Az elmúlt évek átrendeződése után egy nyugodtabb időszak köszönthet be Hollywoodban, már ami a nagy stúdiók fúzióit illeti. Míg korábban például a Disney és a Fox egyesülésétől volt hangos a médiapiac, addig a tavalyi év a Warner és a Discovery nem éppen botrányoktól mentes összeállásáról szólt. 2023-ban nem igazán lehet hasonlókra számítani, legalábbis az előrejelzések szerint. Ennek ellenére bőven lehetnek meglepetések. 

Los,Angeles,,,Usa,-,June,12,,2018,-,Back
Fotó: Shutterstock

Szűkebb lett a nadrágszíj

Az egyik legfőbb ok a visszafogottságra, hogy az és a gazdasági válság miatt várhatóan jelentősen zsugorodik a reklámpiac az Egyesült Államokban, a hírek szerint egyre több cég készül arra, hogy csökkenti a reklámozásra fordított büdzsét. Ezt pedig biztosan megérzik majd a nagy stúdiók. Aki tehette, már most elkezdte a költségcsökkentést, akár igencsak fájdalmas módszereket is választva.

Problémát okozhat az is, hogy az áremelkedések miatt egyre többen mondanak le Amerikában a streaming-előfizetéseikről.

Arról nem is beszélve, hogy néhány kivételtől eltekintve a mozibevételek sem éppen úgy alakultak, ahogy a stúdióvezetők megálmodták.

Akikből fogás lehet a nagyok asztalán

Ennek ellenére mégis lehetnek átrendeződések az álomgyárban, és előfordulhat, hogy felvásárolnak egyes stúdiókat a nagyobbak. A Hollywood Reporter összegyűjtötte azokat a kisebb egységeket, amelyeket „megehetnek” a következő évben. 

Lassuló zombik

Az egyik ilyen lehet például az AMC, amely épp most fejezte be legmenőbb zombisorozatát, a The Walking Deadet, majd leépítéseket és több száz millió dolláros költségcsökkentéseket jelentett be. Noha a jelentős hálózattal rendelkező AMC újabb és újabb show-műsorokat harangoz be, nem zárható ki, hogy valamelyik nagyobb hal felvásárolja a lefelé tendáló stúdiót. 

Eladó egér?

A nagy hollywoodi stúdiók közül igazából egy az, amelyik sosem kelt el, azaz sosem vásárolták fel, mégpedig a Disney. Az „egeres” stúdió inkább felvásárlóként volt jelen eddig a piacon, hiszen az elmúlt két évtizedben az övé lett a Pixar, a Marvel és a Lucasfilm is, és mind aranytojást tojó tyúknak bizonyultak. 

COVID-19: Disney Lays Off 28,000 Employees At Disneyland And Walt Disney World
Fotó: MediaNews Group / Orange County Register via Getty Images

Az amerikai lap érdekes tippet is adott 2023-ra, mégpedig azt a kérdést tette fel, hogy eladóvá válhat-e épp maga a Disney? A stúdióhoz nemrég visszatérő Bob Iger kinevezése is arra utalhat a cikk szerint, hogy a Disney elnöksége keresi a potenciális vásárlót. Bárki is legyen az, valószínűleg minden idők egyik legnagyobb fúzióját kellene lebonyolítania, hiszen a Disney nem csak a filmiparban van jelen, de vidámparkjaival és boltjaival az egész világot behálózza. 

Az utolsó mohikánok

A Lionsgate Hollywood egyik utolsó nagy független stúdiója, amely az elmúlt évtizedekben számos sikeres filmsorozatot adott a moziknak. 2017-ben ugyan már a Hasbro is szemezett a felvásárlással, de végül az Entertainment One-t vette meg, amelytől azóta már szabadulni szeretne. 

Könnyen lehet, hogy valakinek megtetszik majd a Lionsgate portfóliója.

Akárcsak a Paramount-é, amely 2022-ben a nagy dobásával, a Top Gun második részével tért vissza igazán az elitbe. Ennek ellenére még jócskán lenne mit behoznia a lemaradásából, amit a legnagyobbak könnyen lehet, hogy nem hagynak majd. Pletykák szerint az Apple és akár a Warner is ajánlatot tehet a streamingplatformmal is rendelkező stúdiónak. 

Játékos fordulat

Nem közvetlen filmipar, de szintén eladósorba kerülhet a játékgyártó Electronic Arts is. Egyre több stúdió kacérkodik a videójátékokkal, például már a Netflix is gőzerővel dolgozik a sajátjain, de lehet, valaki be szeretné előzni őket, ehhez pedig a legegyszerűbb, hogy egy már most is jól futó cégbirodalmat vásároljanak fel. Ilyen lehet az Electronic Arts, amely például remekül megférne a Disney széles palettáján, már ha a stúdió szeretne erre fordítani.