A Google, pontosabban anyavállalata, az Alphabet és a Facebook, ma már Meta, 2014 óta számítanak egyeduralkodónak a reklámpiacon, ami éves szinten egy 300 milliárd dolláros szegmenst takar.

Google
Fotó: Shutterstock

A két technológiai óriás azonban minden bizonnyal hamarosan búcsút kell intsen a remek pozícióinak, mivel trónkövetelők és belső gondok egyaránt megjelentek a cégek háza táján.

A riválisok közül az Amazon, a Microsoft és az Apple kerül egyre közelebb a csúcshoz, jövőre pedig minden bizonnyal a csúcstámadásra is sor kerülhet majd.

A Google gondjait az Európai Uniós trösztellenes mozgolódásai és azok a vádak tetőzik, amelyek szerint a cég saját termékeit és szolgáltatásait előnyben részesíti a keresések során a versenytársakkal szemben, míg a Meta saját online piactere (a Facebook Marketplace) a vádak szerint igazságtalan módon zár ki egyeseket annak használatából. 

Mind a két cég részvényárfolyama alaposan megszenvedte 2022-t

Ezen felül Mark Zuckerberg, a Meta vezetője szerint az Apple új adatvédelmi megoldásai is keresztbe tesznek a cég reklámpiaci lehetőségeinek, hiszen korlátozzák a hirdetők által megkapott személyes adatokhoz való hozzáférést, ezáltal csökkentik a reklámok relevanciáját és értékét.

A cégeknek pedig a saját belső gondjaikon és a már mondhatni tradicionálisan jelen lévő versenytársaikon túl a piac újonnan belépő szereplőivel is számolniuk kell, kiemelt tekintettel a TikTokra.

A Meta-Alphabet kettős reklámpiaci részesedése a számítások szerint 50 százalék alá csökkenhet jövőre. A tendenciákat tekintve ez nem szolgálhat meglepetésként a tech gigászok számára, hiszen egyhuzamban ötödik éve csökken a lefedettségük, 2023-ra 48,4 százalékkal számolhatnak.

A reklámpiac pedig az általánosságban megszokott trendekre rácáfolva a recessziós félelmek árnyékában is bővül, nemhogy csökkenne. A Microsoft és a Netflix közös reklámokat is megjelenítő előfizetése nemrég startolt el, ami egyelőre ugyan hatalmas károkat okozott a streaming cég árfolyamának, de még mondhatni kísérleti stádiumban van.

A mélyponton már talán túl van a Netflix kurzusa, de nem mutat jól a grafikon így sem

De az Apple sem törődik bele a jelenlegi helyzetébe, az Evercore ISI kutatócéggel közösen áll neki fejleszteni saját hirdetési portfólióját, 2026-ra 30 milliárd dolláros szeletet prognosztizálva magának abból a bizonyos tortából.