Közélet

Választások 2024: beindult a nagyüzem a kampány első napján – 467 ezer ajánlóívet adtak ki

A Nemzeti Választási Iroda 14 pártnak összesen 83 785 ajánlóívet adott ki az EP-választásra, 20 703 ajánlóívet pedig már vissza is vittek a választási irodákhoz szombaton. A kampány első napján 466 624 ívet kaptak az önkormányzati, nemzetiségi és európai parlamenti választáson indulni szándékozó jelöltek és jelölőszervezetek.

A választási irodák szombaton, a kampány első napján 466 624 ajánlóívet adtak ki az önkormányzati, nemzetiségi és európai parlamenti (EP) választáson indulni szándékozó jelölteknek és jelölőszervezeteknek – közölte a Nemzeti Választási Iroda (NVI) az MTI-vel.

választások
A kampány első napján 466 624 ajánlóívet adtak ki / Fotó: MTI / Lakatos Péter

A tájékoztatás szerint az NVI 

  • 14 pártnak összesen 
  • 83 785 ajánlóívet adott ki az EP-választásra, 
  • 20 703 ajánlóívet pedig már vissza is vittek a választási irodákhoz szombaton.

Az EP-listák bejelentésének határideje május 3., 16 óra, az önkormányzati és nemzetiségi választáson induló jelöltek május 6-án 16 óráig gyűjthetik az ajánlásokat, az önkormányzati és nemzetiségi választásra pedig május 7., 16 óra a listaállítás határideje.

Az ajánlásokat csak a választási irodák által kiadott íveken lehet gyűjteni, azok nem másolhatók. 

Az íveken fel kell tüntetni az ajánló nevét, személyi azonosítóját és lakcímét, valamint a gyűjtőnek fel kell tüntetnie a személyi azonosítóját vagy a személyazonosságát igazoló hatósági igazolványának számát, továbbá neki is alá kell írnia az ívet.

Az összegyűjtött ajánlásokat három – helyi, területi és országos – szinten ellenőrzik, a választás típusától függően.

Az ellenőrzés során bizonyos csekély eltéréseket – például ha az ajánló a két keresztneve közül csak az egyiket tünteti fel, vagy helyesírási hiba található a lakcímében – elfogadnak. Ívenként ezer forint bírságot szabnak ki a választási irodák az elveszett, vissza nem vitt ívekért.

Politikai reklámokat tesz közzé az RTL a kampányban

Csak egy kereskedelmi médiaszolgáltató jelentkezett a Nemzeti Választási Bizottságnál, hogy a szombaton indult választási kampányban politikai reklámot kíván közzétenni. A Magyar RTL Televízió Zrt. a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásán, valamint az Európai Parlament tagjainak választásán is 150-150 percben jelölte meg a közzététel összes időtartamát.

 

választások EP-választások ajánlóív
Kapcsolódó cikkek