BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csődvédelmi alappal védenék a kiszolgáltatott légi utasokat

Kötelező légitársasági csődvédelmi alapot javasol az Európai Utazási Irodák és Utazásszervezők Szövetsége.

A globális turizmus folyamatos növekedése és az utazási kedv erősödése ellenére az utasokat még ma is kiszolgáltatottá teheti egy-egy légitársaság csődje. Ezen változtatna az Európai Utazási Irodák és Utazásszervezők Szövetsége (ECTAA) új javaslata, amely egy kötelező légitársasági csődvédelmi alap létrehozását sürgeti.

ferihegy
budapest airport
Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér
Kötelező légitársasági csődvédelmi alapot javasol az Európai Utazási Irodák és Utazásszervezők Szövetsége / Fotó: Budapest Airport

A szervezet közleménye szerint a javaslatot a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) is támogatja.

Kiemelik: 

a 2020-as években a globális légi utasforgalom – amely elérte a négymilliárdot – jelentős részét utazási irodákon keresztül bonyolítja a szektor. 

Ennek ellenére a jelenlegi szabályozás nem nyújt számukra megfelelő védelmet egy esetleges légitársasági csőddel szemben, így komoly pénzügyi rizikónak vannak kitéve.

Ugyanis ha egy légitársaság csődbe megy, akkor az utazásszervezőket törvény kötelezi alternatív jegy biztosítására az ügyfelek számára. Még akkor is, ha remény sincs az utazási iroda által korábban már megvásárolt repülőjegyek árának visszaszerzésére. Ebben a helyzetben az utazási irodák az aránytalan pénzügyi teher alatt megroppantak, és nem tudták megtéríteni az utasok kárát – fejtik ki.

Holczinger Zoltán, a repjegy.hu-t is üzemeltető Weco-Travel online üzletágának vezetője a közleményben elmondta: az elmúlt 25 évben mintegy 1200 kereskedelmi utasszállító légitársaság jelentett csődöt. A legutóbbi légitársaság csődje 2025. április 30-án volt: az Air Belgium fizetésképtelenné vált, és csődeljárás alá került. Ennek következményeként közel 8 millió euró értékű visszatérítési igény nem került kifizetésre, ebből több mint 5 millió euró utazási közvetítők (utazási irodák és utazásszervezők) által értékesített jegyekre vonatkozott.

A mintegy 80 ezer utazási vállalkozást tömörítő Európai Utazási Irodák és Utazásszervezők Szövetsége az Európai Tanácshoz fordult, és kezdeményezi, hogy a légi utasok jogairól szóló rendelet felülvizsgálatával rendezzék a jelenlegi fenntarthatatlan helyzetet.

Az ECTAA három kulcspontot javasol az uniós rendelet módosításához: 

  • a légitársaságok legyenek kötelesek pénzügyi biztosítékot nyújtani, amely fedezi a csődesetben vállalt kötelezettségeiket; 
  • a rendelet írja elő a fel nem használt jegyek visszatérítésének biztosítását, ha a járatokat a légitársaság működésének beszüntetése vagy csődje miatt törlik; 
  • hozzanak létre egy kötelező légitársasági csődvédelmi mechanizmust, amely biztosítja a fogyasztók és az értékesítők anyagi biztonságát egy légitársaság csődje esetén.

Korábban a Világgazdaság megírta, hogy itthon átfogó ellenőrzést indítottak a légitársaságoknál: a járattörlések továbbra is problémát okoznak. Magyarországon a panaszok túlnyomó többsége három órát meghaladó repülőkésésre vonatkozott.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.