BUX 39,331.33
+0.23%
BUMIX 3,707.69
-0.12%
CETOP20 1,801.38
-1.53%
OTP 8,390
-0.38%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-0.94%
-0.88%
+0.20%
ZWACK 18,550
0.00%
-0.55%
ANY 1,585
+0.96%
RABA 1,100
+0.46%
0.00%
+0.62%
0.00%
0.00%
+0.12%
-1.40%
-1.80%
0.00%
+1.61%
OTT1 149.2
0.00%
-2.70%
MOL 2,912
-0.21%
-1.28%
ALTEO 2,360
-0.42%
-2.63%
+1.13%
EHEP 1,030
-8.85%
0.00%
-0.76%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.74%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
-0.26%
0.00%
+2.46%
0.00%
+3.94%
-0.60%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
0.00%
NAP 1,240
+0.16%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Állami mankót várnak a kölcsönzők

A bürokrácia és az előregondolkodás ritka peches helyzetbe hozta a hazai autókölcsönző cégeket.

Minimum 50 százalékkal eshet idén a rövid távú autókölcsönzés a 2019-ben elért, rekordnak számító 30 milliárdos árbevételről, ha az év végéig kitart a jelenlegi helyzet – erről Sződi János, a Magyar Autókölcsönzők Szövetségének (MAKSZ) elnöke, az Avalon Rent A Care ügyvezetője beszélt a Világgazdaságnak. Elmondta, hogy tavaly még mintegy 7000 bérautót használtak Magyarországon, és több mint 300 ezer bérleti szerződést kötöttek, de még a január is kifejezetten jól indult – pedig az még nem is a főszezon –, a forgalom éves bázison 20-50 százalékkal nőtt. A bővülés februárra 5-10 százalékosra mérséklődött, majd március második felében a turizmussal együtt összeomlott.

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 90-95 százalékos mínuszt regisztráltak,

az ottani szolgáltatók 2019-ben még napi 600-700 autóbérlést bonyolítottak le. A vidéki autókölcsönzők is 60 százalék körüli esésről számoltak be a MAKSZ-nak.

Ez a mérték már nem kezelhető költségracionalizálással

– mutatott rá az elnök.

Ferihegyen 90-95 százalékkal esett az autókölcsönzők forgalma
Fotó: Kallus György / VG

A szektorban közvetlenül foglalkoztatottak száma meghaladja az 1100-at, ezek a munkahelyek mind veszélybe kerültek. A lényegében a turizmusra épülő szegmens fennmaradását a bürokratikus akadályok, illetve furcsa módon a szereplők előregondolkodása is nehezíti. A rövid, illetve a hosszú távú bérlés azonos TEÁOR-szám alatt fut. Az utóbbi adja a tevékenység 80 százalékát, ráadásul operatív lízingnek minősül, ami egy gépkocsi-finanszírozási forma, és semmi köze az idegenforgalomhoz. Ezért a járulékelengedések megállapításakor úgy tűnhetett a döntéshozóknak, hogy ezt az ágat nem indokolt bevonni a kedvezményezetti körbe. Ugyanakkor a rövid és a tartós bérletet az elszámolás alapján már könnyű különválasztani: az előbbi ugyanis 80 százalékban külföldieket érint, e tevékenység bevételét exportként kell elkönyvelni.

A teljes cikk a Világgazdaság keddi számában olvasható

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek