Az uhu.hu a tavaszi könyvfesztiválon debütált, az elektronikus könyvesbolt tehát már nem újszülött, ám a fejlesztések a közelmúltban fejeződtek be -- fejtegette lapunknak Révai Gábor, az oldalt üzemeltető Magyar Könyvklub Rt. vezérigazgatója. "A könyvek árából átlagosan 10 százalék kedvezményt adunk, ami a versenytársaink által nyújtott átlagos kedvezmény duplája, de szeretnénk növelni ennek mértékét" -- avat be a tervekbe a vezérigazgató. Ez természetesen függ attól is, milyen ütemben növekszik a forgalom. Mivel az internetes kereskedelem költségei elvben alacsonyabbak egy bolt fenntartási költségeinél, mód van arra, hogy egyre nagyobb kedvezményt adhassanak a vevőknek. A vezérigazgató hozzáfűzte: "Minél magasabb a kedvezmény, annál nagyobb a forgalom, és minél inkább nő a forgalom, annál nagyobb lesz a kedvezmény." Az első időszakban az internetes kereskedelem veszteséges, mert kevés vásárlásra oszlanak el a költségek, de a vezérigazgató azt jósolja, hogy a forgalom növekedésével a fajlagos költségek csökkennek majd. Ezért a kedvezményt és annak mértékét beruházásnak, illetve marketingköltségnek tekintik.
Tervük, hogy internetes könyvforgalmuk 2001-ben megközelítse a 100 millió forintot, ami már egy közepes bolt forgalmának felel meg. Mivel a legutóbbi napokban az uhu forgalma megnőtt (ez kb. napi ötven megrendelést jelent), hamarosan ők is közzétesznek sikerlistát.
Egyelőre az utánvétes megrendelések vannak többségben az uhu.hu-nál. Ennek a szokások mellett a bizalmatlanság és a bankkártyás fizetés korlátozottsága is az oka -- vélekedik a vezérigazgató. Novemberben megnyitják a viszonteladók számára is az internetes vásárlás lehetőségét, a vállalatközi elektronikus könyvkereskedelmi üzletágat.
Már komolyabb tapasztalatokra tett szert a Fókusz Online, amely 1999 novemberében kezdte meg a könyvkereskedést, majd 2000 elején tovább bővítette kínálatát: azóta ott CD, MC, DVD, VHS és CD-ROM is rendelhető. A könyváruház vezérigazgatója, Papp Miklós a Világgazdaságnak elmondta: az eddigi tapasztalatok alapján arra számítanak, hogy -- mint a könyvszakmában általában -- a fokuszonline-on is karácsony előtt nő jelentősen a forgalom. A bolti árhoz képest 5 százalékos kedvezményt a saját árrésükből adják, és az a céljuk, hogy a vásárló -- habár a szállítási költség őt terheli -- a bolti árnál így is olcsóbban kapja meg a kiadványokat.
A Fókusz Online jelenleg egy kisebb könyvesboltnak megfelelő forgalmat bonyolít le -- tájékoztatta lapunkat a vezérigazgató. Jellemzően számítástechnikával foglalkozó szakkönyveket, tudományos és ismeretterjesztő köteteket keresnek a fokuszonline.hu-n. Ezek mellett sokan rendelnek szépirodalmat is. A Fókusz Online sikerlistája többé-kevésbé azonos a Fókusz Könyváruházéval, bár jelenleg az első magyar internetes könyvpremier keretében megjelenő mű, A Mitrochin-archívum című könyv -- mely az eddigi legteljesebb képet nyújtja a KGB-ről, eredeti dokumentumok alapján -- vezeti a listát. Ez annak tudható be, hogy a könyv 10 napig csak az interneten vásárolható meg. A Fókusz Online jelenleg kiegészítő funkciókat is ellát a bolthálózat mellett, hiszen sokan használják információszerzésre, tájékozódásra a side-ot, de az a cél, hogy önálló virtuális könyvesboltként is megállja a helyét -- teszi hozzá Papp Miklós.
Egyelőre az utánvétes rendelések vannak túlsúlyban, de növekszik a bankkártyával, illetve átutalással történő fizetések aránya is. Az oldal vásárlói postai úton és futárszolgálaton keresztül is megkaphatják az itt rendelt kiadványokat; ha 13 óráig megrendelnek egy könyvet, azt a fővárosiak még aznap kézhez kapják. Ebben az esetben lehet készpénzzel és utánvéttel is fizetni. A külföldi vásárlók egyre bővülő körét légi és hagyományos postai úton szolgálják ki. A Fókusz Online Internetes Könyváruház Rt. 50-50 százalékban a Matávnet Rt., valamint a Líra és Lant Rt. tulajdona. Ez a két cég hozta létre és üzemelteti az 1999. novemberi nyitás óta a fokuszonline.hu-t.
A Libri könyvesbolt április óta működtet elektronikus könyvesboltot. Dietrich Tamás ügyvezető igazgató elmondta: míg az indulás utáni első hónapokban pár százezer forintos bevételt produkált a bolt, lassan megközelítik a 2 millió forintos havi forgalmat. De még így sem érik el a legkisebb, körülbelül 40 négyzetméteres könyvesbolt forgalmát, jövőre azonban már szeretnének egy közepes nagyságú, 100 négyzetméteres üzlet forgalmával vetekedni. Az elektronikus értékesítés kevesebb mint 1 százaléka a bolti eladásoknak, de ez az Egyesült Államokban sem éri el a 8 százalékot -- tájékoztatta lapunkat Dietrich Tamás.
A libri.hu-n 11 ezer könyvcím közül válogathat a vásárló (egy közepes nagyságú könyvesboltban 8 ezer könyv fér el). Mivel vidéken csak egy városban, Kecskeméten van jelen a Libri, az internetes vásárlási lehetőség a vidéki igényeket fokozottan képes kielégíteni; a megrendelőknek ugyanis több mint a fele vidéki.
Az elektronikus könyvkereskedések "kirakatként" is működnek Napjainkban már három nagy internetes könyváruház működik, információink szerint a számítástechnikával foglalkozó szakkönyvek, a tudományos és ismeretterjesztő kiadványok mellett a szépirodalmi műveket is keresik az internetes könyvesboltok vásárlói. Viszonteladók számára is megnyitja a világhálós vásárlás lehetőségét a Magyar Könyvklub Rt. által üzemeltetett uhu.hu. A fokuszonline.hu oldalán a könyvek mellett DVD-k, CD-k is kaphatók. A libri.hu oldalán 11 000 könyvcím közül válogathatnak a könyvbarátok. Ternyák Edit-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.