BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nissan: a gyárak fele bezár, húszezren lapáton – megmenekülhet a japán autógyártó?

A túlélési stratégia meglepő módon Kínára épül, miközben az amerikai vámok és az elektromos autók fejlesztésének költségei tovább nehezítik a helyzetet. Drasztikus leépítések és gyárbezárások jönnek a Nissannál: a japán autógyártó új vezérigazgatója, Ivan Espinosa kemény megszorításokkal próbálja kihúzni a céget a válságból.

Drasztikus leépítések és gyárbezárások jönnek a Nissannál: a japán autógyártó új vezérigazgatója, Ivan Espinosa kemény megszorításokkal próbálja kihúzni a céget a válságból. A túlélési stratégia meglepő módon Kínára épül, miközben az amerikai vámok és az elektromos autók fejlesztésének költségei tovább nehezítik a helyzetet – értesült a Handelsblatt című német hírlap.

japán autógyár
Drasztikus leépítések és gyárbezárások jönnek a Nissannál: a japán autógyártó új vezérigazgatója, Ivan Espinosa kemény megszorításokkal próbálja kihúzni a céget a válságból / Fotó: Artur Widak

A Nissan történetének második legnagyobb veszteségét volt kénytelen jelenteni a 2024-es üzleti év után, ezért az alig egy hónapja kinevezett vezérigazgató, Ivan Espinosa azonnali és kemény reformokat hirdetett meg a „Re:Nissan” nevű új mentőprogram keretében.

A mexikói származású vezető szerint a túléléshez „gyorsabb és mélyebb” változásokra van szükség. A cég 671 milliárd jen, azaz több mint négymilliárd euró nettó veszteséget könyvelt el, miközben az eladások is visszaestek.

Radikális átalakítások a japán autógyártónál

A program keretében

  • 20 ezer munkahely szűnik meg világszerte, ami a globális munkaerő mintegy 17 százalékát érinti;
  • Espinosa hét autó- és motorgyár bezárását is tervezi a meglévő tizenháromból – köztük Japánban is;
  • a vállalat gyártókapacitását pedig 2027-ig 2,5 millió autóra csökkenti, a korábbi majdnem négymilliós szinthez képest.

A költségcsökkentés célja egy hárommilliárd eurós megtakarítás, amit a beszállítói lánc átalakításával és a beszállítók számának csökkentésével kívánnak elérni. 

Espinosa különösen a kínai beszállítók szerepét erősítené, ami gyökeres szakítást jelentene az eddigi geopolitikai stratégiával.

További csapást jelent az amerikai piacról befolyó bevételekre, hogy az Egyesült Államok elnöke, Donald Trump tavasszal 25 százalékos vámot vetett ki a Japánból és Mexikóból érkező autókra.

A Nissan főként Mexikóból exportál az amerikai piacra, így ez az új teher 650 milliárd jen extra költséget jelent, amiből a vállalat szerint legfeljebb 30 százalékot tudnak megtakarításokkal kompenzálni.

A vállalat most Kínára összpontosítja a fejlesztési és gyártási stratégiáját. Az ottani Dongfeng Nissannal közös vegyesvállalat gyáraiban két új elektromos autó fejlesztése kezdődik meg, amelyeket kezdetben a kínai piacra szánnak. Emellett Espinosa bejelentette: tanulni kívánnak a kínai beszállítók hatékonyságából, és szorosabban integrálják őket a globális ellátási láncba.

Ez jelentős fordulat a japán autóipar eddigi gyakorlatához képest, amely jellemzően külön kezelte a kínai tevékenységeket a geopolitikai kockázatok miatt. Espinosa szerint azonban a jelenlegi válsághelyzet radikális újragondolást igényel.

A Renault-val való együttműködés minimálisra csökkent, közös fejlesztések helyett legfeljebb a gyárak megosztására korlátozódik. Egy esetleges egyesülés a szintén nehéz helyzetben lévő Hondával év elején meghiúsult, mivel a Nissan nem volt hajlandó feladni függetlenségét. Bár olyan vállalatok, mint a tajvani Foxconn, érdeklődést mutattak a cég iránt, kézzelfogható eredmény még nem született.

Elemzők szerint Espinosa pragmatikusabb, mint elődje, Makoto Ucsida, aki politikai okokból védte a japán gyárakat. Most viszont minden területet górcső alá vesznek: háromezer fős belső csapat keresi a további megtakarítási lehetőségeket a gyártásban, beszerzésben és fejlesztésben. A jelenlegi gyárak két műszakban működnek, de rugalmas bővítést terveznek egy harmadik műszakkal, ha a kereslet újra fellendülne.

A Nissan emellett partnerei, a Renault és a Mitsubishi gyárainak bezárását is fontolgatja, hogy így növelhesse a saját gyártási rugalmasságát, például az USA-ban is.

A Nissan riválisa, a Honda is veszteségekre számít: bár motorkerékpár-üzletága erős, az autógyártási részleg gyenge eredményeket hoz. 

Az amerikai vámok további 650 milliárd jen többletköltséget okoznak, ezért a cég 59 százalékkal csökkentette idei nyereség-előrejelzését.

A Nissan tehát egyedül próbálja meg elkerülni az összeomlást – kérdés, hogy a most elindított radikális átalakulás elég lesz-e a túléléshez.

Nagy kátyúba hajtott a Nissan – példátlan méretű leépítésbe kezd a cég

A Nissan Motor világszerte több mint 10 ezer újabb munkahelyet szüntet meg, ezzel a leépítések száma eléri a 20 ezret, azaz a vállalat teljes munkaerejének közel 15 százalékát. A japán autógyártó drasztikus lépésekre kényszerül a gyenge kínai és amerikai eladások, valamint a hibrid és elektromos járművek piacán elszenvedett pozícióvesztése miatt. A cég rekordveszteséggel zárhatja az üzleti évet, miközben gyárak bezárását és beruházási tervek visszavonását jelentette be.

 

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.