Részletes helyzetképet adott a Világgazdaságnak Hegyi Zsolt, a MÁV Zrt. vezérigazgatója arról, hogy az általa vezetett állami csoport hol tart a Lázár János közlekedési és építési minisztertől kapott feladatok teljesítésével. A januárban megfogalmazott tíz vállalást pontról pontra vettük sorra, kiemelt figyelemmel a nyáron megnövekedett utasigényekre, de előtte szembesítettük a cégvezért a pünkösdkor történtekkel is.
Ezt az interjút azzal terveztem indítani, hogy a 10 vállalásról kérdezem, amely a köztereken most futó kampányuk ígérete szerint nemcsak olcsóbbá, de jobbá is teszi az utazást. Ezt a felütést azonban jócskán felülírta a pünkösdi hosszú hétvége, amit sokan a MÁV összeomlásaként emlegettek. Önök is így élték meg?
Közszolgáltató társaság vagyunk, így abból indulok ki, hogy az utasnak mindig igaza van. Egy olyan kánikulai hétvégén, mint ez volt, a MÁV csoportról alkotott képet érthetően a Balaton felé tartók véleménye határozza meg leginkább. Ők pedig sajnos valóban szerezhettek rossz tapasztalatokat, főleg pénteken és szombaton, előbb egy váltó, aztán egy makacs sorompóhiba miatt. Bocsánatot is kértünk tőlük, és nemcsak szavakkal, hanem szombaton a balatoni utasainknak a jegyár teljes összegét visszatérítettük. Így eszem ágában sincs szavakon lovagolni vagy kisebbíteni a történteket, de tény, hogy nekünk a kép egészét kell néznünk, és nem a politikai viták részesévé válnunk.
Azt is elismeri, hogy a hétvégén arra utasította önöket Lázár János: töröljék a rendszerből a legnagyobb késést elszenvedő vonatokat, és inkább számozzák át őket?
Nem, ezt a leghatározottabban cáfolom! Persze nem az átszámozást, az teljesen bevett gyakorlat, nincs benne sem újdonság, sem titok. Ezt egyébként épp azok tudják a legjobban, akik megpróbálták más színben feltüntetni ezt az egyszerű, technikai kérdést. A menetrendszerűségi statisztikákat és pláne a késési biztosítást azonban mindez egyáltalán nem befolyásolja: akinek a járata 20 percet vagy annál többet késett, annak visszajár a jegyár fele, méghozzá 48 órán belül, mindegy, hogy az eredeti vonattal, pótlóbusszal vagy épp átszámozott járattal ért-e célba. Mire ez az interjú megjelenik, mindenkinek meg kellett kapnia a pénzvisszatérítést. Ha nem, keresse a MÁV csoport ügyfélszolgálatát, segítünk!
Mennyibe került a MÁV-nak a pünkösdi hosszú hétvége?
A késési biztosítás június 1-jei bevezetése óta mintegy 45 ezer jegy árának a fele, 10 ezernek pedig a 100 százaléka került visszatérítésre, ez utóbbi a már említett szombati napra vonatkozik. Összesen 36 millió forint feletti összeget fizettünk ki késési biztosításként, ennek kicsivel kevesebb mint a fele a pünkösdi hosszú hétvégén jött össze.
Drága tanulság...
Erre az évre nagyjából kétmilliárd forintnyi költséggel számoltunk ezen a jogcímen, de fontosnak tartom hangsúlyozni: nem az a célunk, hogy a pénzvisszatérítéssel elfogadhatóbbá tegyük a késéseket, hanem az, hogy csökkentsük azokat. Ez a pénzügyi felelősségvállalás az utas felé gesztus, a számunkra pedig ösztönzés, hogy a rendelkezésre álló erőforrásokat még hatékonyabban használjuk fel.
Ha jól értem, a másik kilenc vállalás mögött is ez a szándék húzódik meg.
Ez pontosan így van. A vármegye- és országbérletekre épülő új tarifarendszer rengeteg új utast szólított meg, csábított át az autózástól. Most a 10 vállalással – de azon kívül a 1+1 milliárd eurós pályafelújítási vagy az állomásmegújítási programmal is – az a célunk, hogy az infrastruktúra, a járműállomány és a szolgáltatások terén javulást érjünk el, méghozzá rövid időn belül, tehát már a visszatartott uniós források megérkezése előtt is. Az igazán nagy változásokat ugyanis csak azok felhasználásával tudjuk végrehajtani.
Akkor nézzük ezt a 10 pontot! A MÁV-nak klímagaranciát kell vállalnia a 2025-ös idényre. Ez mit takar?
