A gépre az orosz légvédelem csapást mért Groznijhoz (Csecsenföldhöz) közeledve, hivatkozik a Caliber ismeretlen orosz kormánytisztviselőkre. Az oroszok elektronikus hadviselési rendszereinek alkalmazása következtében a repülőgép kommunikációs rendszere teljesen megbénult – közölte a híroldal.
A Caliber szerkesztői egyenesen azt is tudni vélik, hogy a gépet az orosz Pantsir-S légvédelmi rendszer „szedte le”.
Azerbajdzsán elnöki hivatalát és külügyminisztériumát ugyan elérték telefonon, de nem reagáltak azonnal, ahogy az orosz védelmi minisztérium sem válaszolt a weboldal kérdéseire. Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője sem kommentálta a Caliber-jelentést. Ugyanakkor arra felszólította a feleket, hogy várják meg a nyomozás végét, ahelyett, hogy találgatásokba bocsátkoznának.
A repülőgép 62 utast és öt személyzeti tagot szállított Bakuból, Azerbajdzsán fővárosából Groznijba, amikor irányt váltott, és kényszerleszállást hajtott végre Kazahsztánban – áll az azeri állami légitársaság közleményében. A gép körülbelül 3 kilométerre zuhant le a kazahsztáni Aktautól.
A kazah hatóságok közölték, hogy a mentőcsapat 38 holttestet talált a baleset helyszínén, miközben a tisztítási erőfeszítések folytatódnak. A kazahsztáni rendkívüli helyzetek minisztériuma csütörtökön közölte, hogy 29-en túlélték a balesetet, és kórházban vannak. A mentők a repülésrögzítőket is megtalálták, amelyek segíthetnek pontosítani a baleset okát.
Az Embraer SA és a brazil légibaleset-kivizsgáló és -megelőzési ügynökség, a CENIPA képviselői is Kazahsztánba tartanak – közölték az ország hatóságai. Közben a repülőgépgyártó is közölte, hogy figyelemmel kíséri a helyzetet, és minden eszközzel támogatja a hatóságok munkáját.
Az orosz Tassz hírügynökség szerint a köd miatt a járatot először Kaszpi-tenger partján fekvő Mahacskalába, majd Aktauba irányították. A kazah város mintegy 310 kilométerre keletre található Mahacskalától.
A Wall Street Journal szerint a repülőgépet az orosz rakétaelhárító rendszerek rongálhatták meg.
Ha bebizonyosodik, a mostani rakétacsapás kísérteties hasonlóságot mutatna a Malaysia Airlines 17-es járatának 2014-ben történ tragédiájával, amikor lelőtték Kelet-Ukrajna felett, a fedélzeten tartózkodó 298 ember meghalt. Oroszország hivatalosan azóta sem ismerte el az incidenst, ugyanakkor határozottan nem is tagadják azt.
Az Azerbaijan Airlines minden vád ellenére diplomatikusan foglalt állást,
nem kommentálták a találgatásokat, mindössze Samir Rzayev, az Azerbaijan Airlines elnöke annyit közölt, hogy
Jelenleg egy részletes vizsgálat folyik, várják végét.
Ugyanakkor annyit elárult, hogy az Embraer 190-es gépet októberben teljes műszaki vizsgálatnak vetették alá, és semmilyen problémát sem találtak vele. Emellett arról is döntöttek, hogy a vizsgálat befejezéséig felfüggesztik a Groznijba és Mahacskalába tartó összes járatot. Moszkva persze ezzel kapcsolatban nemtetszésének adott hangot:
rendkívül szokatlan, hogy egy légitársaság minden járatát leállítja a régióban. Ez azt sugallja, hogy az egész légtér nem biztonságos
– mondta Andrej Litvinov, Moszkvában székelő független légiközlekedési szakértő és pilóta.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.