A gyárleállások, hekkertámadások és globális kereslet lanyhulása sem fogott a Toyotán, a világelső autógyártó közel 9 százalékkal feljebb srófolta a márciussal záruló 2023-as üzleti évének nyereségkilátásait. A decemberrel zárult negyedév ugyanis kirobbanóan sikerült a japánok számára, a keresletet a magas haszonkulccsal értékesíthető autóik, közte a hibridek forgalmának felfutása hajtotta az elemzői várakozásoknál is magasabb szintre. 

(FILES) The logo of Toyota Motor is seen during the press day of the Japan Mobility Show in Tokyo on October 25, 2023. Toyota said on January 29, 2024 it was suspending shipments of 10 models that use engines linked with testing irregularities at an affiliate company. (Photo by Kazuhiro NOGI / AFP)
Nem csak az érdeklődők, a vevők is tolonganak a Toyota szalonokban.
Fotó: Kazuhiro Nogi / AFP

Ugyanakkor az meglódulásának pozitív mellékhatásaként a dollárhoz képest 2022 vége óta mintegy 10 százalékot gyengült jen is kedvezően hatott az üzemi eredmény alakulására. Kiemelendő, hogy a Toyotának nem kellett beszállnia a negatív árversenybe, árengedmények nélkül, sőt drágábban is vitték az autóit. 

A Toyota állva hagyta az elemzőket is                  

Az üzemi eredmény a tavalyi évzáró negyedévben 1680 milliárd jen (11,35 milliárd dollár) volt, 29 százalékkal magasabb, mint az LSEG elemzői konszenzusa. A cég korábbi, 30,4 milliárd dollárról szóló egész éves üzemi profittervét a vezetés most 33,1 milliárd dollárra emelte – az elemzők leragadtak 31,1 milliárd dollárnál –, mire a tokiói tőzsdén 4,4 százalékot emelkedett a járműgyártó óriás részvényárfolyama, nyolc hónapja a legnagyobb napon belüli plusz elérve.

A Toyota árfolyama 2023-tól
 

A harmadik üzleti negyedévben a hibridekből 46 százalékkal fogyott több, leginkább ez járult hozzá az értékesítés 11 százalékos növekedéséhez – írja a Reuters. A Toyota és a Lexus luxusmárka tavalyi, több mint 10 millió járművének összeladásából a hibridek mintegy 33 százalékot képviseltek.

A Toyota szárnyalása üde színfoltot jelent az ezer sebből vérző autóiparban, ahol a magas kamatlábak keresletszűkítő hatása és az elektromos járművek iránti igények visszafogottabbá válása miatt a gyártók közül többen az eladások gyenge növekedésére figyelmeztettek és termelésük csökkentését jelezték.

Hátrányból előnyt kovácsoltak      

Ami hátránynak látszott, az most előny, hiszen a Toyota eleve berzenkedett a tisztán elektromos hajtású autók erőltetett fejlesztésétől és forgalmazásától, inkább az általa negyedszázada a Prius révén meghonosított hibridhajtást favorizálta, e téren csiszolgatta a technológiáját. Persze apránként megjelennek kínálatában a villanyautók is, de nem kapkodják el az elektromos átállást.

100th European Motor Show
A Toyota hibridjeire egy évet is képesek várni az amerikai vásárlók.
Fotó: Getty Images

A Toyota első számú piacán, az Egyesült Államokban és Kanadában a negyedévben 28 százalékos volt a darabszám alapján mért év per év alapú növekedés. Az amerikaiak odavannak a japán hibridekért, jellemző, hogy például a Sienna haszonjárműre akár egy évet is képesek várni. 

Azon a piacon az elektromos autók magasabb ára és a velük egy feltöltéssel megtehető korlátozott távolság tereli a vásárlókat a hibridek felé. Mijazaki Jojcsi, a Toyota pénzügyi igazgatója elmondta, hogy a hibridjeik még Kínában is tarolnak, noha ott az elektromos autók erősen szűkítik az értékesítési lehetőségeiket.

Érdekesség, hogy legjobban épp a japán vásárlóit kopasztja meg a Toyota,

az ottani forgalom a tárgyidőszakban csak 5 százalékkal nőtt, viszont a helyiek szállították a konszern nyereségének a kétharmadát, a náluk alkalmazott 20 százalékos üzemi haszonkulcs majd másfélszerese a 14 százalékra mért Toyota-átlagnak. Amerikában például csak 3,4 százalékot tesznek az autóikra. 

Homályos foltok tűnnek fel az idilli képen         

A 14 százalékos átlagos marzs a Tesla 8,2 százalékos mutatóját is veri, igaz cége a negatív árverseny kirobbantásával maga is sokat tett a saját profitja erodálása érdekében.

Szugijura Szeicsi, a Tokai Tokyo Research Institute elemzője ugyanakkor a magas profitmarzs várható olvadására figyelmeztet, szerinte a verseny éleződése közepette ez nehezen lesz tartható. 

Visszahúzó tényező az is, hogy az Egyesült Államok, Kína és Délkelet-Ázsia gazdasági kilátásai nem túl kedvezőek   

– mondta, hozzátéve, hogy a Toyota számára a munkaerő-költségek emelkedése is gondot okoz majd, különösen az Egyesült Államokban és Japánban.

A Toyota a 2023-as naptári évben sorozatban negyedszer hódította el a világ legnagyobb járműgyártója címet, ezúttal 11,2 millió autót adtak el, ami új rekordot jelent. Ugyanakkor figyelmeztettek, hogy a folyó negyedévben 150 ezer autóval kevesebbet tudnak gyártani a csoporthoz tartozó Daihatsu termelésének korlátozása és egy folyamatban lévő, biztonsági tanúsítási botrány kivizsgálása miatt. Emiatt a múlt héten a Toyota vezetése a szokásos japán meghajlással kért bocsánatot minden érintettől.