A 10 miniszteri vállalás teljesítésén túl komplex intézkedéscsomaggal készültünk a nyárra, de a két csomag között természetesen vannak átfedések: a légkondicionált járművekre vonatkozó épp ilyen. Bár nem minden járatunk klimatizált, szervezéssel igenis megoldható, hogy aki akar, az légkondicionált járművel utazzon. A MÁV csoport a főszezonban, június 21-ét követően kereshetővé teszi értékesítési csatornáin a klímás járatokat, ezeket a hópihe jel mutatja. Ezen a nyáron úgy osztjuk el az erőforrásainkat, hogy minden nap és az ország minden, közforgalmú közlekedéssel elérhető településére legalább egyszer garantáltan el lehessen jutni klímás járművel is. Ahol ez vonattal nem oldható meg, ott a vasútvonallal párhuzamosan klímás Volán-busz, vagy vonatpótló MÁV-busz fog közlekedni.
Mi tartozik még a nyári komplex csomagba?
Ezen a nyáron ötvennel több IC-kocsi közlekedik majd a magyar síneken, mint tavaly. Budapestről Szegedre minden második szerelvény egy-egy 600 ülőhelyes, klimatizált KISS villamos motorvonat lesz, Budapestről Békéscsabára napi két klimatizált FLIRT indul, és a hagyományos IC-vonatokon is mindig lesz klímás kocsi. Folyamatosan hűtjük a Déli pályaudvaron várakozó, légkondis IC-ket, hogy az utasokat már induláskor kellemes hőfok fogadja. Ennél is tovább léptünk a balatoni csomagunkkal. Budapestről indulva szinte kizárólag klimatizált kocsikból áll a Keszthelyre induló Balaton IC, a FLIRT-ök a Nagykanizsára induló Tópart IC. Az idei nyáron egy helyett két InterRégió közlekedik majd Pécs és Tapolca, illetve Keszthely és Győr között. A Balaton partján pedig kizárólag klimatizált buszokat indítunk a főszezonban.
Megújul a jövő év elejére a körülbelül 1100 mosdó az állomásokon?
Tartható a határidő! Még úgy is, hogy eldöntöttem: ha egy turisztikai desztináció állomási mosdója épp a főszezonban kerülne sorra, azt inkább későbbre ütemezzük. Az üzemeltetés többféle módon fog történni. A legnagyobb forgalmú állomások mosdóinál olyan automata beléptető kapuk lesznek, mint a benzinkutaknál, a mosdók középhadánál megmarad személyes jelenlét, a legkisebbeken pedig is továbbra is az állomási személyzeté lesz ez a feladat.
Egy további pont szerint április 1-jétől takarítószemélyzetnek kell az IC-ken lennie. Van?
Igen, és az utasvisszajelzések kifejezetten pozitívak.
A MÁV-nak az idén és jövőre be kell szereznie 500-500 buszt. Ez is meglesz?
Az ezer buszt két részletben szerezzük be. Az első, 130-as tétel közbeszerzése lezárult, zajlik a szerződéskötés. A mosonmagyaróvári Kravtex-Kühne által gyártott, környezetbarát dízelüzemű szóló buszok már a nyáron üzembe állnak. A további 870 busz tendere várhatóan még ebben a hónapban lezárul.
Hol tart a mozdonypark szintén elvárt fiatalítása?
A megszabott számokra még rá is emeltünk, mert 70 helyett 100 mozdonnyal erősítünk! Így a nyolcvanas évek óta ez a MÁV legnagyobb mozdonyflotta-erősítési programja. Körülbelül 70, kifejezetten korszerű, 6-8 éves, vagy még fiatalabb villanymozdony érkezik. Ebből kilenc már dolgozik, a nyártól újabbak állnak be a flottába. Akkortól, néhány kivételtől eltekintve csak korszerű mozdony vontatja az IC-ket. Először csak a nyár idejére kerülnek le a régebbi, gyakrabban meghibásodó mozdonyok az IC-kről, de 2026 végére már nemcsak az IC-k, hanem az elővárosokban közlekedő, mozdonyvontatású vonatokon is csak korszerű mozdonyok dolgoznak. Ezek
jelentenek.
Munkába áll nagyjából 15 régebbi, mintegy 20 éves, de korszerű villanymozdony is, néhány már közlekedik a pécsi vonalon. További 15 használt, jól karbantartott, erős és megbízható 35-40 éves német dízelmozdony levált néhány 60 éves, magyar dízelest. Ez utóbbiakat támadták néhányan a koruk miatt, de a valóság az, hogy új dízelmozdony nemigen van a piacon, ezek pedig jó járművek: Balatonfüred és Tapolca között akár 10 perc késést is be tudnak hozni. A járművek a legnagyobb európai bérbeadóktól érkeznek, de van együttműködésünk a GYSEV-vel és a GYSEV Cargóval is.
