Bemutattatta mátranováki forgóvázkeret-gyártó üzemének fejlesztésére vonatkozó terveit az üzembe látogató Palkovics László innovációs és technológiai miniszternek az Alstom. A tervezett fejlesztésekkel nemcsak a gyártás volumene, de annak helyi hozzáadott értéke is növekedhet. Az Alstom a jövőben európai gyárainak többségét a Magyarországon készült forgóvázakkal tervezi ellátni.

A forgóvázkeret a vasúti kocsik egyik legfontosabb eleme: erre szerelik fel a tengelyeket, rugókat és fékeket, ezért e részegység minősége meghatározó a vasúti biztonság szempontjából. 

Az Alstom mátranováki üzeme ezen részegységek gyártására specializálódott, amelyekből évente 1600-1800 darabot készít. A Mátranovákon előállított termékeket jelenleg kizárólag Németországba és Franciaországba exportálják, ahol az Alstom német, francia, osztrák, olasz, spanyol, svájci, belga, svéd magán-vasúttársaságok számára gyártott járműveibe épülnek be.

Magyarországon ez az egyetlen gyár, amelyben a hegesztés során az alkatrészek mozgatása, formálása, előmelegítése és maga a hegesztés is automatizáltan működik, és ahol az alkatrészek mozgatása és megmunkálása robotizált. 

Fotó: Cselenyi-Szabo

Az üzemben továbbá új, modern festőműhely, egy keretmegmunkáló központ, automata kemence, nagy teljesítményű lézervágó gép, valamint egy mesterségesintelligencia-alapú 3D-s mérőrendszer is támogatja a gyártást, amely lehetővé teszi az előállítási idő csökkentését, miközben javul a termékminőség.

A fiatal munkavállalók bevonása érdekében a cég együttműködik a Miskolci Egyetemmel és a helyi képzési központokkal, valamint elindította a Kereskedelmi és Iparkamara által akkreditált saját szakmai képzési programját is.

Az Alstom mátranováki gyárának exportvolumene évi 35-40 millió euró, amely a tervezett fejlesztésekkel összhangban várhatóan növekedni fog. 

Ennek elérése érdekében a vállalat fokozottan épít majd a mintegy 150 magyar vállalkozást is magában foglaló beszállítói hálózatára, és növelni tervezi a mintegy 3,7 milliárd forint értékű magyarországi beszerzéseit.

Az Alstom mindemellett a BKV beszállítója is: a budapesti metróflotta 50 százalékát az Alstom által gyártott Metropolis szerelvények teszik ki. A vállalat szállította a budapesti 4-es metróvonal, Kelet-Közép-Európa első teljesen automatizált vonalának vezető nélküli járműveit is.