Cégvilág

A McDonald's már annyira fejlett, hogy mesterséges intelligencia nélkül már egy Big Macet sem tud elkészíteni

Egy apró technikai hiba miatt több országban is leálltak a McDonald’sok. A cég annyi technológiai megoldást épített be a működésébe, hogy már sokkal inkább lehet big tech vállalatnak tekinteni, mint gyorsétteremnek. A probléma azonban azt is megmutatta, hogy a csúcstechnológiák halmozása lehet a Meki Achilles-sarka.

A fejlődő technológiának köszönhetően a McDonald’s ma már sokkal kevésbé hasonlít egy gyorsétteremre. Okostelefonos alkalmazás, emberi részvétel nélküli rendelés, digitális menü és generatív mesterséges intelligencia (MI) – ezek a megoldások mind olyan státuszba emelik az 1940-es években nyitott étteremláncot, hogy már inkább tekinthető egy sok milliárd dolláros, big tech vállalatnak.

A McDonald’s már annyira fejlett, hogy az MI nélkül egy Big Macet sem tud elkészíteni.
Fotó: AFP

Ugyanakkor a Meki egyelőre még nem tudja teljesen kiaknázni a technológiában rejlő potenciált. Pénteken rendszerkimaradások zavarták a cég üzleteit többek között Japánban, Ausztráliában és az Egyesült Királyságban – írja a Reuters. A probléma kis túlzással a középkorba repítette vissza az éttermeket, mivel a legtöbb helyen vissza kellett állniuk a dolgozóknak a pultba, ahol csak készpénzzel lehetett fizenti. Volt olyan hely, amelyik inkább bezárt arra napra, mintsem ilyen feltételek mellett üzemeljen.

A McDonald’s ugyan nem hozta nyilvánosságra, hogy a hiba mennyire volt kierjedt, de az applikációval könnyen lehetett tesztelni a működést. A cégnek a texasi San Antonióban működő franchise-a például a kimaradások kezdete után 12 órával sem fogadott be rendeléseket. A legtöbb országban egészen szombatig kellett várni a rendszer helyreállására.

Mi okozta a McDonald’s leállását?

A McDonald’s szűkszavúan nyilatkozott a hiba okáról. A hivatalos közleményük szerint a leállást egy „konfiguráció megváltozása” okozta, amely egy külső partnerüknél következett be.

A befektetők aggódnak a túlzott modernizáció miatt. Egyes szakértők úgy vélik, hogy a McDonald’shoz hasonló nagy cégek túl sok kockázatot vállalnak azzal, hogy teljesen a technológiára koncentrálnak. A pénteki kimaradás rávilágított: a hagyományos értékesítés már elképzelhetetlen a rendkívül modern rendszerek nélkül. A működésbe beépített mesterséges intelligenciáról pedig sokan úgy gondolják, hogy nem feltétlenül eredményezi azt a működési hatásfokot, amit korábban nyújtani tudott a vállalat. Ezek az aggodalmak akár a Meki üzleti eredményeire is hatással lehetnek.

A szakértők ennek ellenére úgy látják, hogy a McDonald’s eltérne a hosszú távú stratégiától, és továbbra is a technológiára fog támaszkodni a jövőben is.

 

applikáció McDonald's mesterséges intelligencia rendelés technológia
Kapcsolódó cikkek