A nyugati határra nemcsak az miatt van szüksége Ukrajnának, hanem a létfontosságú termékek, különösen az energiatermékek, legfőképpen az autógáz szállítása miatt Tarasz Kacska gazdaságiminiszter-helyettes szerint – írja a Kiszo.
Télen, az Oroszország felőli folyamatos támadások miatt az energiatermékek blokkolása súlyos válságot okoz
– emelte ki.
A miniszterhelyettes felhívta a figyelmet: még nincs válság, de a határán vannak, ezért az energiaipar stabilitásának megőrzése érdekében szükség van arra, hogy válságmegelőzési stratégiát dolgozzanak ki az Európai Bizottsággal.
A lengyel és szlovák blokád miatt hosszú a kamionsor a záhonyi határátkelőhelyenA magyar és ukrán vám- és határrendészeti szervek folyamatosan dolgoznak a feltorlódott kamionsor gyors átléptetésén, azonban a Tisza-híd és az átkelőhely befogadóképessége nagyban korlátozza lehetőségeiket. |
Tarasz Kacska szerint ezt a hetet annak szentelik, hogy az Európai Bizottsággal együttműködve megoldást találjanak a kialakult problémára. Szerinte az ellátásban előfordulhatnak fennakadások, melyek különösen az európai gyártók értékesítéseit érintik az év végi ünnepek miatt.
És ez miért probléma?
Azért, mert Ukrajna vezető szerepet tölt be a világon a közlekedésben használt PB-gáz-fogyasztás tekintetében.
Az ukrán piac a gázfelhasználás elterjedésében nemcsak az európai országokat előzte meg, hanem a termék közlekedési szektorban való felhasználásában is abszolút világelső a használt üzemanyagok kosárban való részesedése tekintetében, dupla árréssel.
Ukrajnában az ezer főre jutó járművek száma körülbelül a fele a szomszédos Lengyelországénak.
Az Enkorr beszámolójából kiderül, hogy a Menecon Consulting szerint 2019 végén abszolút értékben Ukrajna az ötödik helyen áll a világ közlekedési LPG-fogyasztása tekintetében, 1,8 millió tonnával. Az első helyen Törökország áll, ezt követi Dél-Korea, Oroszország és Lengyelország. Az első három ország lakosságszámát tekintve jócskán felülmúlja Ukrajnát.