Cégvilág

Mindössze egy euróért adott túl orosz üzletén a Heineken

Orosz vállalat szerezte meg a Heineken érdekeltségét az orosz piacon. A holland cég már tavaly jelezte, hogy kivonul az országból.

Szimbolikus, mindössze egyeurós áron adta el oroszországi üzletét a Heineken, a vevő pedig a csomagolási és kozmetikai piacon tevékenykedő orosz vállalat, az Arnest csoport. 

A többek között hét sörfőzdét és 1800 alkalmazottat is érintő ügylet megkötése nem lehetett egyszerű, annak tető alá hozása 18 hónapig tartott, hiszen a holland multi már tavaly márciusban jelezte, hogy kivonul az országból, míg idén áprilisban azt közölte, hogy benyújtotta kérvényét az orosz hatóságok felé az üzlet eladásáról.

Moscow,,Russia,-,April,13,,2018:,Heineken,Beer,Global,Brand.
Fotó: Shutterstock

A Heineken lépése nem sokkal követi a múlt hónapban történteket, melyek keretében Moszkva államosította a Danone és a Carlsberg helyi leányvállalatát. A francia cég oroszországi tevékenységének vezetésével a csecsen agrárminisztert, a Danone vezetésével pedig egy orosz üzletembert bíztak meg. Minderre utalva mondta Dolf van den Brink, a Heineken vezérigazgatója, hogy a közelmúlt fejleményei rávilágítanak a nagy feldolgozóipari vállalatok előtt álló kihívásokra, amikor el akarják hagyni Oroszországot – írja a The Wall Street Journal.

Oroszország áprilisban tette lehetővé a barátságtalan országokból származó vállalkozások eszközeinek átvételét az állam számára.

Az Arnest szeptemberben a coloradói konzervgyártó Ball oroszországi üzletéért 530 millió dollárt fizetett. Ugyanakkor bár a sörgyártó leányvállalatáért csupán szimbolikus egy eurót fizetett, a megállapodás része az alkalmazottak megtartása 3 évig és a cég 100 millió eurós, anyavállalata felé fennálló tartozásának rendezése is.

A sörgyártó a márkái közül pedig csupán az osztrák Gössert és Edelweisst, valamint a cseh Krusovicét licenceli tovább Oroszország felé, miután a Heineken márka forgalmazását már tavaly beszüntette az országban. Ezen márkák is csak cirill betűs csomagolásban lesznek eladhatóak a Heineken szerint, mely azt állítja, hogy a márkák további oroszországi jelenléte feltétele volt az üzletnek.

Ezekért azonban a sörgyártó nem kap jogdíjakat, ugyanakkor kutatási vagy épp marketinganyagokat sem küld az új orosz tulajdonosnak. A sörgyártó 300 millió eurót ír le az üzlethez kapcsolódóan.

 

Heineken leányvállalat Oroszország
Kapcsolódó cikkek