Év végén bezárja  Bielsko Biala-i üzemét az olasz-francia Stellantis. A vállalat által a lengyel városban foglalkoztatott 486 munkavállaló közül néhányan más lengyelországi Stellantis-üzemekben, Tychyben vagy Skoczowban találhatnak munkát, a többséget viszont elbocsátják. 

IMG_6613
A magyar utcák képéhez is hozzátartozott a kispolszki. Fotó: Laufer László / Dunántúli Napló

Ez az a hír, amitől már régóta tartottunk. Most kezdjük a tárgyalást a végkielégítésekről. Az első megbeszélésre kedden kerül sor

– mondta az olasz Ansa hírügynökségnek Wanda Struzyk, a Szolidaritás szakszervezet helyi elnöke.

A nagy múltú üzem – ahol még az 1970-es években kezdték meg a Polski Fiat 126p, azaz a kispolszki gyártását – bezárása egy korszak végét jelenti. A Stellantis többi lengyelországi üzemében ugyanakkor továbbra is gyártják a Fiat 600-ast és a Jeep Avengert. Ezekhez a modellekhez hamarosan egy újabb SUV is csatlakozhat.

Miután az ikonikus olasz kisautó, a Fiat 126-os lengyel változatának a gyártásával felhagytak, a rendszerváltoztatást követően az olasz Fiat tulajdonába került gyárban Unók, Sienák, Paliók és Palio Weekendek kerültek itt le a futószalagokról. Sőt a Tychyben gyártott új típusú városi kisautóhoz, a 126p utódjaként megalkotott Cinquecentóhoz is Bielsko-Bialából szállították a 700 köbcentiméteres motorokat. Ez a modell nyerte el 1993-ban a második helyezést az Év Európai Autója versenyen.