Dráguláson megy keresztül az autópiac is, a és a lízing pedig a leggyakoribb finanszírozási lehetőség arra az esetre, ha az autót nincs pénzünk egy összegben kifizetni. Felértékelődnek a finanszírozási lehetőségek.

Pécs  Autó, autókereskedés, használt autó 20081030  Autó, autókereskedés, használt autó  Pásztor Éva  2:110   Credit Dunántúli Napló     Automatikusan generált description
Új és használt autóra is köthető lízingszerződés.
Fotó: Pásztor Éva / Dunántúli Napló  

Közös jellemzője mindkét gyakori konstrukciónak, hogy egyaránt van futamidő, kamat, törlesztőrészlet, esetleg hitelbírálati díj, elvárt önrész, valamint saját erő is. Amiben a lízing eltér a hiteltől, az az, hogy a lízingbeadó kizárólag azzal a céllal vásárolhatja meg az adott tárgyat, például autót, hogy azt meghatározott időre lízingbe adja. Ebben az esetben az autós a járműnek a birtoklására, használatára szerez jogot, kölcsönszerződés esetén viszont ő lesz a tulajdonos. Új és használt jármű is lízingelhető, a törlesztési konstrukció forintalapú és fix tételt jelent.

Lízing vagy hitel? Mi a jobb megoldás? 

Fontos különbség, ami a lízing mellett szólhat, hogy azoknak ajánlott, akik nem rendelkeznek a bankok által elvárt (mértékű) önerővel. A bankhitelekkel ellentétben a lízing esetében nincs életkori megkötés, azonban a lízingbeadók életbiztosítás megkötését kérhetik, így fedezve a kockázatot.

A lízingeknek két fő típusuk van. Az operatív lízing tárgya valójában szolgáltatás, a lízingbeadó valamilyen eszközt, jelen esetben autót használatba ad meghatározott futamidőre, és annak leteltével visszakéri.

A pénzügyi lízing esetében a futamidő lejártakor a lízingbe vevő „jellemzően él a szerződés által biztosított vételi jogával”, ebben az esetben megveheti az autót. Azonban ez sem automatikus: nyílt végű lízing esetében a lízingbe vevő vételi joggal (vevőkijelölési joggal) rendelkezik, azaz a lízingbe vevő vagy egy általa megnevezett harmadik személy a lízingelt tárgyat a futamidő végén a maradványérték megfizetése után megvásárolhatja, míg a zárt végű konstrukció esetében a tulajdonjog-átruházás automatikus, példánknál maradva a lízingbe vevőé lesz a jármű. 

Lízing esetében megnyugtató lehet, hogy harmadik személynek nincs olyan joga, amely a lízingbe vevőt vagy a jármű használatát akadályozza. Ha ez mégsem teljesülne, a lízingbe vevő felmondhatja a szerződést. A lízingnél tehát kevésbé áll fent az a veszély, hogy lopott (használt) autót adnak el hitelre, vagy a jármű nem átírható, mert elidegenítési tilalom alatt áll.

A lízingkonstrukciót legnagyobb arányban, háromnegyed részben a kis és közepes vállalatok (kkv-k) veszik igénybe, a fennmaradó hányadban pedig a lakosság, valamint a nagyvállalatok. További előnye a bankkölcsönhöz képest, hogy nincs hitelbírálati és folyósítási díj, és a szerződéskötési folyamat is gyors, mindössze két nap. A választást lízingkalkulátor is segíti.

A Magyar Lízingszövetség honlapján közzétett adatokból kiderül, a lízing igen kedvelt konstrukció lett, de ehhez a finanszírozott eszközök drágulása is kellett. A finanszírozott összeg a magyarországi lízingpiacon 2022 első kilenc hónapjában meghaladta az 596 milliárd forintot, amely amellett, hogy 16,5 százalékos emelkedés az egy évvel korábbihoz képest, a járvány előtti szintet is meghaladja. Azonban az orosz–ukrán háború és a „járulékos” gazdasági környezet érezteti a hatását, kevesebb az új szerződés, viszont azok értéke magasabb.

A használt autók is jelentősen drágultak a keresletnövekedés miatt, egy másik trendről is beszélhetünk. Ez, valamint a drasztikus energia- és egyéb költségemelkedések miatt sok cég további egy-két évvel hosszabbíthatja meg lejáró lízingszerződését. 

Nemrégiben megjelentek a piacon a zöldlízing-konstrukciók. Ezek lényege, hogy elektromos autókat lehet lízingelni. A zöldautólízing vállalkozások számára kiírt, államilag támogatott pályázati programban részt vevő beszerzések esetén is igénybe vehető. Egy ügyfél egy naptári évben viszont csak egy elektromos járműre köthet lízingszerződést, a kamat 2,5 százalék. Az elektromos autó nem utolsósorban spórolást is jelent: elektromos járműre nincs regisztrációs átírási illeték cégautóadó. 

Biztosítás

A leggyakoribbak: a törés és a lopáskár. Az autó tulajdonosa, azaz a lízingbeadó jogosult a kártérítésre, fő szabály szerint a károkozó is a jármű tulajdonosának, a lízingcégnek fizethet. A használó akkor kérheti vagy kaphatja meg a kártérítési összeget, ha a lízingcég rá engedményezi. Ezek a károk cascóval enyhíthetők, azonban minél idősebb és vagy minél kisebb értékű az autó, annál kevesebb biztosítótársaság hajlandó szerződést kötni rá. Emiatt több olyan lízingautó lehet forgalomban, amelyre nem kötöttek cascót.