A vízszint emelkedése miatt 2050-re használhatatlanná válhat a világ legnagyobb kikötőinek egy része, ezért létfontosságúak a tengerhajózási ágazat szén-dioxid-mentesítésének felgyorsítására és az új technológiák bevezetésére irányuló erőfeszítések –figyelmeztetett egy pénteken nyilvánosságra hozott tanulmány.

SHANGHAI, CHINA - JULY 21, 2023 - A number of very large container ships carry out container handling operations at the automated terminal of Yangshan deep-water Port, Shanghai, China, July 21, 2023. According to the latest statistics of Shanghai Customs, in the first half of 2023, the total value of Shanghai's import and export reached 2.09 trillion yuan, and the import and export scale exceeded the 2 trillion yuan mark for the first time in the history of the same period, an increase of 11.4% over the same period last year, and the growth rate was 9.3 percentage points higher than the country. Among them, the export was 846.32 billion yuan, up by 15.2 percent; Imports reached 1.25 trillion yuan, an increase of 9.1%. (Photo by Costfoto/NurPhoto) (Photo by CFOTO / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
A sanghaji is a veszélyeztetett kikötők közé tartozik.
Fotó: AFP

A Lloyd’s Register hajózási szolgáltató csoport és a Lloyd’s Register Foundation független jótékonysági szervezet megbízásából az Economist Impact agytröszt elkészítette a Global Maritime Trends 2050 című jelentést, amely a jövőbeli forgatókönyveket vizsgálta, és a megjelenését a szeptember 11-én kezdődő londoni nemzetközi hajózási hét elé időzítették.

A világ 3800 kikötőjének harmada a trópusi övezetben található, amely leginkább kiszolgáltatott az éghajlatváltozás legerősebb hatásainak

– idézte a Reuters a Lloyd’s Register (LR) szóvivőjét. Sanghaj, Houston és a mexikói Lazaro Cardenas a világ legnagyobb kikötői közé tartoznak, és 2050-re potenciálisan működésképtelenné válhatnak, ha a tengerszint csak 40 centiméterrel emelkedik. 

A jelentés szerint azonban más kulcsfontosságú kikötők, köztük Rotterdam már most is nyomás alatt állnak. „Az országoknak be kell fektetniük kikötőik és logisztikai infrastruktúrájuk hatékonyságának és ellenálló képességének növelésébe, hogy lépést tudjanak tartani a növekvő import- és fogyasztási igényekkel” – figyelmeztet.

People watch as the Thames Barrier is closed for the 200th time since becoming operational in 1982, to help protect London from potential flooding due to a high tide as a result of low pressure and northerly winds coinciding with spring tides, in central London on October 21, 2021. (Photo by Tolga Akmen / AFP)
A Temze-gát a jövőben is megoldást jelenthet.
Fotó: Tolga Akmen / AFP

Az LR szóvivője szerint a tengerszint-emelkedésre fokozottan érzékeny kikötők, mint például Sanghaj, a hollandiai Maeslant-gáthoz és a londoni Temze-gáthoz hasonló árvízvédelmi rendszereket hozhatnának létre. 

Így nem kellene évtizedenként folyamatosan emelni a meglévő árvízvédelmi falakat, ami rövid távú és költséges megoldás

– tette hozzá.

A hírügynökség a jelentéssel kapcsolatban emlékeztetett, hogy a tengeri hajózás a globális szén-dioxid-kibocsátás közel 3 százalékát adja, és az iparág aktívan csökkenti a kibocsátását a fosszilis tüzelőanyag-fogyasztás visszafogásával.

Az időjárás egyébként már most is világszerte hatással van a kikötőkre, csak egyelőre az aszály okoz gondot, akadályozza az egyik legfontosabb vízi útvonal, a Panama-csatorna hajózhatóságát, a jövőben pedig járhatatlanná is teheti.

