„Rengeteg támogatást kaptunk a magyar kormánytól. Magyarország viszonylag olcsó, nagyon barátságos és közel van a fő piacainkhoz. Innen egész Európának tudunk képzést és technikai támogatást biztosítani” – dicsérte hazánkat Jang Csov, a NIO alelnöke a kínai CGTN televízió riportjában. A kínai járműgyártó vállalat Biatorbágyon hozta létre első európai üzemét, az 5,5 milliárd forintos beruházás több száz munkahelyet eredményezett a térségben, a kormány pedig 1,7 milliárd forintos támogatást biztosított.

Nagy jövő várhat a NIO biatorbágyi gyárára, itt készülnek az akkumulátort cserélő állomások.
Fotó: MTI / Bruzák Noémi

A NIO itt gyártja az akkumulátorcserélő hálózatok állomásait, évente 240-et. Az állomás az ezzel kompatibilis autók akkumulátorát néhány perc alatt teljesen feltöltöttre tudja cserélni,

a NIO szerint ezzel elérhető, hogy a hosszú feltöltési szakasz helyett tankolásnyi idő alatt folytathatják útjukat. Ez a megoldás Európában még nem jellemző, Kínában viszont egyre népszerűbb,

a cég pedig abban bízik, hogy a kontinensen is nagy eredményeket érhet el.

Tankolási idő alatt cseréli az akkumulátort

A CGTN riportja szerint az autó tulajdonosa behajt az egyik ilyen akkumulátorcserélő állomásra, ahol mindössze öt percet kell eltöltenie, a gép automatikusan kiveszi a lemerült akkumulátort, tölteni továbbítja, helyére pedig egy teljesen feltöltött kerül.

A NIO versenytársai, köztük például a Tesla, már felhagytak ezzel a projekttel,

és inkább más lehetőségeket keresnek a hatótávolság növelésére, ám a kínai cég szerint van jövője ennek a megoldásnak.

Európai offenzívát indít a NIO, luxustelefont is kínálnak a villanyautóikhoz

Luxuskategóriájú mobiltelefont dobott piacra a NIO, a cég évente egy modellt fejlesztene ki, és a legyártását szerződéses partnerre bízná, mint teszi azt az Apple a Foxconn közreműködésével. 

 

Kínai tudás, magyarországi készítés

Sőregi Tibor üzemvezető szerint egész Európának fontos ez a kínai beruházás, és fontos, hogy bár kínai tudásra és tervekre épülnek a termékek, azok mégiscsak Magyarországon készülnek, csaknem tízezer négyzetméteren. A NIO 1200 állomást üzemeltet Kínában, és az eddig megnyílt 18 európai is nálunk készült.

Elsősorban az autópályákra fókuszál, azok mentén anyaországában idén hatszáz állomást létesít, míg a forgalmas városi csomópontok környékén négyszáz ilyen komplex boxot helyeznek el. Emellett az akkumulátorok terén is erősít az öt legnagyobb autógyártó közé is vágyó NIO: a tavalyra ígért 150 kilowattórás, nagyjából ezer kilométeres hatótávolságot kínáló, szupererős energiaforrására azonban még várni kell, de nem sokat. 

Özönlenek a kínai beruházások Magyarországra

A tavalyi év végére egyébként a kelet-európai régióban Magyarországra érkezett a legtöbb kínai beruházás.

Az együttműködés folytatódik a két ország között, a magyar külgazdasági és külügyminiszter Pekingből jelentette, hogy újabb hárommilliárd euró értékben fektet be a magyarországi autóiparba Kína. Szijjártó Péter hozzátette, a kormány nem ért egyet azzal, hogy az egyetlen kínai céget is szankciós listára tegyen.

NIO-panasz: Musk Pekingben vörös szőnyeget kap, ők meg Amerikában büntetővámot

Irigykedve tekintenek a kínai autógyártók a Teslára, amely fejedelmi fogadtatásban részesült náluk, miközben tőlük az amerikai piacot bevehetetlen védővámokkal zárják el. A NIO első embere szerint ezzel Washington nem csak őket szorítja ki, de saját vásárlóit is megfosztja a választás lehetőségétől.