BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem csak a testünkre kell figyelnünk, a mentális egészségünket is óvni kell

Kifejezetten a vállalati szférában dolgozók számára nyitott meg 2023 novemberében a Mental Spa életvezetési központ, ahol az ott dolgozó szakemberek változatos önismereti technikákkal segítenek fejleszteni a hozzájuk fordulók mentális egészségét, személyes jóllétét. Az indulás óta eltelt, nagyjából egy év tapasztalatairól Friedl Zsuzsanna, a Mental Spa alapítója nyilatkozott a Világgazdaságnak.
null

Az elsősorban a multinacionális vállalati környezetben jellemző, a jelentős részben a túlterheltségből adódó lelki, mentális problémákkal pszichológusokhoz, life coachokhoz is fordulhatnak az érintettek. Mi a Mental Spa küldetése, hogyan lehet elhelyezni ezen a területen?

Huszonöt éve a HR-szakmában dolgozó vezető vagyok, aki nagyon sok mindent látott az elmúlt több mint két évtized alatt arról, hogy hogyan tudnak a multinacionális vállalati környezetben dolgozó kollégák megküzdeni azokkal a kihívásokkal és változásokkal, amelyek körülöttük zajlanak. Az jól látszik, hogy a vállalatok mindegyike a saját filozófiája, lehetőségei szerint próbál segíteni abban, hogy a munkatársak minél könnyebben tudják venni ezeket az akadályokat, kezelni a kihívásokat.

Friedl Zsuzsa: a kliensek 80 százaléka vállalati környezetből érkezik / Fotó: Mental Spa

Tavalyelőtt döntöttem úgy, hogy – amellett, hogy továbbra is aktívan dolgozom HR-vezetőként – alapítok egy életvezetési és önismereti központot, amelyet Mental Spának hívunk. Én magam is nagyon sokat dolgoztam azon, hogy akár mint coach, akár mint HR-vezető, az egyén- és szervezetfejlesztői tudásomat mélyítsem, 

de alapvetően az volt a cél, hogy egy olyan központot hozzunk létre, ahol különböző tudással, háttértudással, eszköztárral és módszertannal érkező segítőkkel – akiket önismereti mentorként definiálunk – olyan szakmai csapatot hozzunk létre, amely sokszínű tudással rendelkezik.

A szakmai segítőink közös vonása, hogy pályafutásuk során mindegyikük kapcsolódott már valamikor a vállalati környezethez: így nem lepődnek meg, ha például egy kliens azzal fordul hozzánk, hogy pénzügyi vagy év végi zárás időszakában van, így nagy stressz alatt áll, hiszen pontosan tudják, hogy miről lehet szó.

Az elmúlt bő egy év alatt tehát felépítettünk egy olyan önismereti központot, amelynek a szolgáltatásait változatos technikákkal – akár egyéni, akár csoportos konzultációval – tudják az ügyfelek igénybe venni. Azt a küldetést vállaltuk fel, hogy az önismerettel való foglalkozás ne az utolsó menedék legyen, amikor már nagyon nagy a probléma – tehát a stressz már fizikai tünetekkel párosul, a felmondás gondolata is rendszeresen felmerül, netán a családi életben keletkeznek egyre nagyobb konfliktusok –, hanem alakuljon ki az ügyfélnél egy olyan életstílus, amely ezeknek a helyzeteknek a megelőzését lehetővé teszi. Ahogy tehát a fizikai kondíciónk megőrzése, javítása érdekében eljárunk konditerembe, vagy ahogy figyelmet fordítunk a szépségápolásra is, éppoly lényeges, hogy a mentális jóllétünk fenntartására is kellő és rendszeres figyelmet fordítsunk. A központunkat ebből kiindulva el is neveztük lelki edzőteremnek, ami a klienseinkben is tudatosíthatja azt, hogy igenis érdemes folyamatosan magunkon dolgozni, és nem csak akkor, amikor már nyilvánvaló, hogy baj van.

Kik alkotják az ügyfélkört, vannak-e felülreprezentált csoportok – például közép- vagy felső vezetők – az ügyfeleik között?

