Cégvilág

Rasszista botrányba keveredett a Gucci

A közösségi média ismét bocsánatkérésre és egy sértőnek gondolt termék visszavonására kényszerített egy divatcéget.

A Gucci luxus divatmárka visszavonta az egyik gyapjú pulóverét, miután többen is sértőnek nevezték a nyakának a kialakítását, mert az szerintük a blackface-re emlékeztet – írta a BBC. A ruhadarab a divatház 2018-as őszi-téli kollekciójából származik, melyet 690 fontért (több mint 250 ezer forintért) lehetett megvásárolni.

A blackface a sötétre festett arcú, feketéket utánzó smink, amely az Egyesült Államokban a 19. századtól terjedt el és lett része a tengerentúli kultúrának, szórakoztatóiparnak. Mára azonban sokan az afroamerikai társadalom megbélyegzését, kigúnyolását látják benne, hiszen a feketéket sztereotip módon ábrázolja.

A közösségi oldalakon gyorsan elterjedtek azok a képek, melyek a pulóver sztereotip mivoltát akarták bizonyítani.

Az olasz divatház közleményt adott ki, amelyben elnézést kértek, ha bárkit megbántottak volna a ruhadarabbal, egyúttal jelezték, hogy kivonják a forgalomból a terméket. Azt írták,

a Gucci csapata számára ez fontos tanulság, és elkötelezettek a sokszínűség mellett.

https://twitter.com/gucci/status/1093345744080306176

Gucci honlapján, ahol a ruhadarabot meg lehetett vásárolni, már eltávolították a pulóvert. A cég azt is közölte, hogy alapvetően a „vintage símaszkok inspirálták” a tervezőket a termék megalkotásában.

Nem a Gucci volt az egyetlen divatmárka, amely a fekete közösséget megsértette: a Pradának szintén blackface-vádak miatt kellett visszavonnia néhány termékét.

https://twitter.com/SarcasmTutor/status/1093363908734345216

A BBC példának említi meg a Dolce & Gabbanát is, mert a cég olyan reklámmal rukkolt elő, melyben egy kínai modell próbál meg olasz ételeket pálcikával enni. De rasszizmussal vádolták meg a Dolce & Gabbanát akkor is, amikor rabszolgaszandálnak nevezte a 2016-os kollekciójának az egyik darabját.

Tavaly a H&M olyan reklámot tett közzé, amelynek szintén rasszista felhangja lett. A cég ugyanis a „Coolest monkey in the jungle” (A dzsungel legmenőbb majma) feliratú ruhadarabját egy színes bőrű kisfiúval reklámozta. A eset később odáig fajult, hogy a Dél-Afrikai Köztársaságban boltokat vertek szét emiatt. A svéd divatcég ártatlan hibának nevezte a hirdetést, elnézést kértek érte, és eltávolították a reklámot.

https://twitter.com/CNN/status/953907578337185793

A Zara spanyol ruházati áruház 2014-ben az internetes portálján seriffruházatként mutatták be

a kisgyerekeknek készült, kék-fehér csíkos felsőt, amelynek bal felére nagy sárga csillagot varrtak

A póló mintája a második világháború német lágereibe hurcolt foglyok ruházatára is emlékeztet, emiatt a Twitter számos felhasználója kritizálta a céget és értetlenségét fejezte ki a ruhadarab miatt. A Zara Twitter-üzenetben válaszolt a tiltakozásokra.

Őszintén sajnáljuk, bocsánatot kérünk. A klasszikus westernfilmek seriffcsillaga inspirálta a pólót, amelyet kivontunk áruházainkból

– írták.

(A címlapkép forrása: Shutterstock)

sztereotip divat botrány
Kapcsolódó cikkek