Személykocsikat kell felújítania a MÁV-nak. Hol tartanak?
Végeztünk a 2025 végére megcélzott, 100 kocsinyi tétellel, és most újabba kezdünk. Ez azért fontos, mert miközben járműveket bérlünk, vannak jó minőségű saját kocsijaink, amelyek valamilyen okból – például alkatrészhiány miatt – egy ideje nem teljesítenek szolgálatot. A 100 ilyen kocsiból 50 klimatizált IC állt a tárolóvágányokon. A felújítás Dunakeszin, Szolnokon és a mi Keleti-kocsiműhelyünkben történt.
További pont a GYSEV-nek történő feladatok átadása. Az erőforrások átcsoportosítása nem rontja a GYSEV szolgáltatásainak minőségét?
Nem, sőt az még javulni is fog, igaz, csak fokozatosan. A GYSEV július 1-jén átveszi 750 kilométernyi pálya üzemeltetését a forgalomirányítással együtt a MÁV Pályaműködtető Zrt.-től. Ekkortól a MÁV utasai számára egyetlen változás lesz: a Zalaegerszeg–Celldömölk-vonalon már a GYSEV-vel fognak utazni. Ez két szerelvényt jelent. A többi átvett pályán ahhoz igazodva kerül a GYSEV-hez a személyszállítás, ahogyan hozzá a Stadlertől az IC FLIRT motorvonatok érkeznek. A felszabaduló IC kocsik átcsoportosíthatók regionális szerelvényekbe.
A MÁV-busz már működik?
Igen, és épp a pünkösdi hétvége mutatta meg, mekkora szükség van erre a védőhálóra. Vállalásunk szerint június 1-jétől az erősítő flottát tízszer annyi – mintegy 200 busznak – kell alkotnia, mint tavaly. Az Országos Haváriaközpontunk már május 1-jétől diszpontált 54 busz fölött, júniustól pedig már a teljes flotta rendelkezésre áll. Sőt, a központ akár további járműveket is bevonhat, hogy forgalmi zavar vagy váratlan utasszám esetén is az utasok segítségére siessen. A haváriaközpontnak ugyanis épp ez a lényege: senkit sem hagyunk félúton – sem kapacitáshiány, sem műszaki ok miatt.
Hogyan szerepel a MÁV+ alkalmazás?
Áprilisban már teljesen működött rajta a menetrendi keresés, az ország- és vármegyebérlet-vásárlás, a helyjegyváltás. Bérletet nagyjából 200 ezren vásárolnak rajta, minden negyedik-ötödik bérletet itt értékesítünk. Azóta megjelent az appon a bárhonnan bárhova történő, illetve a buszt és vonatot kombináló jegy vásárlásának a lehetősége, illetve a késési garancia is. Azt mondhatjuk, hogy a keresett szolgáltatások 90 százaléka már megtalálható az új alkalmazásban. Így a 2025-ös elvárásoknak megfelelő applikációt sikerült alkotunk, amely a digitális közösségi közlekedés zászlóshajója lesz.
MÁV: itt tartunk a 10 pont teljesítésével:
1. Késési biztosítás: Amennyiben a vonatunk vagy buszunk 20 percnél többet késik, a jegyár fele visszajár.
2. Mosdófelújítás országszerte: A MÁV csoport összes vasúti és buszpályaudvari mosdóját felújítjuk az év végéig.
3. Tiszta IC-k indulástól érkezésig: Április 1-jétől az InterCity-vonatokon az utazás egésze idején utazó takarítók gondoskodnak arról, hogy tiszták legyenek az utasterek és a mosdók, legyen szappan, WC-papír, kéztörlő.
4. 1000 vadonatúj autóbusz: Tovább erősítjük a Volán buszflottát.
5. Az elmúlt 30 év legnagyobb mozdonyflotta-erősítése: Jobb mozdony = pontosabb vonat!
6. 100 vasúti kocsi megújítása: Felújítunk legalább 100 vasúti kocsit.
7. Növekvő GYSEV-szerepvállalás: Összeadjuk a két magyar irányítású vasúttársaság, a MÁV és a GYSEV erőforrásait.
8. MÁV-buszokkal erősítünk a nyáron: Egyetlen utas sem maradhat le! Több férőhely, kevesebb várakozás – ez a célja az erősítő buszjáratoknak!
9. Klímagarancia a nyári főszezonban: Naponta legalább egyszer mindenhonnan mindenhová el lehet jutni klímás vonattal vagy busszal is.
10. Új alkalmazást indítottunk MÁV+ néven: Áprilisban már megérkezett az új MÁV+, júniusban a késési biztosítás is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.