumát, ami kisebb csúszást okoz a forgalmazásban.

A szakmai szövetséget nem lephették meg az adatok, hisz Dér Péter, az MGE elnökségi tagja már korábban is úgy nyilatkozott, hogy idén inkább stagnálásra számítanak. A helyzet azért is kedvezőtlen, mert Magyarországon a régióban egyedüliként nem nőtt tavaly a 3,5 tonna feletti járművek eladása: 5516 új nagytehergépkocsi talált gazdára, szemben a 2015-ös 5706-tal. A csökkenésnek több oka is volt: a legnagyobb piaci szereplő, a Waberer’s el volt foglalva a tulajdonosváltással, másrészt a pénzügyi befektető tulajdonába került cég vezetése a korábbi 3,5 év után egy évvel meghosszabbította az autók átlagos leadási idejét, így kevesebb új járművet „szívott” fel a piacról.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.