Idén egyszerre öt eljárást indított a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a sajtóban „sörtörvénynek” keresztelt, a jogalkotó által két éve bevezetett kereskedelmi szabályozás érvényesítésére, amelynek célja az italválaszték bővítése és a szektorban gyakori kizárólagossági megállapodások visszaszorítása volt. A Burger King és a KFC esetében tavaly év végén zárultak le a vizsgálatok, megállapítva, hogy mindkét cég megsértette az új rendelkezéseket. A három nagy sörgyárral szemben indított, párhuzamosan futó vizsgálatokból elsőként a Heineken eljárása fejeződött be – olvasható a versenyhivatal közleményében.

heineken
Fotó: Shutterstock

Az ellenőrzés feltárta, hogy a holland tulajdonú sörgyártó cég olyan feltételekkel alakított ki együttműködést egy fővárosi vendéglátóhellyel, amely azt arra ösztönözte, hogy szinte teljes egészében a Heinekentől szerezze be a sörkészletét.

A figyelembe vette azt is, hogy a Heineken egy korábbi mulasztására tekintettel visszaesőnek minősül, és hogy a most vizsgált magatartással kifejezetten a kisebb piaci szereplők térnyerését elősegíteni hivatott szabályozás megkerülése volt a célja.

A Heineken Hungária Sörgyárak Zrt. mindezek figyelembevételével – az egyetlen vizsgált vendéglátóhely forgalma alapján – 15 millió forintos bírságot kapott a jogsértésért. Továbbá a GVH Versenytanácsa megtiltotta a jogsértő magatartás további folytatását, valamint egy belső megfelelési program kialakítására kötelezte a sörgyártót.

Az ügyben érintett vendéglátóhelyet üzemeltető Woda Bt.-t a hatóság bírság kiszabása helyett figyelmeztetésben részesítette. A GVH ugyanakkor a budapesti kisvállalkozást is arra kötelezte, hogy alakítson ki a versenyjogi előírásoknak való megfelelést és a jogsértések megelőzését biztosító belső eljárásrendet. 

Mindössze egy euróért adott túl orosz üzletén a Heineken

Orosz vállalat szerezte meg a Heineken érdekeltségét az orosz piacon. A holland cég már tavaly jelezte, hogy kivonul az országból.