
MI: öntik bele a pénzt, de még nem látszik a megtérülés
Bár egyre nagyobb a szakadék a mesterségesintelligencia- (MI) iparágba való tőkebefektetések volumene és az üzleti megtérülés között, ez egyáltalán nem ingatja meg a bizalmat az MI-fejlesztések iránt. A Helyzetképben megnéztük, hogy mennyi pénzt fordítanak a legnagyobb technológiai cégek az MI-beruházásokra, és eddig milyen sikerrel tudták implementálni a vállalatok a technológiát a mindennapi munkafolyamataikba.
A Helyzetkép legújabb epizódját itt tudják megtekinteni:
MI: a hype és az üzleti eredmény közötti szakadék
A mesterséges intelligencia nagyjából két és fél éve robbant be igazán a köztudatba, amikor 2022 novemberében az OpenAI nyilvánosan elérhetővé tette a ChatGPT-t. A cég vezérigazgatója, Sam Altman nemrég egy beszélgetésen azt mondta, hogy heti 500 millió aktív felhasználójuk van, de ez a szám dinamikusan növekszik, és egyes becslések szerint már 800 millió felhasználónál jár a ChatGPT, tempósan közelítve az egymilliárdos számot.
Azóta az iparág egyik legfontosabb szereplője, az Nvidia öt és félszeresére növelte a piaci kapitalizáció szerinti értékét, amivel a vonatkozó lista első helyére tört, a Microsoft és az Apple elé.

Az igazi amerikai technológiai nagyágyúk – az Alphabet, az Amazon, a Meta és a Microsoft – 2024-ben csaknem kétharmadával, 95 milliárd dollárral növelték tőkeberuházásaikat. És ez még csak a kezdet: idén további 75 milliárd dolláros növekedést terveznek. A Bank of America Securities előrejelzése szerint a teljes, globális technológiai szektor adatközpontokra fordított kiadásai 2030-ra elérik éves szinten az ezermilliárd dollárt – ebből 83 százalék a mesterségesintelligencia-fejlesztésekre megy majd.
A generatív MI legígéretesebb terepe egyelőre a szoftverfejlesztés, ahol valóban megjelentek a nagy növekedésű startupok, amelyek egy-egy területen tudnak értékes szolgáltatásokat nyújtani a felhasználóiknak vagy a megrendelőiknek. Ugyanakkor azok a nagy szoftvercégek, amelyek képesek lennének széles körben üzleti alkalmazásokká formálni a technológiát, egyelőre nem tudtak látványos árbevétel-növekedést felmutatni.
A hype és a valós üzleti megtérülés közötti szakadékra jó példa az ún. co-pilot és az MI-ügynök. Az előbbi segíti, kiegészíti az ember munkáját, az utóbbi viszont a kevésbé összetett feladatok esetében kiváltja azt. Közös vonás bennük, hogy egyelőre legalábbis vegyes eredményekkel alkalmazzák őket a munkahelyeken. A McKinsey szerint az igazi, átütő sikerhez alapjaiban kellene újragondolni a cégek működését, ami lassú és nehézkes folyamat.





