BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Magyar e-buszokat tesztel a BKK, de tolóerőnek az utasokat is mobilizálták

Budapesten három napon át három vonalon tesztelik a Credo Electronell buszcsalád szóló és csuklós változatát. A fővárosban egyre több elektromos busz közlekedik. Közben a régi technikával akadnak gondok, egy videó szerint az utas is lehet tolóerő.

Budapesten három napon át három vonalon teszteli a BKV a Credo Electronell buszcsalád szóló és csuklós változatát is. A főváros járműflottájának korszerűsítésében fontos szerep jut az elektromos buszoknak, a BKK szolgáltatói hasznos tapasztalatokat szerezhetnek az ehhez hasonló teszteken, miközben az újdonságokon ingyenes lesz az utazás – derült ki a BKK és a BKV pénteki közös közleményéből.

BKK, BKV, Budapest
elektromos busz
Ingyen tesztelhetik az elektromos buszokat a Budapesten utazók / Fotó: BKV

A közlekedési vállalat tervei szerint a 210/210B vonalán a szóló Credobus Electronell 12, a 8E vonalán pedig a csuklós Electronell 18 közlekedik majd, menetrenden felüli járatokként. A pontos részletek már a BudapestGO-ban is elérhetőek, a tesztüzem pedig három napon át tart majd.

Bárki kipróbálhatja a magyar elektromos buszokat

A két Credobus Electronell a Kravtex Kft. felajánlásából gurulhat Budapesten. A Kravtex Szombath Imre főkonstruktőr tervei alapján gyártott kísérleti elektromos buszai Mosonmagyaróváron készülnek, gazdaságosságuk kulcsa pedig a 19,5 colos kerékméret és a vázszerkezet minden pontjára kiterjedő optimalizálás a szintén mosonmagyaróvári Kühne technológiájával.

A gyártó szerint

  • a szóló Electronell 12 legalább 1,5 tonnával,
  • a csuklós Electronell 18 pedig akár 3 tonnával is könnyebb lehet, mint a hasonló kapacitású elektromos autóbuszok,
  • ennek köszönhetően a Credobus modelljeinek megközelítőleg 25 százalékkal kevesebb akkumulátorra van szükségük a megfelelő hatótáv biztosításához.

A gazdaságos üzemeltetést és a megnövelt utaskapacitást az új generációs trakciós inverter és a hatékony vontatómotor is segítik.

A BKV stratégiai célja, hogy biztonságos, megbízható, fenntartható és versenyképes közösségi közlekedési szolgáltatást nyújtó társaság legyen. Ennek érdekében figyelemmel kíséri az autóbuszgyártás 21. századi fejlesztéseit, és folyamatosan újítja meg gumikerekes járműflottáját. 2025-ben 65 vadonatúj autóbusszal bővül a járműpark. Az alacsony padlós, klimatizált, korszerű kényelmi és biztonsági felszereltségű, maximidi méretű buszokkal a flotta mintegy 8 százaléka újul meg, a közeljövőben pedig újabb szóló és csuklós autóbuszokra tervez eljárásokat meghirdetni a BKV.

Halad az elektromobilizáció felé a főváros

A BKK elkötelezett a hatékonyabb és tisztább közösségi közlekedés iránt. Épp ezért 2025-től a BKV 65 darab bérelt maximidi autóbusza mellett 240 darab új szóló és csuklós autóbusz érkezik Budapestre, melyből 90 darab elektromos lesz. Ötvenegy új CAF villamos mellett 48 darab önjárásra is alkalmas trolibusz szállítását is szervezi a BKK, miközben folyamatban van egy feltételes közbeszerzés is, melynek 160 darabos keretéből 40 trolibuszra kell majd kötelezettséget vállalni.

Az Electronell buszok tesztelésével és a mobil FUTÁR fedélzeti egység használatával mind az utasok, mind a BKV és a BKK hasznos tapasztalatokat szerezhet az új technológiákról. Fontos megjegyezni, hogy a tesztüzem sajátossága, hogy a szakemberek gyakran kiállíthatják a prototípusokat a forgalomból. Sokszor egyszerűen azért, hogy speciális szituációkat vizsgálhassanak, akár a járművön, akár kontrollált környezetben, a műhelyben.

A közlemény kiemelte, hogy a Budapesten feltűnő elektromos 210/210B és 8E járatokon ingyenes lesz az utazás. A Credo Ectronell 18 buszok Győr-Moson-Sopron vármegyében már forgalomba álltak a Volánnál.

Elektro- helyett utasmobilizáció

A Metropol közben arról számolt be, hogy nekik úgy tűnik, mint ha nem volna minden rendben mostanában a BKK-nál, erről egy videót is közölt a lap.

A hét első felében az M2-es metróval voltak problémák, így kigyulladt kábel miatt mintegy másfél napig pótlóbusszal lehetett csak közlekedni. A lap videójában egy olyan esetről is beszámol, amikor a 70-es troli a héten lerobbant, és az utasoknak kellett arrébb tolniuk egy kereszteződésből.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.