Extra

Csendes szuperszonikus gépet fejlesztett a NASA – erről szólhat a jövő utazása

Aki valaha is hallotta a hangsebességnél gyorsabb repülés okozta hangrobbanást, soha nem felejti el azt a semmihez sem hasonlítható, detonációszerű csattanást. A kellemetlen élmény elkerülése érdekében számos országban korlátozzák is a szárazföld fölötti repülés sebességét. A NASA azonban megalkotta a csendesebb szuperszonikus repülőt – az X-59-et, amelyet széles körben, a kereskedelmi repülésben is elterjesztenének.

A NASA megnyitotta az utat a csendesebb szuperszonikus repülőgépek új generációja előtt, több évtizedes kutatás eredményeként megalkotta az X-59 nevű új repülőgépet, amelyet pár napja lepleztek le – írta a CNN Travel. A repülőgépet a fővállalkozó, a Lockheed Martin Skunk Works tervezte és építette a kaliforniai Palmdale-ben, a NASA 247,5 millió dolláros szerződése alapján.

 Több évtizedes kutatás eredményeként alkották meg az X-59 nevű új repülőgépet.
Fotó: AFP

„Néhány év leforgása alatt az ambiciózus koncepciótól a valóságig jutottunk. A NASA X-59-es modellje segít megváltoztatni utazásainkat, sokkal rövidebb idő alatt közelebb hozva minket egymáshoz” – fogalmazott Pam Melroy, a NASA adminisztrátorhelyettese. 

Hozzátette:

Lényegesen halkabb lesz, mint a Concorde vagy bármely más, jelenleg létező szuperszonikus repülőgép.

A gép rendkívül hosszú – csaknem 100 láb (30,5 méter) – és vékony, míg a szárnyfesztávolsága mindössze 29 láb (8,84 méter); az orra körülbelül egyharmada a teljes hosszának.

A repülőgép okozta zaj távoli mennydörgésnek tűnhet a láthatáron, vagy mintha valaki becsukná az autó ajtaját a sarkon – mondta Craig Nickol, a NASA főhadiszállásának vezető tanácsadója, utalva arra, hogy a típus korántsem olyan hangos, mint szuperszonikus társai. 

Hogyan megy végbe a hangrobbanás? 

Amikor egy repülőgép szubszonikus sebességgel halad, az általa keltett hanghullámok minden irányba terjedhetnek; szuperszonikus sebességnél azonban a repülőgép elhagyja a saját hangját, a hanghullámok összenyomódnak és egyetlen lökéshullámmá egyesülnek. Emlékezetes élmény marad, amikor ez az erősen sűrített lökéshullám találkozik az emberi füllel. 

Az X-59 formáját úgy tervezték, hogy megakadályozza a lökéshullámok összeforrását, ehelyett szétterülnek, a stratégiailag elhelyezett aerodinamikai felületek segítségével. A motor a gép tetején van, ami megakadályozza, hogy a lökéshullámok elérjék a talajt. Ennek eredményeként a NASA úgy véli, hogy az X-59 csak 75 decibel hangot produkál szuperszonikus sebességgel, szemben a Concorde 105 decibelével.

A várakozások szerint az X-59 a hangsebesség 1,4-szeresével, azaz 925 mérföld (megközelítőleg 1500 kilométer) per órával repül majd – részletezi a CNN Travel összefoglalója.

Idén kezdődik a program lényegi része: tesztrepülést hajtanak végre több mint fél tucat lakott terület felett, szerte az Egyesült Államokban, ennek során felmérik a hangrobbanás szintjét.

A NASA felméri, hogyan reagálnak az emberek az X-59 által produkált zajra.
Fotó: AFP

A NASA úgy véli, hogy a szabályozás megváltoztatása megnyitná az eget a szuperszonikus repülőgépek új generációja előtt, amelyek most nem repülhetnek számos útvonalon – például New York–Los Angeles között –, és a repülési idő nagyjából a felére csökkenne.

Az azonban még nem ismert, hogy ezek a repülőgépek milyenek lesznek, és ki építi majd meg őket, mert az X-59 csupán technológiai bemutató példány.

Egy szuperszonikus repülésre alkalmas, alacsony szárnyú kereskedelmi repülőgép jövőbeli terve minden bizonnyal más lesz, mint ez, bár néhány tervezési elem közvetlenül átültethető – mondta Craig Nickol. A vezető tanácsadó itt utalt a gépmadár kinyújtott orrára, néhány repülésvezérlő rendszerre és az X-59 egyedülálló eXternal Vision rendszerére, amely nagy felbontású kijelzőket biztosít a pilóták számára, a repülőgép áramvonalas orra miatt előrenéző ablak hiányában.

A fejlesztők egyik hosszú távú célja az, hogy a nagy sebességű utazásnak ezt a formáját széles körben elérhetővé tegyék. 

 

repülőgép NASA hangsebesség
Kapcsolódó cikkek