A mobiljátékokra fordított kiadások 2022-ben 5 százalékkal, 110 milliárd dollárra csökkentek – derül ki a mobilalkalmazások piacát elemző vállalat, a Data.ai jelentéséből. A cég szerint idén 3 százalékkal fogunk kevesebbet költeni mobiljátékokra, így 107 milliárd dollárra fog mérséklődni a szegmens forgalma.

mobil játékok
Fotó: Shutterstock

A megélhetési költségek emelkedése miatt az emberek árérzékenyek lettek, és visszafogták a költéseiket

– nyilatkozta a Data.ai vezetője, Lexi Sydow a CNBC-nek. Hozzátette: a felhasználók az alkalmazások között főleg a játékokért fizetnek kevesebbet, más programokat kevésbé érint a trend. Az esést több dolog is magyarázza: a járványvédelmi intézkedések feloldása után az embereknek kevesebb idejük marad játékra, az és a megélhetési költségek emelkedése miatt pedig kevesebb pénzt fordítanak gamingre.

Az alkalmazásboltok sem könnyítik meg a helyzetet, mivel az App Store-t felügyelő Apple korlátozta a célzott reklámokat: 2021-ben egy iPhone-szoftverfrissítés megkövetelte a fejlesztőktől, hogy a felhasználók beleegyezését kérjék a nyomkövetéshez – ez az App Tracking Transparency, azaz ATT néven ismert irányelv –, és a legtöbb ember nem járult hozzá.

A változás dollármilliárdokat törölt a Facebook, a Twitter, a Snap és a YouTube reklámbevételeiből, és a játékipart is sújtotta. Sok fejlesztő eddig abból élt, hogy a viselkedésük alapján olyan játékosokat tudtak megcélozni, akik valószínűleg sokat fognak költeni a játékukban, de ezt többé nem tudják megtenni. A Google hasonló lépést fontolgat az Android Play esetében.

A mobiljátékok az 1990-es évek óta léteznek, ekkor lett elérhető a Nokia készülékein a Snake. A szektor a kezdetek óta növekszik, 2010 után pedig dinamikusabban bővült az iparág, mivel a technológia fejlődése miatt egyre több és szebb program jelent meg az egyre többet tudó okostelefonokra, miközben ezek letöltése is rendkívül egyszerű lett az App Store, a Google Play és más alkalmazásboltoknak köszönhetően. Ez a felívelés tört meg 2022-ben, 

ugyanis tavaly történetében először zsugorodott a mobiljátékok piaca.

Az viszont jó hír a fejlesztőknek, hogy a társkeresők, a streamingplatformok és a közösségi videómegosztók (például a TikTok) alkalmazásait többen töltötték le, ahogy az appokon belüli mikrotranzakciókra és előfizetésekre is többet költöttek a felhasználók. Ahogy arról a Világgazdaság beszámolt, a  videójáték-ipart monitorozó Newzoo decmberben azt jósolta, hogy 2022-ben csökkenni fog a mobiljátékok piaca, és mint utólag kiderült: helyesnek bizonyult prognózis. 

Az Embracer bezárja az egyik frissen felvásárolt videójáték-stúdióját

A svéd Embracer bezárja a néhány hónapja felvásárolt és Onomára átkeresztelt videójáték-stúdióját, ami okostelefonokra és táblagépekre fejlesztett játékokat. A lépés valószínűleg egy nagyobb költségcsökkentési program része lehet.