Növekszik a globális energiaigény, amelynek kielégítésére egyre több nyersolajra lesz szükség, s elkerülhetetlen a szektor beruházásainak felpörgetése – áll a Kőolaj-exportáló Országok Szervezete (OPEC) hétfőn publikált jelentésében. 

Opec,Organization,Of,The,Petroleum,Exporting,Countries.,Oil,Pump,Jack
Optimistábbak a kartelltagok, mint tavaly. Fotó: Shutterstock

A World Oil Outlook címen publikált prognózis szerint a kereslet kielégítése 2045-ig 14 ezermilliárd dolláros beruházást igényel, függetlenül attól, hogy nő a megújuló üzemanyagok használata és egyre több elektromos autó jelenik majd meg az utakon. 

Az OPEC véleménye eltér a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) várakozásaitól, a kartell ugyanis messze nem számít a kereslet tetőzésére ebben az évtizedben. Fatih Birol, az IEA ügyvezető igazgatója a múlt héten jelentette ki, hogy a globális szén-, olaj- és földgázfogyasztás már 2030 előtt tetőzhet. 

Az új olajprojektekbe történő beruházások leállításának szorgalmazása egyértelműen tévút, energetikai és gazdasági káoszt okozhat

– fogalmazott Haitham Al Ghais, a szervezet főtitkára, aki emlékeztetett rá, hogy tavaly ugyanezen időtávra alacsonyabb, 12,1 ezermilliárd dolláros beruházási összeget tartottak reálisnak az olaj-nagyhatalmak. 

Most az OPEC arra számít, 2045-ben a világ olajkereslete naponta 116 millió hordóra rúg majd, ez 6 millióval magasabb a tavalyi becslésnél. A növekedést Kína, India, más ázsiai országok, valamint Afrika és Közel-Kelet hajtja.

Rövidebb időtávra is robusztus keresletre rendelkeztek be az OPEC országok, 2028-ban már 110 millió hordó fölé nőhet a napi kereslet, szemben az idei 102 millióval.

Tavaly az OPEC-jelentés 2035-re prognosztizálta a kereslet tetőzését, majd onnan stagnálást vártak. Ehelyett most a 2035–2045 közti évekre is a felhasználás növekedését jelzik előre. Ha bejönnek az olajexportálók várakozásai, 22 év múlva 2,6 milliárd gépjármű közlekedik majd a világ útjain, egymilliárddal több mint 2022-ben. 72 százalékukat belső égésű motor fogja hajtani, annak ellenére, hogy az elektromos szegmens fejlődik a leggyorsabban. 

Ezzel párhuzamosan a kartell részesedése az olajtermelőkön belül a tavalyi 34-ről 40 százalékra nő 2045-re, ehhez az is kell, hogy a 2030-as évek elejétől a nem-OPEC-országok olajtermelése csökkenni kezd. 

Milyen hatással lehet az olajárakra az OPEC+ döntése a kitermelés fenntartásáról?

A határidős Brent nyersolaj hordónkénti ára 86 dollár felett stabilizálódott csütörtökön, mivel az OPEC+ nem változtatott kitermelési politikáján, és fenntartotta a korábban bejelentett termeléscsökkentéseket. De vajon az olajkartell ezzel a lépésével hosszú távon is magas szinten stabilizálta az olajárakat?