A háztartások médiafogyasztási szokásait és a vele járó kiadásokat vizsgálta meg legújabb kutatásában a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH), amelynek eredménye szerint a magyar háztartások átlagosan 18 140 forintot költenek egy hónapban médiára. 

Parents and their two children watching TV together at home
Fotó: Phynart Studio

Ebből a legnagyobb részt az internet teszi ki, azaz ez a legdrágább csatorna, amelyre a magyarok költenek, második helyen pedig a televíziós előfizetések állnak. Érdekesség, de a fogyasztásban viszont pont fordított a sorrend, azaz a tévét sokkal többet nézik a magyarok, mint az internetet. Az előbbit naponta átlagosan 295 percig, az utóbbit pedig 204 percig használják. Szintén erős még a rádió is, amelyre naponta átlagosan 152 percet szánnak a magyarok, viszont a nyomtatott sajtóra már alig pazarolnak időt, mindössze 17 percet fordítanak rá.  

Ez utóbbi azért is meglepő, mert kifejezetten sokat költenek rá, a háztartások 60 százaléka fizet elő újságra vagy vásárol bizonyos gyakorisággal nyomtatott sajtóterméket. Az online hírportálok esetében pedig a háztartások 32 százaléka szokott egy-egy cikk elolvasásáért vagy előfizetésként az internetes tartalmakért fizetni.

A közlemény kiemeli, önmagában a percadatok nagyon magasak, hiszen – még akkor is, ha tekintettel vagyunk a lehetséges párhuzamos fogyasztásokra is – az átlagos egy főre vetített napi médiafogyasztás akár tíz órát is kitehet.

A magyarok előreszeretettel költenek filmes streamingcsatornákra is, az összes médiakiadás 12 százalékát teszik ki az ilyen előfizetések. Az előfizetési adatok szerint a háztartások 40 százaléka fizet rendszeresen valamilyen nagyobb – külföldi – szolgáltató filmes streamingszolgáltatásáért.

Az inflációs nyomás egyébként a médiaszektorra is hatással van. A háztartások átlagosan 5 százalékos díjemeléseket tudnának vállalni, ennél nagyobb mértékű áremelés már azzal a következménnyel járhat, hogy többen lemondanák valamelyik előfizetésüket.