BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Pénteken teljes egészében átadják a Lánchidat, most már a gyalogosok is átmehetnek rajta

A Lánchídon csak a BKK buszai, a taxik, motorosok, biciklisek és gyalogosok közlekedhetnek.

„Másfél hónappal a határidő előtt, költségkereten belül készült el a Lánchíd felújítása!” – írta Facebook-oldalára Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere. A bejegyzésében közölte, hogy 

augusztus 4-én, pénteken megnyílnak a Lánchíd két oldalán végigfutó járdák a gyalogosok előtt.

lánchíd
Fotó: Máté Krisztián / Mediaworks

A főpolgármester megfogalmazása szerint ez az átadás egyúttal a híd szerkezeti és műemléki rekonstrukciójának végét is jelenti, ezért „történelmi pillanatnak számít Budapest és hazánk életében”. 

Korábban a Világgazdaság megírta, hogy 2022 decemberében már átadták egyszer a Lánchidat, a városvezetés tavaly úgy fogalmazott, hogy a Széchenyi lánchíd teljes korszerűsítése 80 százalékos készültséget ért el, és kijelentették, hogy a gyalogosok 2023 nyár végén kaphatják vissza a Lánchidat. 

Budapest városvezetése korábban azt állította, hogy kedvezőbb feltételekkel újulhat meg a Lánchíd, mivel a korábbinál – ez az ajánlat még a Tarlós István vezette városháza felhívására érkezett be – 8,5 milliárd forinttal alacsonyabb ajánlatot tettek a kivitelezésére, ami bruttó 26,8 milliárd forintból készülhet el. Tény, hogy a felújítás tendereztetésének előző eljárásában bruttó 35,3 milliárd forint volt a legalacsonyabb ár,

de ez nemcsak a Lánchídra vonatkozott, hanem a Széchenyi István téri villamos-közúti aluljáróra is.

Ami viszont már kimaradt Karácsony Gergelyék kiírásából. Az összehasonlítást nehezíti, hogy a Fővárosi Önkormányzat honlapján elérhető anyagokból külön a Lánchídra vonatkozó ajánlat nem olvasható ki, hiszen a meghatározott műszaki tartalomban a pesti hídfőnél lévő villamos- és közúti aluljáró rekonstrukciója is szerepelt. Ennek együttes értéke nettó 24,6 milliárd forint volt (10 százalék tartalékkeret, 1,5 százalék mérnökdíj és 1,5 százalék egyéb költségek nélkül), amelyből a Lánchíd nettó 15,2 milliárdot tett ki. 

Ha ezt bruttósítjuk, és hozzáadjuk a tartalékkeretet, a mérnökdíjat és az egyéb költségeket, az 21,8 milliárd forintnak felel meg. Vagyis a Karácsony Gergely- és a Tarlós István-féle ajánlat között mintegy bruttó ötmilliárd forintos különbözet van a korábbi eljárás javára,

tehát a Lánchíd felújításának bekerüléséből nemhogy lefaragni nem sikerült, hanem majd a negyedével drágult.

Hiába volt azonban olcsóbb az első ajánlat, és hiába mondták ki érvényesnek és eredményesnek, 2020 januárjában visszadobták, és új pályázatot hirdettek meg. 

Karácsony a budapestiekre hivatkozva nem engedi vissza az autósokat a Lánchídra 

A városvezetés által megrendezett úgynevezett lakógyűlésre hivatkozva az autósok nem közlekedhetnek a felújított hídon. A budapesti lakosok közül 136 ezren szavaztak, az egyik kérdés a Lánchíd forgalmi rendjére vonatkozott:

itt összesen 79 százalékos véleményazonosság jött össze, ők azt szerették, hogy az autósok ne használhassák a hidat.

A jelenlegi forgalmi rend tehát fennmarad a Lánchídon, csak kerékpárral, közösségi közlekedéssel, taxival és gyalogosan lehet átkelni a Dunán. Ugyanakkor a főpolgármester attól nem tart, hogy emiatt a döntés miatt elesnének az állam 6 milliárdos támogatásától, amelyet a híd felújításához ígért. „Ez két külön ügy. A forgalmi rendről a beruházás végéig kellett döntést hoznunk, mi ezt most megtettük” – mondta. A kérdést ugyanakkor könnyen lehet másképp is értelmezni.

Elkészültek a látványtervek – teljesen átalakulna a Lánchíd környéke

Teljesen átalakulhat a Széchenyi tér, a József Attila utca és a Clark Ádám tér, ha tartósan marad az alacsonyabb forgalom a Lánchídon és az oda vezető utcákon.


 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.