BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Drasztikusan csökkentik irodaterületüket a német vállalatok

A home office alaposan megbolygatta a német kereskedelmi ingatlanok piacát. A német vállalatok egyre inkább az irodaterület hatékony és rugalmas használatára összpontosítanak.

A német vállalatok több mint negyede véli úgy, hogy nem használja ki saját irodaterületét, elsősorban az otthoni munkavégzés, a home office miatt, ezért egyre több vállalat csökkenti vagy tervezi csökkenteni irodaterületét – közölte pénteken az Ifo Gazdaságkutató Intézet. 

iroda Deutsche Bank and Commerzbank in Frankfurt
Csökkentenék irodaterületüket a német vállalatok / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

Strukturális változás a német irodapiacon

Az intézet felmérése szerint 2024 augusztusa óta 6,2 százalékról 10,3 százalékra nőtt azoknak a megkérdezett vállalatoknak az aránya, amelyek már meglépték a területcsökkentést, és 8,3 százalékról 12,5 százalékra azoké, amelyek ezt a következő 5 évben tervezik.

A legutóbbi felmérésünkhöz képest erősödött a leépítési tendencia. Ennek egyik fő oka az irodaterületek kihasználatlansága az otthoni munkavégzés miatt

– emelte ki Simon Krause, az Ifo kutatója.

A nagy szolgáltató vállalatok különös előszeretettel zsugorítják irodáikat: 19,2 százalékuk már megtette ezt, míg 22,7 százalékuk tervezi, hogy a következő öt éven belül megteszi. 

Az iparban 10,1 százalék, a kiskereskedelemben 8,2 százalék, az építőiparban 2,9 százalék, a kisebb cégeknél pedig 9,5 százalék szándékozik a jövőben a bérleményét megkurtítani, vagy kisebb irodába költözni. 

Az irodai ingatlanpiac strukturális változáson megy keresztül. A vállalatok egyre inkább a hatékonyságra és a rugalmas használatra összpontosítanak 

– mondta Krause. 

Sok iroda nagyobb a kelleténél

Az Ifo Intézet szerint jelenleg a vállalatok 26,3 százaléka tartja irodaterületeit kihasználatlannak és mindössze 4,6 százalékuk számol be túlzsúfoltságról. A cégek 69,2 százaléka érzékeli éppen megfelelőnek irodája területét. 

Különösen az olyan szolgáltatási ágazatok, mint a reklám és piackutatás (60,9 százalék), az információs szolgáltatások (59,6 százalék), a film és televízió (59,4 százalék), az IT (53,4 százalék) és a távközlés (49,5 százalék) számolnak be alulhasznosításról.

Felmérésünk azt mutatja, hogy számos iroda nagyobb a szükségesnél. Sok vállalatnak ez lehetőséget nyújt helyigénye újragondolására, különösen a gazdaságilag nehéz időkben

– folytatta Krause. 

Ez az egyensúlytalanság növeli az alkalmazkodási kényszert a piacon, és a hosszú távú bérleti szerződések miatt még évekig foglalkoztatni fogja az irodai ingatlanok szegmensét.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.