Ahogy korábban említettem, a kiindulópont az volt, hogy a vállalati környezetből érkezőknek hoztuk létre a központot. A klienseink 80 százaléka pedig valóban ebből a környezetből érkezik, de vannak olyan ügyfelek is, akik teljesen más irányból jönnek. A közép- és felső vezetők jelenléte nálunk egyáltalán nem jellemző – nem is volt cél –, jelentős részben azért, mert pontosan ez az a réteg, amely már eleve nagyon aktívan dolgozik a lelki egészsége megőrzésén is. 

Én inkább azt látom, hogy pontosan a beosztotti pozícióban dolgozók fordulnak hozzánk, akiknek eddig idejük és anyagi lehetőségük sem volt arra, hogy érdemben önismerettel foglalkozzanak: ezt a szolgáltatásaink árazásánál is maximálisan igyekeztünk figyelembe venni.

Maga a központ a XIII. kerületben működik, az épület legfelső emeletén, tágas, napfényes környezetben: emellett természetesen adott a lehetőség az online kapcsolattartásra is, de az ügyfelek egyértelműen a személyes találkozókat részesítik előnyben.

Ha valaki úgy érzi, hogy túlságosan feszítetté vált a helyzet, akár a munkahelyén, akár a családi életében (netán mindkettőben), akkor mi lehet az első lépés ahhoz, hogy kitörjön ebből a helyzetből?

Látható egy nagyon érdekes jelenség Magyarországon, amelynek van jó és kevésbé jó oldala: rengeteg önsegítő, önismerettel vagy pszichológiával foglalkozó platform van már az országban, akár könyvek formájában, de rengeteg ilyen beszélgetést, konferenciát rendeznek, miközben online csatornákon podcastokat lehet hallgatni, videókat nézni. Ezeket az olvasók, felhasználók nagyon szeretik, ami abból a szempontból feltétlenül hasznos, hogy ezek a tartalmak ráébresztik az embereket arra, hogy ezekkel a témákkal igenis foglalkozni kell. A probléma ott kezdődik, hogy rengetegen meg is állnak azon a ponton, hogy ezeket az írott vagy online tartalmakat végigolvassák, meghallgatják, és nem kezdenek konkrét lépéseket is tenni a megoldás érdekében. Az pedig, hogy szereznek bizonyos ismereteket a problémáikról, hamis magabiztossággal ruházza fel őket, és megkönnyebbülten úgy érzik, hogy önállóan is úrrá tudnak lenni rajtuk: sőt, gyakran eljutnak addig a pontig, hogy nemcsak magukat diagnosztizálják, hanem baráti társaságban is próbálnak tanácsokat adni.

Mindezek nyomán egyértelmű, hogy mindig az első lépés megtétele a legnehezebb: nem elég felismerni, és jól-rosszul azonosítani a problémát, hanem merni kell róla beszélni, és elhatározni, hogy időt és energiát szánunk a változtatásra, még akkor is, ha tudjuk, hogy az önismerettel való foglalkozás nem mindig kimondottan kellemes időtöltés, vannak döccenői és bukkanói.

 

Nálunk, a Mental Spában első lépésként a szakmai vezetőnk – Vass Anita – tart orientációs beszélgetést az ügyfelekkel, ahol kiderítik, hogy mi a kiindulóhelyzet, melyek azok a feszítő problémák, amelyeken érdemes lehet dolgozni: az utóbbiak egyébként sok esetekben nem azonosak azzal, amit az ügyfél eredetileg gondol. Mindezek alapján választunk mentort a szakembereink közül, meghatározzuk a legmegfelelőbb módszertant, és persze azt is segítünk eldönteni, hogy csoportos vagy egyéni konzultációk a megfelelőbbek kezdésként az ügyfélnek. Van például olyan kliens, akinek egy csoportos művészetterápia jelentheti a módját annak, hogy közelebb jussunk a problémájához – ehhez nem is feltétlenül kell jól tudni rajzolni –, de egyre népszerűbb a családállítás módszere is, amikor azt próbáljuk feltérképezni, hogy mik azok a csomagok, amiket hoz a családi hátterével. Az pedig, hogy kinek mennyi idő kell a változáshoz, egyénenként széles skálán változik: van, amikor egy-két alkalom is elég.

Az ügyfelek egy része eleinte tart attól, hogy heti rendszerességgel vagy akár sűrűbben is kötelezően meg kell nálunk jelennie. Ez egyáltalán nincs így, a látogatás gyakorisága is magán az ügyfélen múlik leginkább: az első évforduló ünneplésekor egyébként megnéztük, hogy ki volt ebből a szempontból a leglelkesebb, és ő egy év alatt 23 alkalommal jött el a központba. De olyan ügyfelek is vannak, akik havi átlagban egyszer jönnek el, és ez is teljesen megfelelő nekik.

