Több hónap szünet után ismét közlekedésinfót tartott az építési és közlekedési miniszter. Lázár János hangsúlyozta, hogy június elsejétől egy „új testtartást” kell érvényesíteni a MÁV-Volán csoportnál, vagyis azt, hogy az „utasnak mindig igaza van”.
Korábban a miniszter az év elején a 10 pontos vállalások között jelentette be, hogy június 1-jétől, ha
A közlekedési infón Lázár úgy fogalmazott, hogy
a legnagyobb változás a MÁV történetében, hogy bevezetik a késési biztosítást, azaz a csoport objektív felelősséget vállal.
A miniszter szerint ilyen Európában nem nagyon van, szerinte ez fontos előrelépés, mivel a közlekedésben az utas a legfontosabb, erre kell megtanítani a közlekedési szakmát. „A legfontosabb, hogy az utas mit érez” – tette hozzá.
Az Európai Unóban egységes szabályozás szól a vasúti utasok jogairól, amit minden uniós tagállamnak alkalmaznia kell. Eddig a MÁV is ezt alkalmazta, azonban az EU-s szabályozás engedélyez méltányosabb eljárást is.
Jelenleg húszperces késés fölött egyik EU-országban sincs kötelező pénzbeli kompenzáció.
Itthon is a visszatérítés a jegy árának százalékos arányában járt, attól függően, hogy mekkora volt a késés:
visszatérítés járt.
Fontos kitétel volt, hogy a késést követően 60 napon belül kellett az utasnak a problémát jeleznie úgy, hogy egy pénztárnál vagy online kitöltött egy űrlapot.
És mi történt, ha a Volánbusz járata késett?
Alapesetben nem járt külön kártérítés a jegyár egy részére, mint a vonatoknál.
Ha a járat nem indult el, vagy sokat késett, és az utas lemondott az utazásról, akkor a jegy teljes árát visszatérítették. A késés mértékét a Volánbusz mérlegelte: 20-30 perces késés felett adtak lehetőséget a visszaváltásra, ha az utas lemond az útjáról.
Bérletesek estében korábban nem volt példa arra, hogy a késések miatt kompenzálják az utasokat.
A MÁV-Volán csoport a Világgazdasággal közölte:
A csoport tisztázta a késési biztosítás működését. A vállalat lapunkkal közölte: „az utasnak nem kell semmilyen bürokratikus akadállyal megküzdenie, vagy bármit bizonyítania”, ha a járat több mint 20 percet késik, akkor „az apró betűs részek nélkül” visszatérítik a jegyár felét.
Elmondta, hogy
a MÁV+ applikáció késési biztosítás funkciójának bekapcsolása után tudja az utas érvényesíteni a visszatérítést.
A csoport azt is közölte, hogy a márciusi állapothoz képest, amikor még a Világgazdaságnak azt mondták, hogy csak a vonatokra és távolsági buszokra terjesztették ki a pénzvisszatérítési lehetőséget, mára ez is megváltozott:
a MÁV vonatai, a Volánbusz járatai mellett a HÉV vonalai és az agglomerációs buszok is bekerültek a késési biztosításba.
Hegyi Zsolt, a csoport vezérigazgatója újságírói kérdésre azt is elmondta, ha nem késés miatt nem ér be időbe a célállomásra az utas, hanem járatkimaradás miatt késik el, akkor is érvényes a biztosítás, ha menetjeggyel utazott, és felkereste a csoport ügyfélszolgálatát.
A vezérigazgató szerint az ilyen esetben méltányosan jár majd el a MÁV-Volán csoport.
Korábban Lázár János úgy fogalmazott: kíváncsi arra, hogy a MÁV több mint 110 milliárd forintos költségvetéséből mennyit kell majd visszatéríteni az utazóközönségnek.
Azt is mondta, ha egy évben 5-10 milliárdot kell majd visszaadni, akkor sem szankcionálják a csoport menedzsmentjét, dolgozóit, azonban ez egy mérőszám lesz a cégen belül.
Hegyi Zsolt vezérigazgató egy interjúban úgy fogalmazott, hogy a MÁV-ra igaz, hogy „gyakran késik, de nem sokat”. Elmondta, hogy a késett vonatoknak nagyjából a 10 százaléka az, ami húszperces késés fölött van: ez az összes vonatnak nagyjából a 3 százaléka. Nyáron ez az arány, amikor „miden sokkal nehezebb” 4-5 százalék is lehet.
Nagyjából úgy látjuk, hogy ebben az évben kettőmilliárd forintba fog kerülni a késési biztosítás
– jelentette ki a vezérigazgató.
Hegyi Zsolt közlése szerint a MÁV jegyárbevétele egy évben közel 115 milliárd forint, vagyis kevesebb, mint a bevétel 2 százaléka kerülhet vissza az elkövetkező hét hónap alatt az utasokhoz a késések miatt. Így az elkövetkező években akár 4-5 milliárd lehet egy teljes évben a visszafizethető összeg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.