Közélet

Hogyan és mivel bombázzák érzékszerveinket a kereskedők?

Tegyen fel sötét napszemüveget és dugja be a fülét, orrát az, aki a karácsonyi bevásárlásokat befolyásolástól mentesen szeretné letudni! A költésre csábító kereskedői trükkök tárháza ugyanis szinte végtelen: onnét kezdve, hogy belépünk egy üzletbe, szinte minden érzékszervünket titkos impulzusok bombázzák. Többnyire sikeresen.

Ugye előfordult már önnel, hogy egy üzletből kijőve valamiről nem tudta megmondani, miért is vette meg? Egy felmérés szerint egy átlagos vásárlás során a termékek 40-50 százaléka nem előre tervezetten kerül be a kosárba. Ám ez korántsem a véletlen műve. Nem is hinnénk, mi mindent vetnek be a plázák és hipermarketek azért, hogy minél többször nyúljunk a pénztárcánkhoz. A vásárlásra csábítás lélektana ma már szinte külön tudományág.

Szakály Zoltán, a Kaposvári Egyetem marketing és tanszékének vezetője szerint nincs is olyan érzékszervünk, amelyet a kereskedők különböző fortélyokkal ne próbálnának befolyásolni. Itt van például mindjárt a hallás. „Ki gondolná, hogy az üzletekben hallott zene is hatással van a döntéseinkre? – tette fel a kérdést a szakember. – Pedig kutatások kimutatták, hogy az emberek általában az általuk hallott muzsika tempójára vásárolnak. Ahol lassú, andalító zene szól, ott több időt töltünk, ilyen szól például a luxustermékeket árusító üzletekben, vagy a plázákban. Pattogósabb dallamokat a gyorsan forgó, napi fogyasztású árucikkeknél lehet hallani.”

A plázák egyébként is az illúziókeltés bajnokai. Sétálóutcákat idéző tereik, az üzletek elé kitett nagy plüssfigurák és a gyermekmegőrzők mind azt a célt szolgálják, hogy a betérők elfelejtsék, hol is vannak. A fő szempont a családias légkör megteremtése, ilyen környezetben ugyanis az emberek kevésbé „gyanakvóak”, nagyobb a hajlandóságuk a vásárlásra.
A hipermarketeknek sem kell a szomszédba menniük fogyasztásösztönző fortélyokért. „Az, hogy sok nagy üzlet a zöldség-gyümölcs részleggel fogadja a vevőket, azt az érzést erősíti, mintha a piacon járnánk – árulta el Szakály Zoltán. – Arról már nem is szólva, hogy a zöldáru látványa a frissesség érzését is elülteti a vevőkben. A pékség viszont a hipermarket lehető legtávolabbi végében van, hiszen kenyérért mindenki elmegy, s közben végig kell sétálnia az egész áruházon. Ha valaki egy nagy kereskedelmi lánc polcai között jár, ne legyenek illúziói: az ő útvonalát bizony megtervezték. Mint ahogy az édességek elhelyezése a kasszák környékén sem véletlenszerű: mivel itt várakozni kell, a kisgyerekes bevásárlók szinte biztos vesznek innét valamit.”

Azt mindenki tudja, hogy a szemmagasságban lévő termékekből nagyjából kétszer annyi fogy, mint a padlószint közelében kínált árucikkekből, de azzal már kevesebben vannak tisztában, hogy a színek, a fények és az illatok is befolyásolják a vásárlók döntéseit. „Nem véletlen, hogy a játékok közül a piros színűek fogynak a legjobban, mivel ennek a színnek a legjobb a kontrasztja – jelentette ki a marketing szakértő. – A húsos pultnál a vöröses-lilás lámpákkal történő  megvilágítás azt az érzetet kelti, hogy az áru mindig friss. Még az orrunk is befolyásolható: külföldön megfigyelték, hogy sokkal jobb annak a halas pultnak a forgalma, ahol egészen enyhe citromillatot fecskendeznek a levegőbe. A narancsillat viszont a kasszánál fejti ki áldásos hatását: az így „kezelt” pénztáraknál ugyanis jóval kevesebb a reklamáció.”

Mielőtt bősz szimatolásba kezdenénk, tegyük gyorsan hozzá: az illatmarketing nálunk még gyerekcipőben jár, leginkább a különböző látványpékségek, illetve a luxuscikkeket árusító üzletek alkalmazzák. De ne legyenek kétségeink, hogy hamarosan elterjed, mivel aromakibocsátó terminálokat már ma is lehet kapni, s egy-egy jó illat akár 15-16 százalékkal emelheti a vásárlással töltött időt, 5-6 százalékkal pedig a forgalmat. „Ennek a területnek a japánok a mesterei – mondta Szakály Zoltán. – De már olyat is hallottam, hogy Nagy-Britanniában egy gázszolgáltató a számlákat illatosította, s ezáltal javult a fizetési morál.”

érzék bolt napszemüveg
Kapcsolódó cikkek