„Másfél hónappal a határidő előtt, költségkereten belül készült el a Lánchíd felújítása!” – írta Facebook-oldalára Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere. A bejegyzésében közölte, hogy 

augusztus 4-én, pénteken megnyílnak a Lánchíd két oldalán végigfutó járdák a gyalogosok előtt.

lánchíd
Fotó: Máté Krisztián / Mediaworks

A főpolgármester megfogalmazása szerint ez az átadás egyúttal a híd szerkezeti és műemléki rekonstrukciójának végét is jelenti, ezért „történelmi pillanatnak számít Budapest és hazánk életében”. 

Korábban a Világgazdaság megírta, hogy 2022 decemberében már átadták egyszer a Lánchidat, a városvezetés tavaly úgy fogalmazott, hogy a Széchenyi lánchíd teljes korszerűsítése 80 százalékos készültséget ért el, és kijelentették, hogy a gyalogosok 2023 nyár végén kaphatják vissza a Lánchidat. 

Budapest városvezetése korábban azt állította, hogy kedvezőbb feltételekkel újulhat meg a Lánchíd, mivel a korábbinál – ez az ajánlat még a Tarlós István vezette városháza felhívására érkezett be – 8,5 milliárd forinttal alacsonyabb ajánlatot tettek a kivitelezésére, ami bruttó 26,8 milliárd forintból készülhet el. Tény, hogy a felújítás tendereztetésének előző eljárásában bruttó 35,3 milliárd forint volt a legalacsonyabb ár,

de ez nemcsak a Lánchídra vonatkozott, hanem a Széchenyi István téri villamos-közúti aluljáróra is.

Ami viszont már kimaradt Karácsony Gergelyék kiírásából. Az összehasonlítást nehezíti, hogy a Fővárosi Önkormányzat honlapján elérhető anyagokból külön a Lánchídra vonatkozó ajánlat nem olvasható ki, hiszen a meghatározott műszaki tartalomban a pesti hídfőnél lévő villamos- és közúti aluljáró rekonstrukciója is szerepelt. Ennek együttes értéke nettó 24,6 milliárd forint volt (10 százalék tartalékkeret, 1,5 százalék mérnökdíj és 1,5 százalék egyéb költségek nélkül), amelyből a Lánchíd nettó 15,2 milliárdot tett ki. 

Ha ezt bruttósítjuk, és hozzáadjuk a tartalékkeretet, a mérnökdíjat és az egyéb költségeket, az 21,8 milliárd forintnak felel meg. Vagyis a Karácsony Gergely- és a Tarlós István-féle ajánlat között mintegy bruttó ötmilliárd forintos különbözet van a korábbi eljárás javára,

tehát a Lánchíd felújításának bekerüléséből nemhogy lefaragni nem sikerült, hanem majd a negyedével drágult.

Hiába volt azonban olcsóbb az első ajánlat, és hiába mondták ki érvényesnek és eredményesnek, 2020 januárjában visszadobták, és új pályázatot hirdettek meg. 

Karácsony a budapestiekre hivatkozva nem engedi vissza az autósokat a Lánchídra 

A városvezetés által megrendezett úgynevezett lakógyűlésre hivatkozva az autósok nem közlekedhetnek a felújított hídon. A budapesti lakosok közül 136 ezren szavaztak, az egyik kérdés a Lánchíd forgalmi rendjére vonatkozott:

itt összesen 79 százalékos véleményazonosság jött össze, ők azt szerették, hogy az autósok ne használhassák a hidat.

A jelenlegi forgalmi rend tehát fennmarad a Lánchídon, csak kerékpárral, közösségi közlekedéssel, taxival és gyalogosan lehet átkelni a Dunán. Ugyanakkor a főpolgármester attól nem tart, hogy emiatt a döntés miatt elesnének az állam 6 milliárdos támogatásától, amelyet a híd felújításához ígért. „Ez két külön ügy. A forgalmi rendről a beruházás végéig kellett döntést hoznunk, mi ezt most megtettük” – mondta. A kérdést ugyanakkor könnyen lehet másképp is értelmezni.

Elkészültek a látványtervek – teljesen átalakulna a Lánchíd környéke

Teljesen átalakulhat a Széchenyi tér, a József Attila utca és a Clark Ádám tér, ha tartósan marad az alacsonyabb forgalom a Lánchídon és az oda vezető utcákon.