A lassuló, visszaeső lakáspiacon nőhet a felkészült ingatlanközevítők szerepe és az online hirdetések fontossága – szögezte le egy szerdai háttérbeszélgetésen Lipták Zsuzsa, az OTP csoport legújabb cége, a Költözzbe.hu, az Ujotthon.hu és a Startlak.hu portál felvásárlásával és egyesítésével létrejött OTP Otthonmegoldások Kft. ügyvezetője. Rövid idő alatt az ingatlanhirdetési piac második legnagyobb szereplőjévé vált az Otpotthon, az oldalon található immár több mint 155 ezer hirdetés és a 4,5 millió havi látogató révén.

Öt hónap alatt lett a piac második legnagyobb szereplője a cég Lipták Zsuzsa ügyvezető bejelentése szerint. (Tőle jobbra Endrényi Balázs, az OTP Bank vállalati kommunikációs csoportjának vezetője, balra Hürkecz Attila, az OTP Otthonmegoldások Kft. termék- és üzletfejlesztési vezetője)  
Fotó: Sándor Tünde

Növekedésre bőven van tér az online hirdetési piactéren, hiszen az évente létrejövő 140-160 ezer tranzakciónak csupán a  30 százalékában vesz részt közvetítő, miközben a hirdetések 70 százalékát ők, és nem a magánszemélyek adják fel. 

Egy ingatlan átlagosan hétszer szerepel a különböző virtuális hirdetőtáblákon, miközben nagyon sok sehol sincs meghirdetve, és úgy talál vevőre – vagy épphogy nem talál emiatt.

Ezeknek az eladó lakásoknak és házaknak a megjelenítése még tovább bővíti majd az áttekinthető és összehasonlítható választékot, aminek várható a bővülése, miután egyre kevesebb a vevő, és egyre több idő alatt lehet eladni az ingatlanokat.

A lakáspiac elmúlt években tapasztalt növekedése megállt, sőt visszaesést tapasztalnak minden fontosabb mérőszám alapján, hiszen az szorosan együtt mozog a finanszírozási lehetőségekkel. Az a reálbércsökkenés, a hitelkamatok emelkedése fontos piacbefolyásoló körülmény, minden második ingatlantranzakcióhoz is társul.

A piaci kereslet visszaesése a Google kulcsszavas kereséseiben is megmutatkozik, már 20–30 százalék közötti csökkenés rajzolódott ki így is. Egyes szegmensekben viszont számottevő növekedés kezdődött – tette hozzá Lipták Zsuzsa –, az energiahatékonyságra, a napelemre, a hőszivattyúra és a távfűtésre 3-4-szer annyian keresnek rá, mint korábban.

A kulcsszókeresések leképezik a piaci változásokat
 

A korszerűtlen ingatlanok irányárában már megmutatkozik a kereslet visszaesése, elkezdődött az árak csökkenése ebben a szegmensben. Az új építésű lakások ára viszont tovább emelkedik, ez a piac a kínálat csökkenésével, fékező vagy elhalasztott beruházásokkal reagál a megváltozott körülményekre. Az Otpotthon adatbázisa szerint a távfűtéses és a korszerű ingatlanok ára tovább nőtt.

Az eladó ingatlanok számának növekedése és a négyzetméterárak lassú csökkenése arra enged következtetni, hogy a kínálati piac felé közelítünk

– összegezték az új hirdetési portál szakértői. Elhangzott, hogy az eddigi két-három hónap helyett átlagosan hat hónap vagy még több idő szükséges az ingatlanok értékesítéséhez. 

A korábban jellemző kiköltözési hullám most megfordulni látszik, több családi ház, nagyobb, korszerűtlenebb ingatlan jelent meg az ingatlanhirdetési piacon. A 20-30 millió forintos kategóriájú kislakások gyakorlatilag eltűntek, és alig van 30-40 millió forintos kategóriájú lakás – tudtuk meg.