
Beigazolódhat a legvadabb elmélet – valóban az oroszok lőhették le az azeri gépet
A gépre az orosz légvédelem csapást mért Groznijhoz (Csecsenföldhöz) közeledve, hivatkozik a Caliber ismeretlen orosz kormánytisztviselőkre. Az oroszok elektronikus hadviselési rendszereinek alkalmazása következtében a repülőgép kommunikációs rendszere teljesen megbénult – közölte a híroldal.
A Caliber szerkesztői egyenesen azt is tudni vélik, hogy a gépet az orosz Pantsir-S légvédelmi rendszer „szedte le”.
Azerbajdzsán elnöki hivatalát és külügyminisztériumát ugyan elérték telefonon, de nem reagáltak azonnal, ahogy az orosz védelmi minisztérium sem válaszolt a weboldal kérdéseire. Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője sem kommentálta a Caliber-jelentést. Ugyanakkor arra felszólította a feleket, hogy várják meg a nyomozás végét, ahelyett, hogy találgatásokba bocsátkoznának.

A repülőgép 62 utast és öt személyzeti tagot szállított Bakuból, Azerbajdzsán fővárosából Groznijba, amikor irányt váltott, és kényszerleszállást hajtott végre Kazahsztánban – áll az azeri állami légitársaság közleményében. A gép körülbelül 3 kilométerre zuhant le a kazahsztáni Aktautól.
A kazah hatóságok közölték, hogy a mentőcsapat 38 holttestet talált a baleset helyszínén, miközben a tisztítási erőfeszítések folytatódnak. A kazahsztáni rendkívüli helyzetek minisztériuma csütörtökön közölte, hogy 29-en túlélték a balesetet, és kórházban vannak. A mentők a repülésrögzítőket is megtalálták, amelyek segíthetnek pontosítani a baleset okát.
Az Embraer SA és a brazil légibaleset-kivizsgáló és -megelőzési ügynökség, a CENIPA képviselői is Kazahsztánba tartanak – közölték az ország hatóságai. Közben a repülőgépgyártó is közölte, hogy figyelemmel kíséri a helyzetet, és minden eszközzel támogatja a hatóságok munkáját.
Kísért a múlt
Az orosz Tassz hírügynökség szerint a köd miatt a járatot először Kaszpi-tenger partján fekvő Mahacskalába, majd Aktauba irányították. A kazah város mintegy 310 kilométerre keletre található Mahacskalától.
A Wall Street Journal szerint a repülőgépet az orosz rakétaelhárító rendszerek rongálhatták meg.
Ha bebizonyosodik, a mostani rakétacsapás kísérteties hasonlóságot mutatna a Malaysia Airlines 17-es járatának 2014-ben történ tragédiájával, amikor lelőtték Kelet-Ukrajna felett, a fedélzeten tartózkodó 298 ember meghalt. Oroszország hivatalosan azóta sem ismerte el az incidenst, ugyanakkor határozottan nem is tagadják azt.
Az Azerbaijan Airlines minden vád ellenére diplomatikusan foglalt állást,
nem kommentálták a találgatásokat, mindössze Samir Rzayev, az Azerbaijan Airlines elnöke annyit közölt, hogy
Jelenleg egy részletes vizsgálat folyik, várják végét.
Ugyanakkor annyit elárult, hogy az Embraer 190-es gépet októberben teljes műszaki vizsgálatnak vetették alá, és semmilyen problémát sem találtak vele. Emellett arról is döntöttek, hogy a vizsgálat befejezéséig felfüggesztik a Groznijba és Mahacskalába tartó összes járatot. Moszkva persze ezzel kapcsolatban nemtetszésének adott hangot:
rendkívül szokatlan, hogy egy légitársaság minden járatát leállítja a régióban. Ez azt sugallja, hogy az egész légtér nem biztonságos
– mondta Andrej Litvinov, Moszkvában székelő független légiközlekedési szakértő és pilóta.
Ajánlott videók





