Iparági becslések szerint 10 százalék feletti bővüléssel megközelítette tavaly a 300 milliárd forintot a hazai barkácspiac forgalma. 

A szektor egyik meghatározó szereplője, a Praktiker ügyvezetője, Pártos Zsolt arra hívta fel a VG figyelmét, hogy 

az általános gazdasági növekedés, az építőipar fellendülése, a növekvő vásárlóerő, az otthonfelújítási támogatás elindulása és az szja-visszatérítés egyaránt kedvező hatást gyakoroltak.

Hatalmas az igény a szaniterek iránt

Első a biztonság

Az a vállalat éves beszámolójából is kiolvasható, hogy a járványhelyzet elhúzódása miatt a Praktiker számára elsődleges szempont volt tavaly a biztonságos vásárlói környezet fenntartása és a megváltozott vevői igényeknek megfelelő kiszolgálás. 

A lakókörnyezet minőségének felértékelődése, illetve a kormányzati támogatások rendszere a kereslet további növekedéséhez vezetett. Ugyanakkor a nemzetközi ellátási láncokat érintő globális nehézségek (például időszakos áruhiány, konténerhiány, kiszámíthatatlanság) fokozatosan erősödő inflációs hatást eredményeztek

– összegzett a társaság.

A Praktiker ebben a volatilis környezetben a folyamatos áruellátottság biztosítására koncentrált, emellett három áruház (Mester utca, Miskolc és Szombathely) átépítésével bővítette a választékot, az önkiszolgáló kasszák fokozatos bevezetésével pedig a gyorsabb és egyszerűbb kiszolgálást célozta meg. A fentieknek is köszönhetően a Praktiker kiskereskedelmi tevékenységből származó nettó árbevétele az előző évhez képest 12 százalékkal nőtt, teljes forgalma elérte a 84,2 milliárd forintot. Az üzemi eredmény 6,4 milliárd forint volt, 1,8 milliárddal több, mint egy esztendővel korábban. Eközben a beruházások összértéke 1,9 milliárdot tett ki.

Több áruházát is felújította a Praktiker

A magyar tulajdonban lévő Praktiker 20 áruházat és egy webshopot működtet Magyarországon. A boltok összterülete 130 ezer négyzetméter, tavaly pedig felépült egy 3000 négyzetméteres – az online vásárlást támogató – raktár is Budapesten. Az áruházlánc csaknem 1600 főt foglalkoztat, közülük hetvenen megváltozott munkaképességűek. A barkácsáruház majd 340 beszállítóval dolgozik, amelyből a magyar cégek aránya 85 százalékot képvisel.

A sorrend változatlan

Bár kifejezetten erős évet zárt a Praktiker, a piacvezető továbbra is a német hátterű OBI. Az éves beszámoló kiegészítő mellékletében ugyanakkor elismerték, hogy 

a pandémia a vállalkozás üzletmenetére is hatást gyakorolt. Érezhető volt a forgalomban, hogy az áruházak folyamatos nyitva tartással a dolgozókat és a vásárlókat védő óvintézkedésekkel várták a barkácsolni, felújítani szándékozókat, de nem csak a hagyományos bolti, hanem az online értékesítés is nőtt.

A 29 áruházat üzemeltető és több mint 1900 főt foglalkoztató OBI Hungary Retail Kft. tavaly 137,7 milliárd forintos árbevételt és 17,8 milliárdos adózás előtti eredményt ért el, míg az előbbi 15,6, az utóbbi 25,4 százalékos ugrás az előző évhez képest.  

Az otthonfelújítási támogatás nagy lökést adott

Koncentrált piac

Miután a francia Bricostore 2012-ben, az osztrák Baumax pedig 2015-ben vonult ki a magyar piacról a nehéz gazdasági körülményekre hivatkozva, a távozásuk elsősorban a másik két nagy szereplő, az OBI és a Praktiker malmára hajtotta a vizet. 

A harmadik legnagyobb barkácslánc a svájci központú Bauhaus, ez a trió bonyolítja a teljes hazai barkácspiaci forgalom mintegy 85 százalékát, miközben a fennmaradó részen kisebb szakkereskedések osztoznak.

A Bauhaus Szakáruházak Kereskedelmi Bt. tavalyi pénzügyi eredményei még nem ismertek, de 2020-ban 32,5 milliárdos forgalom mellett 3 milliárd forint feletti nyereséget termelt meg. Bár ez nem hasonlítható az OBI vagy a Praktiker eredményeihez, fontos tudni, hogy a Bauhaus mindössze három áruház (Dunakeszi, Maglód, Szigetszentmiklós) és a webshop erőforrásaira támaszkodva hozza ezeket a számokat, kevesebb mint 470 emberrel.  

Élen a szaniterek

Tavaly a négy legnépszerűbb termékkategória a szaniter, a kert, az építőanyagok és segédanyagok, valamint a hidegburkolás voltak – derült ki a Praktiker gyűjtéséből. A legnagyobb növekedést – elsősorban az otthonfelújítási támogatás hatására – ezen termékcsoportok mellett a melegburkolás és klímaberendezések területén lehetett tapasztalni. Az 50 legnépszerűbb termék között az elmúlt évben is voltak olyan érdekességek, mint a sörpad, a felmosószett vagy a fenyőmulcs, de népszerűek voltak egyes konyhablokkok és kanapék is.