BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

KRESZ-változás: jelentősen megváltozik a rolleresek élete

Több ponton is változik a KRESZ. Ezek közül több is érinti az elektromos roller használatát.

Korábban a Világgazdaság is megírta, hogy súlyosan megbüntetnék azt, aki a járdán közlekedik, a gyalogosokat veszélyeztetve. A biciklisekre és az elektromos rollert használókra vonatkozó szigorítás mellett az új KRESZ-ben új sebességhatárt is bevezethetnek az autópályákon.

roller
Több ponton is változik a KRESZ. Ezek közül több is érinti az elektromos roller használatát / Fotó: Northfoto

Még vitatják az egyes pontokat a különböző bizottságok, de várhatóan néhány hónapon belül az Országgyűlés elé kerül, és 2026-ban életbe lép az új KRESZ.

A Baon cikke szerint egyelőre csak tervezett változtatásokról van szó, de az általunk megkérdezett oktató egyetért az elektromos rollerekre vonatkozó szabályozással. 

Eddig a KRESZ-ben nem szerepelt a rollerekre vonatkozó szabály, hiszen korábban nem léteztek ezek a járművek. Néhány éve jelentek meg, sokáig nem tudtak mit kezdeni velük. Az új KRESZ már lesz szabályozás rájuk. 

Megkülönböztetik majd a kisebb és nagyobb teljesítményű elektromos rollereket.

A kisebb teljesítményű roller 25 kilométer per óránál kisebb sebességgel képes haladni, és csak 12 év felett lehet vezetni. A 12–13 évesek egy-két éven keresztül csak kerékpárossisakban használhatják. A járdán maximum 10, máshol 20 kilométer per órás sebességgel közlekedhetnek. 

Az erősebb elektromos rollerek a segédmotorokra vonatkozó szabályok szerint vehetnek majd részt a forgalomban, és már most is kötelező felelősségbiztosítást kell rá kötni. Használatukat 14 éves alsó korhatárhoz kötik, és legnagyobb megengedett sebességük 45 kilométer per óra lesz. Járdán nem használható, csak úttesten vagy lakott területen kívül a kerékpárúton, de ott csökkentett sebességgel. Utast egyikkel sem lehet majd szállítani.

Füredi András oktató 

támogatja, hogy 12 éven alul ne használják a gyerekek a forgalomban az elektromos rollereket. 

Hosszú évek óta szorgalmazná a korai közlekedésre nevelés óvodai-iskolai tananyagba való integrálását. Magyarországon ma közlekedési nevelés még nincs rendszerszinten az oktatásban, így akár már egy tízéves biztonsággal használhatná az elektromos rollert. 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.