BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
máv, volán

Az EU-ban egyedülálló késési biztosítást vezetett be a MÁV – milliárdokat fizethet vissza az utasoknak

Már nem csak a sárga buszok és a vonatok késése után fizet vissza pénzt a MÁV-Volán csoport. A késési biztosítás bevezetése azonban még így sem küldi csődbe az óriás vállalatot.

Több hónap szünet után ismét közlekedésinfót tartott az építési és közlekedési miniszter. Lázár János hangsúlyozta, hogy június elsejétől egy „új testtartást” kell érvényesíteni a MÁV-Volán csoportnál, vagyis azt, hogy az „utasnak mindig igaza van”.

Késési biztosítás: a nyári időszak alatt megduplázódhatnak a nagy késések száma
Késési biztosítás: a nyári időszak alatt megduplázódhat a nagy késések száma / Fotó: Hegyi Zsolt / Facebook

Korábban a miniszter az év elején a 10 pontos vállalások között jelentette be, hogy június 1-jétől, ha 

  • a csoporthoz tartozó tömegközlekedési eszköz legalább 20 percet késik, akkor a menetjegy árának 50 százalékát visszafizeti az utasoknak, 
  • a havi bérletesek esetén 10 százalékos jóváírást kap a következő vármegye- vagy országbérlet árából az utas, ha a járat az adott hónapban legalább öt alkalommal legalább 20 percet késett.

A közlekedési infón Lázár úgy fogalmazott, hogy 

a legnagyobb változás a MÁV történetében, hogy bevezetik a késési biztosítást, azaz a csoport objektív felelősséget vállal.

A miniszter szerint ilyen Európában nem nagyon van, szerinte ez fontos előrelépés, mivel a közlekedésben az utas a legfontosabb, erre kell megtanítani a közlekedési szakmát. „A legfontosabb, hogy az utas mit érez” – tette hozzá.

Miért egyedülálló a pénzvisszatérítés európai szinten is?

Az Európai Unóban egységes szabályozás szól a vasúti utasok jogairól, amit minden uniós tagállamnak alkalmaznia kell. Eddig a MÁV is ezt alkalmazta, azonban  az EU-s szabályozás engedélyez méltányosabb eljárást is. 

Jelenleg húszperces késés fölött egyik EU-országban sincs kötelező pénzbeli kompenzáció.

Itthon is a visszatérítés a jegy árának százalékos arányában járt, attól függően, hogy mekkora volt a késés:

  • 60–119 perc késés esetén 25 százalékos,
  • 120 perc vagy nagyobb késés esetén 50 százalékos

visszatérítés járt.

Fontos kitétel volt, hogy a késést követően 60 napon belül kellett az utasnak a problémát jeleznie úgy, hogy egy pénztárnál vagy online kitöltött egy űrlapot.

És mi történt, ha a Volánbusz járata késett? 

Alapesetben nem járt külön kártérítés a jegyár egy részére, mint a vonatoknál. 

Ha a járat nem indult el, vagy sokat késett, és az utas lemondott az utazásról, akkor a jegy teljes árát visszatérítették. A késés mértékét a Volánbusz mérlegelte: 20-30 perces késés felett adtak lehetőséget a visszaváltásra, ha az utas lemond az útjáról. 

Bérletesek estében korábban nem volt példa arra, hogy a késések miatt kompenzálják az utasokat.

Hogyan működik a késési biztosítás? Jó hírt közölt a MÁV-Volán csoport

A MÁV-Volán csoport a Világgazdasággal közölte: 

  • aki a még nem száz százalékban funkcionáló MÁV+ alkalmazásban vásárolja meg a jegyét, automatikusan kapja a visszatérítést az ott használt bankszámlájára, 
  • aki az interneten, az automatában vagy a jegypénztárnál vásárol, az az úti céljához legközelebbi jegypénztárban érvényesítheti a késési biztosítást.

A csoport tisztázta a késési biztosítás működését. A vállalat lapunkkal közölte: „az utasnak nem kell semmilyen bürokratikus akadállyal megküzdenie, vagy bármit bizonyítania”, ha a járat több mint 20 percet késik, akkor „az apró betűs részek nélkül” visszatérítik a jegyár felét.

Elmondta, hogy

a MÁV+ applikáció késési biztosítás funkciójának bekapcsolása után tudja az utas érvényesíteni a visszatérítést.

A csoport azt is közölte, hogy a márciusi állapothoz képest, amikor még a Világgazdaságnak azt mondták, hogy csak a vonatokra és távolsági buszokra terjesztették ki a pénzvisszatérítési lehetőséget, mára ez is megváltozott:

a MÁV vonatai, a Volánbusz járatai mellett a HÉV vonalai és az agglomerációs buszok is bekerültek a késési biztosításba.

Hegyi Zsolt, a csoport vezérigazgatója újságírói kérdésre azt is elmondta, ha nem késés miatt nem ér be időbe a célállomásra az utas, hanem járatkimaradás miatt késik el, akkor is érvényes a biztosítás, ha menetjeggyel utazott, és felkereste a csoport ügyfélszolgálatát. 

A vezérigazgató szerint az ilyen esetben méltányosan jár majd el a MÁV-Volán csoport.

Mennyibe kerül a késési biztosítás az államnak?

Korábban Lázár János úgy fogalmazott: kíváncsi arra, hogy a MÁV több mint 110 milliárd forintos költségvetéséből mennyit kell majd visszatéríteni az utazóközönségnek. 

Azt is mondta, ha egy évben 5-10 milliárdot kell majd visszaadni, akkor sem szankcionálják a csoport menedzsmentjét, dolgozóit, azonban ez egy mérőszám lesz a cégen belül.

Hegyi Zsolt vezérigazgató egy interjúban úgy fogalmazott, hogy a MÁV-ra igaz, hogy „gyakran késik, de nem sokat”. Elmondta, hogy a késett vonatoknak nagyjából a 10 százaléka az, ami húszperces késés fölött van: ez az összes vonatnak nagyjából a 3 százaléka. Nyáron ez az arány, amikor „miden sokkal nehezebb” 4-5 százalék is lehet.

Nagyjából úgy látjuk, hogy ebben az évben kettőmilliárd forintba fog kerülni a késési biztosítás

– jelentette ki a vezérigazgató.

Hegyi Zsolt közlése szerint a MÁV jegyárbevétele egy évben közel 115 milliárd forint, vagyis kevesebb, mint a bevétel 2 százaléka kerülhet vissza az elkövetkező hét hónap alatt az utasokhoz a késések miatt. Így az elkövetkező években akár 4-5 milliárd lehet egy teljes évben a visszafizethető összeg. 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.