
A hétvége Harley-Davidsonon érkezik
1.
Az alapkérdés, hogy ki Harley és ki Davidson? Valójában egy Harley-val és három Davidsonnal kezdődött a történet, aminek során egy olyan motormárka született, amely
forradalmasította a közlekedést és Amerikát.

A céget 1903-ban az amerikai Wisconsin állambeli Millwaukee-ban alapította William S. Harley és a Davidson fivérek. Az első műhelyüket,
a legendás Shedet a Davidson család hátsó udvarában alakították ki, itt állt össze az első motorjuk prototípusa is.
Az üzlettársak 1906-ban gyárat építettek – a Harley-Davidson központja jelenleg is itt található, persze egy másik épületben –, abban az évben 50, ám egy évvel később már 150 darab motorkerékpárt gyártottak. Az 1909-re tökéletesített, V-Twin néven emlegetett motorjukkal, amellyel akár a 60 mérföld óránkénti sebesség is elérhetővé vált, akkora sikert arattak, hogy 1910-re 3200 gépet tudtak kihozni.
2.
William és Arthur,
mindketten a kerékpárok rajongóiként nőttek fel, egymástól pár háznyira.
William 15 éves korában már munkát vállalt egy milwaukee-i kerékpárgyárban, ahol kerékpárszerelőből műszaki rajzolóvá avanzsált. A Barth Manufacturing Companynál tervezte meg az első belső égésű motorját, amelynek alapja a francia De Dion–Bouton-motor volt, amelyet később számos korai motorkerékpár-gyártó használt. Arthurral és két barátjukkal évekig dolgoztak egy új motor prototípusán, amikor is rájöttek, hogy szükségük lesz egy gépészre. Így jött a képbe Arthur bátyja, a korábban kerékpárversenyző, majd később motorversenyeken is induló elektrotechnikus, Walter, illetve szerelőként – a biztos vasúti állását egy álomért otthagyó – William, Arthur legidősebb testvére.

3.
Tekintettel a három Davidson és az egy Harley arányára, illetve az ábécére,
meglepő, hogy a céget miért nem Davidson–Harley-nak nevezték el.
A válasz: mivel a motorkerékpár eredeti ötlete William Harley-tól származott, a csapat úgy gondolta, hogy az ő nevét kell az első helyre tenni. Az 1907-ben bejegyzett cég első elnöke Walter Davidson volt, Arthur lett az első értékesítési igazgató, míg William az első gyárigazgató. William Harley-t pedig főmérnökké és pénztárossá választották.
4.
Arthur Davidson megnyerő modorának és salestehetségének köszönhetően a márka szárnyalni kezdett: ő érte el, hogy
a motorjaikat a postai küldemények kézbesítésére használja a USPS, majd alkalmazza a rendőrség és a hadsereg is.
Az első világháború alatt a hadsereg 20 ezer motort vásárolt a vállalattól, így az 1920-as évekre a Harley-Davidson a világ legnagyobb motorkerékpár-gyártójává nőtte ki magát. Arthur indította el a Harley-Davidson-szerviziskolát, amely a képzett szerelők utánpótlásáért volt felelős. Walter Davidson találta ki, hogy
a motorosok által használt jellegzetes csizmákból, mellényekből, nyeregtáskából saját márkás darabokat dobjanak piacra,
így létrehozta a brand ruházati cikkeket és kiegészítőket forgalmazó termékvonalát.

5.
Ma már mindennapos dolog, hogy egy motoros cég szponzorál egy motorversenyző csapatot, de
amikor ezt a Harley-Davidson elkezdte, az forradalmi lépésnek számított.
Rengeteg sajtómegjelenést, és ennek következtében eladást hozott nekik ez a döntés, hatalmas népszerűségre tettek szert Amerika-szerte. Arról, hogy a milwaukee-i székhelyű vállalat hogy áll napjainkban, nemrég a Világgazdaságon is olvashattak.

6.
A Harley-family tagjai közt egyaránt megtalálhatók a teljesen hétköznapi figurák, a vakmerő országúti lovasok, a kreatív motorépítők és persze a hírességek is. Pink (aki a kislányának négyéves korában vásárolta meg az első motorját), Cher, John Travolta, George Clooney vagy Hugh Jackman is H-D-rajongó. Itthon többek között
Pataky Attila, a fogathajtó Lázár testvérpár, Buza Sándor, Vastag Csaba, Delhusa Gjon vagy a mágus, Frabato tartozik a motormárka szerelmesei közé.

7.
A brand számára mindig is fontos volt a körülöttük tudatosan szerveződő közösség, a vásárlók rendkívüli lojalitásának megőrzése, így már Európában is húsz éve ünneplik fennállásuk kerek évfordulóit. A 100. születésnapot Barcelonában,
a 110.-et Rómában ünnepelték, ahol a Vatikánban – a szintén motorozó – pápa mondott misét a Harley-Davidsonért,
a 115. évi nemzetközi eseményt pedig Prágában tartották. Komoly eredmény, hogy sok más jelentkező közül erre az évre Magyarországot választották arra, hogy a motorosok szerte a világból összegyűljenek egy hétvégére. Sőt, elvárás részükről, hogy ezeken az alkalmakon ne csak a rajongók, hanem a helyi nagyközönség is találjon magának élményt, szórakozást.
Az Európai Fesztivál a Puskás Aréna Parkban zajlik már csütörtök óta, világszínvonalú élőzenei kínálattal, motoros programokkal, látványos motorshow-kkal, elképesztő beltéri és szabadtéri kiállításokkal a H-D motorok múltjáról, jelenéről és jövőjéről.
Az esemény egyik fénypontja a szombat délelőtti Harley-Davidson-parádé, amelynek keretében több ezer motoros gurul végig a város történelmi nevezetességei között.
De az országban bárhol találkozhatunk a motorosokkal, ugyanis a fesztivál szervezői nyolc olyan túrát álmodtak meg, amelynek útvonalát követve a résztvevők bebarangolhatják Magyarország legszebb és legizgalmasabb tájait.

+1
A budapesti rendezvényen
a legújabb Harley-Davidsonokat és a teljesen elektromos LiveWire motorkerékpárokat is kiállítják, sőt, egy próbakörre is elvihetők.
Mire számíthat, aki kipróbálja az elektromos Harley-t? Egy korábbi teszt szerint zéró reakcióidőre és brutális gyorsulásra. A motor maximális fordulatszáma 15 000, végsebessége 176 kilométer óránként, 3 másodperc alatt éri el a 100 kilométeres sebességet, majd további 2 másodperc alatt gyorsul 130-ra.
A fesztivál legszerencsésebb jegyvásárlója
egy vadonatúj, Harley-Davidson Heritage Classic 114 típusú, kifejezetten a 120. évfordulóra gyártott motorkerékpárt nyerhet meg közel 30 ezer euró értékben.
Ebből a modellből a jubileumi évben mindössze 1700 darab készült. A gyűjtőknek ajánlott motor karosszériája az évfordulóra kreált Heirloom-vörössel, karmazsinvörössel és arany beütéssel, valamint a tankra illesztett aranyszínű, a 120 éves évfordulót jelképező emblémával jelent meg.





