Új módszerrel vizsgálta a 8–15 éves korosztály mobiltelefon-használatát a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából a Fabricula kutatócég. A kutatásból kiderül, hogy a korosztály átlagosan 234 percet tölt a képernyő előtt és leginkább a közösségi médiát használja ezen időszak alatt – olvasható az NMHH keddi közleményében.

Technology,,Internet,Addiction,And,People,Concept,-,Happy,Teenage,Friends
technology, internet addiction and people concept - happy teenage friends with smartphones outdoors
Fotó: Shutterstock

A felmérés módszertanában az újdonságot az jelenti, hogy nem csupán kérdőívvel, de szoftveresen is figyelték az okostelefon, illetve alkalmazáshasználati szokásokat. Ez, mint írják, pontosabb képet vázolhat fel arról, hogy mit is jelent valójában az okostelefon és annak használata egy gyermek életében.

A kutatásból kiderül, hogy nagy a szórás az okostelefonok használatával töltött időben, az átlagos napi képernyőidő a megkérdezettek körében 9 perc és a közel teljes nap között változott. A teljes mintán belül, ám csak az aktív napokra vonatkozóan pedig 234 percet, vagyis majdnem 4 órát tett ki. Az életkor növekedésével párhuzamosan nő a készülékhasználat átlagos ideje.

A résztvevők egy kisebb része hétköznaponként már hajnali 4 óra után a telefonja után nyúlt, a reggeli csúcsot pedig hozzávetőleg fél 6 és fél 7 között érte el, amit kisebb visszaesés, majd fél 8 és 8 között újabb emelkedés követett.

Ezt követően tanítási időben viszonylag ritkán használják a gyerekek a telefonjukat, ám az életkor itt is fontos szempont, így az idősebbek nagyobb eséllyel használják délelőtt is az okostelefont.

Éjfél és hajnal 5 óra között természetesen a legtöbb gyermek nem használja a telefonját, azonban a kutatásba bevont gyermekek közül többen voltak akik, ha nem is minden nap, de az adatgyűjtés időszakában az éjszaka közepén is aktívak voltak, néhányan pedig kifejezetten sokat használták éjjel, például filmek nézésére.

A legalább egyszer használt alkalmazások átlagos száma 76 volt a gyerekek telefonjain, ám ez készülékenként 6 és 147 között mozgott. A képernyőidő 39 százalékát a közösségi oldalak tették ki, amit 19 százalékkal követtek az egyéb kommunikációs alkalmazások, mint a böngészők és az üzenetküldők.

A legnépszerűbb közösségimédia-platformok (Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat, YouTube, Messenger) érintettek az összes rögzített alkalmazásindítás felében (49 százalék). A teljes adatbázis alapján a telefonhasználattal töltött idő 18 százaléka zajlott a TikTokon, amit 12 százalékkal a YouTube követ. Ugyanakkor az átlagos napi idő alapján valószínűleg az utóbbit több gyerek használja, hiszen a napi átlag a TikTok esetében 80 perc, míg a YouTube-nál 37 perc. Ezeket a Messenger és az Instagram napi 21 perces átlaga követi. A Facebookon 17 percet, míg a Snapchaten napi átlagban 11 percet töltenek az applikációt használó gyermekek.

Azonban érdemes megjegyezni, hogy az NMHH közleménye is felhívja a figyelmet arra, hogy a minta mindössze 80 gyerek volt, ezért az eredményekből csak korlátozott mértékben vonhatók le következtetések a teljes 8–15 év közötti korosztályra vonatkozóan.