A Mental Spánál beszélhetünk tipikus időtávról, vagy ez is egyénenként változó?

Ennek kapcsán a kínai orvoslás gyakorlatát lehet idézni, amely szerint csak akkor fizetnek az orvosnak, ha már nem beteg a páciens. Mi az ügyfeleinknél arra törekszünk, hogy hosszú távon ne legyen folyamatosan – akár heti rendszerességgel – szükségük ránk, hanem úgy tartsuk fenn a lelki egyensúlyukat, hogy ehhez elég legyen ritkábban vagy csak esetenként találkozni. Kiemelten törekszünk arra, hogy az önismereti mentorok és az ügyfél közreműködésével minél alaposabban azonosítsuk a problémát, a feladatot, a kihívást, amin dolgozni kell, és később egyértelműen lehessen érezni, látni, hogy hol érnek el haladást. Mi mindenképpen arra törekszünk, hogy ne húzzuk a végtelenségig a folyamatot. Ami még nagyon fontos, hogy ha egy idő után kiderül, hogy az ügyfélnek valamiért már másik mentorra vagy újabb módszer alkalmazására van szüksége, tud váltani, ami óriási előny.

Tehát itt az a fontos, hogy mi nem heti vagy egyéb rendszerességű terápiát nyújtunk – sőt, nálunk terápiáról nincs is szó, mentális betegségeket sem gyógyítunk, hanem egyénre szabott módszerekkel végzünk önismereti fejlesztést.

Az eddigi tapasztalatok alapján milyen fejlesztési irányokat lát a Mental Spa előtt?

Az elmúlt egy év alatt mi is hozzájárultunk ahhoz, hogy egyre többet tudjunk beszélni a mentális egészséggel való foglalkozás fontosságáról. Eközben márkát építettünk, és példát is mutattunk: indítottunk egy beszélgetéssorozatot Boldogulj velünk! címmel, ahol ismert emberekkel beszélgetek arról, hogy mennyire fontos ez a munka, amit végzünk. Az ügyfeleink száma folyamatosan nő, miközben volt egy nagyon sikeres Digital Detox nevű rendezvényünk is, ahol a megjelent hatvan vendég négy órán keresztül borítékba kellett zárja a mobilját, és egyáltalán nem nyúlhatott hozzá. 

Ez alatt az idő alatt pedig olvastunk, mozogtunk, beszélgettünk, bizonyítva azt, hogy néha igenis hasznos lehet a digitális eszközöktől távol lenni, és magunkkal foglalkozni.

A jövőre vonatkozóan nagyon sok a tervünk, jelenleg kilenc mentorral dolgozunk, és egyre több vállalatnál is megjelenünk különböző előadásokkal, workshopokkal, arra bátorítva őket, hogy igenis foglalkozzanak a mentális egészséggel, önismerettel. A fő kihívást változatlanul az jelenti, hogy rávegyük az embereket arra, hogy merjék megtenni az első aktív lépést a mentális egészségük fejlesztése érdekében.

Az önismereti technikák fejlesztése viszonylag új szolgáltatásnak számít Magyarországon. Milyen nemzetközi tapasztalatokról lehet tudni?

A munkám révén nagyon sokat tartózkodom külföldön – legtöbbet Németországban. A külföldi tapasztalatok alapján pedig az látszik, hogy a magyar versenyszférában a munkaterhelés nemzetközi összehasonlításban magas, ami nyilván meglátszik a munkavállalók mentális egészségén is. A másik, ami szembetűnő, hogy az önismeret, a lelki egészség külföldön jóval kevésbé számít tabutémának, mint itthon: ebből a szempontból tehát még óriási fejlődési lehetőségek állnak előttünk.

Névjegy
Friedl Zsuzsanna szakmai pályáját a General Electric HR-területén kezdte, aztán a UPC Magyarország, majd a Microsoft magyarországi HR-igazgatója lett. 2017-től 2023 végéig a Magyar Telekom Chief People Officereként a 150 fős HR, agilis kompetencia és vállalati kommunikációs területért felelt vezérigazgató-helyettesként. 2024. január 1. óta a T-Systems International Board tagja és Chief HR Officere.


 

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.