Legutóbb 1946 februárjában adtak el annyi új autót Nagy-Britanniában, mint a múlt hónapban. A gyártók és kereskedők szövetségének (SMMT) adatai szerint a 97 százalékos éves szintű visszaesés következtében csupán 4321 autó kapott rendszámot, ezek 80 százalékát céges használatra vették. A járvány hatására összeomló húzóágazat idei forgalma harmincéves mélypontra zuhanhat, az SMMT a januári 2,25 milliós becslését 1,68 millióra redukálta. Érdekesség, hogy
áprilisban a legkelendőbb autó a Tesla Model 3 volt, amelyből 658-at adtak el, ez a teljes forgalom 15 százaléka.
Két nap alatt ez a harmadik örömhír, amely Elon Muskot érte. A Tesla alapító vezérigazgatójának hétfőn megszületett a hetedik gyermeke, és még aznap kiderült, hogy elsősorban a részvényárfolyam felpumpálásának és más feltételek teljesítésének köszönhetőn az üzletember csaknem 700 millió dollár extra bónuszhoz jut a 2018-ban megkötött javadalmazási szerződése révén. Hogy ebből mennyit tarthat meg, az az amerikai tőzsdefelügyelettől (SEC) is függ, amely aligha hagyja szó, vizsgálat és büntetés nélkül Musk pénteken tett Twitter-bejegyzését, amelyben túlértékeltnek nevezte vállalata részvényárfolyamát.
A kurzus erre szabadesésbe kezdett, és 10 százalékos mínusznál talált támaszra.
Hétfőre megnyugodtak a kedélyek, s az árfolyam 8 százalékos erősödéssel zárt, a Tesla piaci értéke pedig 141,1 milliárd dollárra futott fel. Ez épp elég volt ahhoz, hogy az elmúlt fél év napi átlagában 100,2 milliárd dollár legyen a kapitalizáció, amivel a bónusszal honorált 12 feltétel egyike, a százmilliárdos tétel teljesülhetett. Egy korábbi, a termelés felfuttatásához kötött feltételt Musk már teljesített, így jogosulttá vált 1,69 millió megvásárlására 350 dolláros árfolyamon.
Miután a kurzus most 761 dolláron mozog, az árfolyam-különbözeten – elméletileg – 694 millió dollárt keresne Musk. Ekkora bónusz még nem volt az amerikai gazdaságtörténetben.
Az igazsághoz tartozik, hogy Musk nem vesz fel fizetést a Teslától, ám ha teljesíti az ösztönzőket, azzal hatalmasat szakíthat.
A teljes cikket a Világgazdaság szerdai számában olvashatja