A rekordokat döntő iparűzésiadó-bevétel mellett, úgy tűnik, Budapestnek nincs szüksége a 6 milliárd forintra, amellyel a kormány támogatná a Lánchíd felújítását – ez szűrhető le a városvezetők kommunikációjából. Bár Karácsony Gergely azt állítja, a fővárosiakra bízza a döntést az autómentes hídról, valójában ő már 2020 októberében határozott, és úgy tűnik, nem tartja be az aláírt megállapodást.

Lánchíd megnyitása
20221216
Karácsony Gergely szerint a főváros betartja a megállapodást, pedig…
Fotó: Kallus György / VG

A főpolgármester és kabinetfőnöke, Balogh Samu napok óta intenzív kampányt folytat amellett, hogy a Lánchidat ne csupán az első átadóját követő hónapokban, hanem véglegesen kizárólag a közösségi közlekedés, a taxik, a kerékpárosok és a gyalogosok használhassák. Karácsony Gergely azt írta közösségi oldalán, semmilyen szakmai érv nem szól az ellen, hogy a gyönyörű Lánchíd az állandó dugók helyett a közösségi közlekedés számára átjárható híd legyen. Azt állítja, fel sem vetődött benne, hogy a kormány ne értene egyet az ideiglenes forgalmi renddel, és egy két évvel ezelőtti interjút idézett, amelyben „a kormány közlekedési államtitkára”, Vitézy Dávid is támogatta a döntést. A valóság ezzel szemben az, hogy Vitézy Dávid 2020 nyarán a Budapest Fejlesztési Központ első embere volt, és csupán 2022 tavaszán nevezték ki közlekedési államtitkárnak.

A városvezetés azt ígéri, a kísérlet végén, várhatóan jövő nyáron a budapestiek dönthetnek arról, milyen legyen a Lánchíd felújítás utáni, végleges forgalmi rendje.

Csakhogy a Világgazdaság elsőként írta meg: a főváros olyan feltételekkel nyitotta meg pénteken a Lánchidat, amelyekkel nem teljesíti a kormánnyal kötött megállapodást. Az autósok nem térhetnek vissza a tavaly júniusban lezárt Lánchídra, annak ellenére sem, hogy a Magyar Közlönyben megjelent határozat szerint az a 6 milliárd forintos kormányzati támogatás feltétele, hogy a gépjárműforgalom teljes vagy részleges korlátozása ne haladja meg a 18 hónapot – ezt lapunknak Láng Zsolt, a Közép-magyarországi Gazdaságfejlesztési Zóna komplex fejlesztéséért felelős kormánybiztos is megerősítette.

A végleges döntést, hogy ki hajthat fel a hídra, nem én fogom meghozni, hanem a budapestiek. Harminc évig kipróbáltuk, milyen az, amikor a Lánchídon áll a dugó, most pár hónapig kipróbáljuk, milyen az, amikor a közösségi közlekedéssel gyorsan lehet átkelni a Dunán

– írta Karácsony Gergely, aki azzal vádolta a kormányt, hogy annak ellenére nem fizette ki a hatmilliárdos támogatást, hogy a főváros betartja a megállapodást. Azt is kiemelte, hogy a hídról nem a kormány, nem valamelyik miniszter és nem is a főpolgármester, hanem a budapestiek fognak dönteni.

Ezzel szemben nyilvánosak a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának (FKT) 2020 októberi határozatai, amelyekben szerepel az is, hogy a Széchenyi lánchíd felújítása tárgyában az FKT „fenntartja annak szükségességét, hogy a felújítással érintett közúti szakaszon a gépjárműforgalom teljes vagy részleges korlátozása ne haladja meg a 18 hónap időtartamot”.

A dokumentumot Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Fürjes Balázs, az FKT ügyvezető alelnöke mellett Karácsony Gergely is aláírta.

Az iratok tehát nem támasztják alá a főpolgármester számtalanszor hangoztatott ígéretét, miszerint a főváros minden feltételt teljesít, ami a kormánytámogatáshoz szükséges. A kommunikációs fordulatot az okozhatja, hogy míg a határozat aláírásakor, 2020 őszén a koronavírus miatt teljesen kiszámíthatatlan volt Budapest iparűzésiadó-bevétele, mára az egekbe szökött. Két évvel ezelőtt a 150 milliárd forintot sem érte el ez a forrás, idén már 195 milliárd forint a várakozás, jövőre pedig egészen elképesztő, 272 milliárd forintos bevétellel számol a főváros – úgy tűnik, Karácsony Gergelyéknek belefér, hogy nem tartják be a főpolgármester által aláírt megállapodást, és így nem élnek a 6 milliárd forintos kormánytámogatással.