2021. február 14-től idén február 14-ig 39 alkalommal marasztalták el a Wizz Air Hungary Zrt.-t fogyasztóvédelmi ügyekben – derül ki a közigazgatási szankciók nyilvántartásából. Ez azt jelenti, hogy a fapados légitársaságról ez alatt az egy év alatt a hatóságok átlagosan minden tizedik napon kimondták, hogy megsértette a fogyasztók érdekeit.

Passengers board a Wizz Air airplane on the tarmac at Gerona
Fotó: Bloomberg / Getty Images

A helyzet azóta sem sokat változott, bár némi javuló tendenciát azért mutat. A közigazgatási szankciók nyilvántartásában végzett gyűjtésből az látszik, hogy 2021. június 7. és 2022 június 7. között, a keresési igazolás alapján már csak 26 közigazgatási, fogyasztóvédelmi bírságot állapítottak meg a vállalat ellenében. Az elmúlt hetekben viszont több olyan eset is napvilágot látott, amikor például a Wizz Air utasai a járatuk törlése miatt egyszerűen a reptereken ragadtak, akár napokra is. Ezekben az ügyekben értelemszerűen nem ismert még, hogy születik-e fogyasztóvédelmi döntés, és ha igen, milyen megállapításokkal. 

A Wizz sokszor még csak válaszra sem méltat

Mindenesetre a legutóbb augusztus közepén vált ismerté egy határozat, amelyben 

a Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal mint fogyasztóvédelmi hatóság 100 ezer forint bírságot szabott ki a társaságra,

mert megsértette az együttműködési kötelezettséget egy békéltető testületi eljárásban. Ezt egyébként sokadjára követi el a Wizz Air: legalább féltucatnyi olyan eset ismert, amikor a cég még csak válasziratot sem küldött az adott békéltető testület megkeresésére. Ezekért 30–75 ezer forintos pénzbüntetést kapott. Ezek teljességgel eltörpülnek amellett, hogy a vállalkozás a 2020. április 1. és 2021. március 31. közötti időszakra vonatkozó éves beszámolója alapján 20,82 millió eurós nettó értékesítést könyvelt el csak belföldön. Ez 400 forintos árfolyammal számolva mintegy 8,5 milliárd forint.

Megelégelte a Wizz Air gyakorlatát a minisztérium

A hivatkozott 39 esetből egyébként mindössze egyetlen olyan van, amelyben nem róttak ki pénzügyi szankciót a fapados légitársaságra, és az eljáró hatóság beérte figyelmeztetéssel. 

 

Az összes többi bírsággal végződött, csakhogy ezeknek láthatóan nincs visszatartó erejük.

 

Részben erre reagálva jelentette be az Igazságügyi Minisztérium (IM) hétfőn, hogy fogyasztóvédelmi eljárás indult a Wizz Air légitársasággal szemben. Indoklásában a szaktárca azt írta, hogy az elmúlt időszakban megnövekedett a céggel kapcsolatban a fogyasztóvédelmi hatósághoz benyújtott fogyasztói panaszok száma, amelyek közül több eset a médiában is nagy visszhangot kapott. A panaszok szerint a légitársaság 

  • nem nyújtott tájékoztatást és segítséget járatkésések és járattörlések esetén, 
  • nem biztosított szállást és átfoglalást, többletköltséget okozva ezzel az utasoknak,
  • nem válaszolta meg 30 napon belül a fogyasztói beadványokat, valamint
  • emelt díjas telefonos ügyfélszolgálatot működtet, ezzel is megsértve a jogszabályokat és a magyar fogyasztók jogait.

Emiatt a szakmai irányító IM kezdeményezésére fogyasztóvédelmi hatósági vizsgálat indult a Budapest Főváros Kormányhivatalánál a magyar fogyasztók és magyar családok jogainak védelmében. „Az eljárás célja az esetleges jogsértő magatartás feltárása, megszüntetése és szankcionálása, hiszen a jogszabályokat valamennyi vállalkozásnak be kell tartani” – szögezték le közleményükben.

A Ryanair nem, a Wizz Air viszont mindenben együttműködik 

A fapados társaság az Indexnek reagált a fejleményekre. Azt írták, hogy 

a légi közlekedés kihívásai ellenére a Wizz Air minden tőle telhetőt megtesz a vonatkozó európai uniós rendeletek betartása érdekében.

Jelezték, hogy a fogyasztóvédelmi eljárás sikeres lefolytatásához a légitársaság mindenben segíti az Igazságügyi Minisztérium munkáját. Ez tehát már merőben más hangnem, mint amelyet a Ryanair használt a kormányzattal szemben. Annak 300 milliós cech lett a vége. Ez a mérték egy fokkal érzékenyebben érinti a légitársaságok költségvetését, nem csoda, hogy ha egy mód van rá, a Wizz Air inkább elébe menne az eseményeknek.