PANAMA CITY, PANAMA - AUGUST 21: A transport ship with tons of cargo is seen on Panama Canal in Panama City, Panama, on August 21, 2023. The Panama Canal Authority has reduced maximum ship weights and daily vessel transits to conserve water, offering shipowners to have a choice of carrying less cargo, shifting to alternative routes that could add thousands of miles to the journey, or grappling with queues that earlier this month backed up 160 ships and delayed some vessels for as long as 21 days. Shipping experts fear that such events could become the new normal as rainfall shortfalls in the world's fifth wettest country highlight climate risks affecting the ocean shipping sector, which carries 80% of global trade. Daniel Gonzalez / Anadolu Agency (Photo by Daniel Gonzalez / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP)
A Panama-csatornát nem a túl sok, hanem a túl kevés víz miatt teheti járhatatlanná a klímaváltozás.
Fotó: Daniel Gonzalez / AFP

Egy másik, pár órával korábban nyilvánosságra hozott tanulmány is a globális felmelegedés hatásaira figyelmeztet. Az amerikai Climate Central kutatócsoport 180 ország és 22 terület időjárását vizsgálta, és megállapította, hogy 

a világ népességének 98 százaléka volt kénytelen a szokásosnál nagyobb hőséget elviselni júniustól augusztusig az ember okozta klímaváltozás miatt.

Az északi féltekén az idei volt a legmelegebb nyár, Észak-Amerikában és Európa több részén katasztrofális erdőtüzeket és a halálozási arány megugrását okozták a tartós hőhullámok. Július volt minden idők legmelegebb hónapja, de az átlaghőmérséklet augusztusban is 1,5 C-fokkal magasabb volt az ipari forradalom előttinél.

(FILES) The Crater Creek Fire burns in the background of Keremeos Village on the same day that the Province of British Columbia declared a Provincial State of Emergency, in British Columbia, Canada, on August 18, 2023. Ottawa estimates the annual cost of fighting wildfires at Can$1 billion, and noted that, according to the Canadian Climate Institute, climate impacts such as more and bigger fires could halve Canada's projected economic growth in the coming years. Most worrying, he said, is that Canadians aren't dealing anymore with one localized disaster every few years or decades, but rather "several events stacked on top of each other in a single year" -- including fires, floods, heatwaves and powerful storms. (Photo by Paige Taylor White / AFP)
A hőség miatt égnek az erdők Észak-Amerikában és Dél-Európában.
Fotó: Paige Taylor White / AFP

„Az elmúlt három hónapban gyakorlatilag a Földön senki sem tudta elkerülni a globális felmelegedés hatását. Olyan hőmérsékleteket mértünk minden vizsgált országban, még a déli féltekén is, ahol ez az év leghűvösebb időszaka, amelyeket nehéz – és néhány esetben majdnem lehetetlen – lenne elérni az ember okozta klímaváltozás nélkül” – hangsúlyozta Andrew Pershing, Climate Central kutatásért felelős alelnöke.

A Climate Central annak alapján méri fel a klímaváltozás hatását, hogy összehasonlítja a megfigyelt hőmérsékleteket az üvegházhatású gázok kibocsátásának hatását kiszűrő modellek által generált hőmérsékletekkel. Az index maximális értéke öt – ez azt jelenti, hogy legalább ötszörös a valószínűsége, hogy az adott hőmérséklet az éghajlatváltozás következménye. Következtetésük szerint 6,2 milliárd ember legalább egy olyan napot élt át, amikor az index elérte ezt a maximális értéket.

Lyon, France, 2023-08-23. People walk in front of the fountain in Place Antonin Poncet during a heat wave in Lyon. The highest level of alert, red vigilance, has been declared in the Rhone department as a heatwave is caused by a heat dome over the country. Record temperatures are expected, and the heat wave is set to last for several more days, and is directly linked to global warming. Photography by Nicolas Liponne / Hans Lucas.Lyon, France, 2023-08-23. Des personnes marchent devant la fontaine de la place Antonin Poncet lors d une vague de chaleur a Lyon. Le niveau de vigilence rouge, plus haut niveau d alerte, a ete declenche dans le departement de Rhone a l occasion d une canicule cause par un dome de chaleur au dessus du pays. Des temperatures records sont attendus, la vague de chaleur doit encore durer plusieurs jours, et est directement liee au rechauffement climatique. Photographie de Nicolas Liponne / Hans Lucas. (Photo by Nicolas Liponne / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP)
Az idei volt a legmelegebb nyár az északi féltekén.
Fotó:  Nicolas Liponne / AFP

Az észak-amerikai és dél-európai hőhullámok az éghajlatváltozás nélkül elképzelhetetlenek lettek volna, hangsúlyozta Friederike Otto, a Grantham Institute for Climate Change and the Environment klímakutatója.

„Elszigetelt hőhullámokat vizsgáltunk. Ezek nem váltak ötször valószínűbbé. Végtelenül valószínűbbé váltak, mert az éghajlatváltozás nélkül nem következtek volna be” – jelentette ki.