A gyárleállások, hekkertámadások és globális kereslet lanyhulása sem fogott a Toyotán, a világelső autógyártó közel 9 százalékkal feljebb srófolta a márciussal záruló 2023-as üzleti évének nyereségkilátásait. A decemberrel zárult negyedév ugyanis kirobbanóan sikerült a japánok számára, a keresletet a magas haszonkulccsal értékesíthető autóik, közte a hibridek forgalmának felfutása hajtotta az elemzői várakozásoknál is magasabb szintre.
Ugyanakkor az meglódulásának pozitív mellékhatásaként a dollárhoz képest 2022 vége óta mintegy 10 százalékot gyengült jen is kedvezően hatott az üzemi eredmény alakulására. Kiemelendő, hogy a Toyotának nem kellett beszállnia a negatív árversenybe, árengedmények nélkül, sőt drágábban is vitték az autóit.
A Toyota állva hagyta az elemzőket is
Az üzemi eredmény a tavalyi évzáró negyedévben 1680 milliárd jen (11,35 milliárd dollár) volt, 29 százalékkal magasabb, mint az LSEG elemzői konszenzusa. A cég korábbi, 30,4 milliárd dollárról szóló egész éves üzemi profittervét a vezetés most 33,1 milliárd dollárra emelte – az elemzők leragadtak 31,1 milliárd dollárnál –, mire a tokiói tőzsdén 4,4 százalékot emelkedett a járműgyártó óriás részvényárfolyama, nyolc hónapja a legnagyobb napon belüli plusz elérve.
A harmadik üzleti negyedévben a hibridekből 46 százalékkal fogyott több, leginkább ez járult hozzá az értékesítés 11 százalékos növekedéséhez – írja a Reuters. A Toyota és a Lexus luxusmárka tavalyi, több mint 10 millió járművének összeladásából a hibridek mintegy 33 százalékot képviseltek.
A Toyota szárnyalása üde színfoltot jelent az ezer sebből vérző autóiparban, ahol a magas kamatlábak keresletszűkítő hatása és az elektromos járművek iránti igények visszafogottabbá válása miatt a gyártók közül többen az eladások gyenge növekedésére figyelmeztettek és termelésük csökkentését jelezték.
Hátrányból előnyt kovácsoltak
Ami hátránynak látszott, az most előny, hiszen a Toyota eleve berzenkedett a tisztán elektromos hajtású autók erőltetett fejlesztésétől és forgalmazásától, inkább az általa negyedszázada a Prius révén meghonosított hibridhajtást favorizálta, e téren csiszolgatta a technológiáját. Persze apránként megjelennek kínálatában a villanyautók is, de nem kapkodják el az elektromos átállást.
A Toyota első számú piacán, az Egyesült Államokban és Kanadában a negyedévben 28 százalékos volt a darabszám alapján mért év per év alapú növekedés. Az amerikaiak odavannak a japán hibridekért, jellemző, hogy például a Sienna haszonjárműre akár egy évet is képesek várni.
Azon a piacon az elektromos autók magasabb ára és a velük egy feltöltéssel megtehető korlátozott távolság tereli a vásárlókat a hibridek felé. Mijazaki Jojcsi, a Toyota pénzügyi igazgatója elmondta, hogy a hibridjeik még Kínában is tarolnak, noha ott az elektromos autók erősen szűkítik az értékesítési lehetőségeiket.
Érdekesség, hogy legjobban épp a japán vásárlóit kopasztja meg a Toyota,
az ottani forgalom a tárgyidőszakban csak 5 százalékkal nőtt, viszont a helyiek szállították a konszern nyereségének a kétharmadát, a náluk alkalmazott 20 százalékos üzemi haszonkulcs majd másfélszerese a 14 százalékra mért Toyota-átlagnak. Amerikában például csak 3,4 százalékot tesznek az autóikra.
Homályos foltok tűnnek fel az idilli képen
A 14 százalékos átlagos marzs a Tesla 8,2 százalékos mutatóját is veri, igaz cége a negatív árverseny kirobbantásával maga is sokat tett a saját profitja erodálása érdekében.
Szugijura Szeicsi, a Tokai Tokyo Research Institute elemzője ugyanakkor a magas profitmarzs várható olvadására figyelmeztet, szerinte a verseny éleződése közepette ez nehezen lesz tartható.
Visszahúzó tényező az is, hogy az Egyesült Államok, Kína és Délkelet-Ázsia gazdasági kilátásai nem túl kedvezőek
– mondta, hozzátéve, hogy a Toyota számára a munkaerő-költségek emelkedése is gondot okoz majd, különösen az Egyesült Államokban és Japánban.
A Toyota a 2023-as naptári évben sorozatban negyedszer hódította el a világ legnagyobb járműgyártója címet, ezúttal 11,2 millió autót adtak el, ami új rekordot jelent. Ugyanakkor figyelmeztettek, hogy a folyó negyedévben 150 ezer autóval kevesebbet tudnak gyártani a csoporthoz tartozó Daihatsu termelésének korlátozása és egy folyamatban lévő, biztonsági tanúsítási botrány kivizsgálása miatt. Emiatt a múlt héten a Toyota vezetése a szokásos japán meghajlással kért bocsánatot minden érintettől.