A számítógépek, táblagépek és egyéb digitális eszközök egyre fontosabb részét képezik az iskolai tantermekben folyó oktatásnak. Az ENSZ adatai szerint a világ általános iskolai osztálytermeinek 46,7 százaléka rendelkezik számítógéppel, az Európai Unióban ez az adat 98 százalék – írta a DW.

Digitális eszközök
A digitális eszközök már mindennapi használatban vannak az oktatásban.
Fotó: ANP via AFP

Nem mindenki gondolja azonban, hogy a számítógép előnyt jelent az osztályteremben. Ralf Lankau, a Hochschule Offenbach médiaelméleti professzora azt mondta, hogy a táblagépek és laptopok nem okosabbá teszik a gyerekeket, hanem butábbá. A kutató kifejezetten a tízévesnél idősebb gyerekekre utalt.

Lankau egyike annak a 40 akadémikusnak, akik petíciót indítottak a német Gesellschaft für Bildung und Wissenen (Képzési és oktatási Szervezet) keresztül, hogy

kifejezzék aggodalmukat a digitális technológiák gyermekkori fejlődésre gyakorolt ​​hatása miatt.

A kutatók moratóriumot szorgalmaznak a digitalizálásra a német iskolákban és óvodákban a 4–11 éves gyerekek számára.

Nem a digitális technológia betiltása a cél, hanem a tanításhoz való visszatérés

– mondta Lankau a DW-nek.

Újra kell gondolni a digitális technológia oktatását?

A német iskolákat több kritika érte mostanában a digitalizáció terén való lemaradás miatt. Lankau és a többi akadémikus azonban azt akarja, hogy a német oktatási minisztérium újragondolja, hogyan használják a technológiát a német óvodákban és osztálytermekben.

A professzor szerint a jelenlegi oktatási rendszer nem a tanulásra és a szociális készségek fejlesztésére összpontosít.

A szülők csak ritkán korlátozzák gyerekeik internet-hozzáférését

Akik mégis foglalkoznak ezzel, azok főként a szerencsejátékkal kapcsolatos, a szexuális, valamint az erőszakos tartalmak kiszűrésére figyelnek.

 

Mi a kapcsolat a számítógépek és a gyermekek fejlődése között?

Maria Hatzigianni, a görögországi Nyugat-Attika Egyetem kora gyermekkori neveléssel és digitális technológiával foglalkozó szakértője szerint Lankau megjegyzései egy régi, technológiaellenes trend részei.

Az emberek az 1990-es évek óta teszik ezeket a megjegyzéseket a számítógépekkel kapcsolatban.

Minden alkalommal, amikor egy új technológia megjelenik, az emberek pánikba esnek. Még Szókratész is, majdnem 2500 évvel ezelőtt azt mondta, hogy a dolgok lejegyzése feledékennyé tesz minket – mondta Hatzigianni a DW-nek, majd az alábbi kérdéseket tette fel:

De valójában mennyire rossz a számítógép-használat a gyerekek számára? Ez csak egy újabb eset, amikor a felnőttek azt mondják a gyerekeknek, hogy szálljanak le a képernyőről, vagy valósak az aggodalmak?

Prakash Ranganathan, az Egyesült Államokban található Észak-dakotai Egyetem Kiberbiztonsági Kutatási Központjának igazgatója szerint a digitális technológiáknak a gyermekek fejlődésére gyakorolt ​​hatásairól szóló tudományos bizonyítékok vegyesek.

Baby illustration
Digitális eszközök a hétköznapokban: mára mindennapos, hogy a gyermekek használják az okoskészülékeket.
Fotó: Hans Lucas via AFP

Van néhány bizonyíték a kognitív fejlődésre gyakorolt ​​hatásokra:

a számítógép túlzott használata utáni összpontosítási képtelenség passzív tanulási tapasztalatokhoz vezethet, ami akadályozhatja a kritikus gondolkodást és a problémamegoldó készségeket.

De nem világos, hogy ezek a lehetséges negatív hatások rövidek vagy tartósak – mondta Ranganathan a DW-nek.

Egyes tanulmányok szerint a számítógépek túlzott használata a sok ülés miatt befolyásolja a fizikai egészséget, beleértve az elhízás, az alvászavarok és a szorongás növekedését.

Ezen aggodalmak közül sok az internet és a közösségi média fiatalokra gyakorolt ​​hatásaival kapcsolatos, szélesebb körű félelmekkel függ össze.

A digitális eszközök segíthetik is a gyermek fejlődését

Mind Ranganathan, mind Hatzigianni kiemelte azokat a kutatásokat, amelyek azt mutatják, hogy a digitális technológiai beavatkozások hatékonyan fejlesztik

  • az írási,
  • olvasási és
  • számolási készségeket,
  • a kézügyességet és
  • a vizuális térbeli munkamemóriát,

ha tanulási környezetben használják őket.

Tanulmányok kimutatták, hogy az interaktív digitális technológia használata javítja a nyelvtanulást és a memóriakészségeket a gyerekeknél.

A gyerekek bevonása az oktatásba

Hatzigianni együttműködik a görög kormánnyal, hogy digitális tanulási alkalmazásokat vezessenek be az óvodákban. A kutató elmondta, hogy

a gyerekek, a tanárok és a szülők közös részvételét biztosító, alkalmazkodó tanulási platformok létrehozásán végzett munka volt a legsikeresebb.

A helyes kérdés a következő: hogyan fogjuk használni a megfelelő technológiát a tanulás fokozására és a tanítás javítására, anélkül, hogy megijednénk tőle? – tette hozzá.

A szakértő szerint fontos, hogy a pedagógusok együtt dolgozzanak a gyerekekkel az egészséges digitális élet megteremtése érdekében.

Bírálta a német csoportot, amiért figyelmen kívül hagyták a gyerekek véleményét:

Elég ironikus, hogy azt mondják, hogy több kritikus gondolkodást és elemzést szeretnének tanítani a gyerekeknek, de aztán elveszik a választás lehetőségét tőlük a saját digitális oktatásukkal kapcsolatban.